سالمند1

طی 50 سال گذشته امید به زندگی در جهان به طور متوسط 1/19 سال افزایش یافته است ولی در کشورهای توسعه یافته 12 سال و در کشورهای در حال توسعه 7/22 و منطقه مدیترانه شرقی 1/28 سال است که این موفقیت در کشورهای جهان سوم ناشی از توسعه این کشورها و قسمتی مربوط به برنامه هایی است که WHO و یونیسف و UNFPA در 50 سال گذشته با حمایت فنی و مالی از کشورها به آن پرداخته اند. از طرف دیگر چون کنترل بیماری های عفونی در کشورهای صنعتی از نظر زمانی جلوتر به وقوع پیوسته است به همین خاطر افزایش طول عمر در این کشورها رشد کندتری را به در مقایسه با سایر کشورها نشان می دهد.
امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است و یا به عبارت دیگر هر عضو آن جامعه چند سال می تواند توقع طول عمر داشته باشد. هر چه شاخص های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود یابد امید به زندگی افزایش خواهد یافت و از این رو این شاخص یکی از شاخص های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورهاست. امید به زندگی زنان در همه جوامع چند سال (در کل جهان چهار و نیم سال) بیشتر از مردان است.
سن امید به زندگی در ایران بر اساس گزارش سازمان ملل متحد از سال 1980 میلادی تا سال 2010 روند صعودی داشته است ایران در میان کشورهای جهان از نظر سن امید به زندگی در رده 98 قرار گرفته است. سن امید به زندگی در ایران در سال 2009 میلادی 66/71 سال برآورد شده است. در رده بندی سال 2010 ژاپن با سن امید به زندگی 16/83 در رده نخست قرار گرفته و هنگ کنک با 51/82 دوم و سوئیس با 20/82 سوم شده است. سن امید به زندگی در پر جمعیت ترین کشور جهان یعنی چین 47/73 سال می باشد.
با توجه به روند افزایش طول عمر افرادی که بیشتر از 65 سال دارند نباید تنها به دلیل ناتوانی جسمانی بازنشسته شوند. برنامه های تربیت بدنی باید به شکلی تنظیم و اجرا گردند که این افراد کماکان فعال و پر تلاش باقی بمانند. برای مردم در تمام سنین فعالیت بدنی باعث بهبود کیفیت زندگی به طرق مختلف می شود. فواید جسمی شامل بهبود و افزایش تعادل، قدرت، هماهنگی، انعطاف پذیری و تحمل می باشد. فعالیت بدنی باعث بهبود بهداشت روانی، تنظیم حرکتی و عملکرد تشخیص نیز می شود.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 2 خرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • ترغیب هنر و استعداد فرزند
  • چرا ورزش بدنسازی با کلیه ها ضرر دارد؟
  • چرا در دوران بارداری از واژن خونریزی داریم؟
  • رژیم غذایی سندرم کوشینگ
  • کنار آمدن با شکست عشقی چه راههای دارد
  • آشنایی با تشنجِ كودكان و بزرگسالان
  • از خواص آرام بخشی این گل بهره بگیرید
  • چگونه بدون رژیم غذایی لاغر شویم؟بخش دوم
  • رابطه مزاج با خواب
  • یبوست در سنین پایین
  • ریختن مو در حین شیمی درمانی
  • وقت ورزش در طول شبانه روز
  • سیب زمینی، فلفل و قارچ سرخ شده
  • نوجوانی و تغییرات مخصوص به خود
  • تبدیل شدن به یک زوج خوشبخت با این کارها
  • محبوبترین ها

  • نحوه ابراز عشق به شریک زندگی
  • تغییر روش زندگی برای تقویت حافظه و ذهن
  • مشغول کردن ذهن برای زندگی
  • مشخصه های والدین مستبد
  • مشکلات روابط زناشویی را با طنزدرمان کنید
  • سندروم افسردگی تعطیلات، از پیشگیری تا درمان
  • چگونه لاغر شویم که به روابطمان صدمه ای وارد نشود؟
  • چه بخوریم تا افسردگی مان از بین برود؟
  • اسکیزوفرنی چه ارتباطی با افسردگی دارد
  • خودشیفتگی حسی زنانه است یا مردانه؟
  • مختصری درباره روابط خارج زناشویی
  • افزایش خشم در جامعه ما
  • آشنایی کامل با بیماری وسواس
  • ویژگی های شاخص بولیمیا
  • افراد سرسخت را بشناسید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است