665659999898
هویج خاصیت های بی شماری برای سلامتی ما به همراه دارد این شاخه از سبزیجات فواید بی نظیری برای بدن ما به همراه دارد در ادامه یا انواع این فواید آشنا شوید

فواید بیشمار مصرف هویج از کاهش کلسترول گرفته تا جلوگیری از نقصان حافظه شناخته شده است.

بتاکاروتن موجود در هویج مسئول رنگ نارنجی آن است. هرچه بتا کاروتن زیادتر باشد، هویج نارنجی تر می شود. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین آ است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود. در اینجا بهترین دلایل برای مصرف روزانه این سبزی مفید بیشتر معرفی شده است:

کاهش کلسترول: هویج از جمله مواد غذایی مفید است که میزان کلسترول بد را کاهش داده و باعث افزایش سطح کلسترول خوب می شود. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف روزانه چند عدد هویج کلسترول را 10 تا 20 درصد کاهش می دهد و از افزایش سطح کلسترول بد در افراد جلوگیری می کند. محققان علت این امر را فیبر محلول موجود در هویج (الیاف گیاهی) به نام پکتین می دانند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: بیوفلاونوئید موجود در هویج با کاهش خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه در ارتباط است. علاوه بر این، محققان اروپایی به این نتیجه رسیده‌ اند که هویج و هر آن چه حاوی رنگدانه‌ بتاکاروتن است در کاهش سرطان سینه موثر عمل می ‌کند.

بینایی سالم تر: هویج درمان کننده مشکلات بینایی موجود نیست اما می تواند در برابر مشکلات بینایی ناشی از کمبود ویتامین آ محافظت ایجاد کند. بدن شما بتاکاروتن موجود در هویج را تبدیل به ویتامین آ می کند. مصرف منظم هویج در پیشگیری از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا، شب کوری، و دید بهتر در تاریکی کمک کننده است.

جلوگیری از نقصان حافظه: افراد میانسالی که کمترین مصرف سبزیجات ریشه دار را دارند، بیش از سه برابر بیشتر در معرض زوال شناختی ناشی از سن قرار دارند و این را محققان هلندی به اثبات رسانده اند. محققان می گویند بتاکاروتن موجود در ریشه سبزیجاتی مانند هویج از سیستم عصبی مرکزی در برابر پیری محافظت ایجاد می کند. محققان دانشگاه هاروارد نیز اثبات کرده اند مردانی که روزانه 50 میلی گرم مکمل بتاکاروتن را هر روز مصرف کرده اند، دیرتر از سایرین در معرض زوال شناختی قرار داشتند.

جلوگیری از دیابت: آنتی اکسیدان موجود در هویج با کاهش خطر ابتلا به دیابت در ارتباط است. در یک مطالعه مشخص شد کسانی که بیشترین میزان بتاکاروتن موجود در هویج را به عنوان یک آنتی اکسیدان در خون خود داشتند، سطوح قند خونشان 32 درصد پایین تر از سایر افراد بود.

تقویت سلامت استخوان: هویج همچنین حاوی مقادیر کمی از سایر مواد مغذی مانند ویتامین ث (5 میلی گرم به ازای هر فنجان) و کلسیم (96 میلی گرم در هر فنجان)، است. مصرف منظم این سبزی به ویژه در زنان یائسه منجر به تقویت استخوان ها و به تاخیر انداختن فرایند پوکی استخوان می شود.
منبع: www.rd.com

ارسال شده در 9 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • خطرناک ترین وابستگی های مضر
  • کیک سرشار از کنجد
  • گیاهان فراری دهنده پشه
  • تصمیمات جدید برای معتادان و کودکان کار
  • نوروفیبروماتوز و را بیشتر بشناسید
  • پیشگیری از دیابت با این مواد غذایی
  • آیا فرزندان مایه شادی در زندگی هستند؟
  • این موارد اصلی ترین نشانه های دیسک کمر هستند
  • توضیحاتی پیرامون لیزر IPL
  • اسپری با لیوان مخصوص مبتلایان به آسم
  • کارکرد طحال را باهم مرور میکنیم
  • کمک به زیبایی مژه
  • کم شدن ویتامین ها با این علائم
  • آموزش و ترویج تندرستی
  • تمرین استقامتی اسرار سوزاندن چربی شکم
  • محبوبترین ها

  • تمرینات چرخشی قدرتی
  • لاغری ساق پا با تمرین اسکات
  • با 45 دقیقه پیاده روی در هفته به بهبود آرتروز کمک کنید
  • اگر دچار اضطراب ورزشی شدیم چگونه مقابله کنیم
  • آیا اهمیت از پله بالا رفتن اینقدر زیاد است؟
  • ارزیابی پرسشهایی درباره لباس ورزشی
  • نکاتی ارزشمند درباره ورزش
  • بانوان بخوانند! ضرورت ورزش بر حفظ سلامت زنان
  • 7 کلید طلایی منحصر به فرد برای لاغری
  • چطور ورزش باعث کاهش استرس در محیط کارتان می شود؟
  • در مورد ورزش و تغذیه بانوان این دروغها بسیار متداول شده است
  • ورزش بیش از اندازه، علائم خاص خود را دارد
  • 7 روش برای افزایش متابولیسم بدن
  • تمرینات کششی را چگونه باید انجام دهیم
  • پیشنهادات ورزشی جالب برای بانوان ورزشکار
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است