image_13950309380522

 چه مواد خوراکی برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند مفیدند مبتلایان به امراض قندی از چه خوراکی هایی باید پرهیز کنند تا بتوانند از آسیب های دیابت در امان بمانند

برای کنترل قند خون داشتن فعالیت بدنی منظم بسیار مفید است. لازم نیست فعالیت های سنگین ورزشی داشته باشید؛ روزی نیم ساعت پیاده روی، یکی از بهترین و ساده ترین فعالیت هایی است که می توانید انجام دهید.

 قند، شکر، مربا، عسل، آبمیوه، شربت، کمپوت، نوشابه، بستنی، انواع شیرینی، شکلات و آب نبات برای شما مضر است.سبزیجات خام، پخته و سالاد بدون سس به مقدار فراوان مصرف کنید. خوردن سبزیجات خام مانند پیاز و سیر، مرزه، کلم و تره، همراه با غذا موجب تاخیر در افزایش قند خون می شود.
کدو سبز، سیر، شوید، قارچ،اسفناج، کرفس، لوبیا سبز، شلغم، بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، نمونه هایی از سبزی های پخته مفید در برنامه غذایی هستند.
سبزیجات نشاسته ای مانند هویج، سیب زمینی، نخود فرنگی، باقلا و ذرت درصورت پختن همانند برنج، قند خون را بالا می برند. پس در مصرف آنها احتیاط کنید.
مصرف میوه های بسیار شیرین و آبدار مثل موز، انجیر، خربزه، انگور و انار شیرین را کاهش دهید.
انواع میوه‌های قرمز و بنفش (آلبالو، گیلاس) حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند که می‌توانند به تنظیم قند خون کمک کنند.
مصرف مواد غذایی نشاسته ای مانند برنج، نان، سیب زمینی، ذرت و غیره باید محدود باشد، بهتر است برای اطلاع از مقدار مصرف آن، با متخصص تغذیه مشورت شود.
بهترین شکل مصرف نان، استفاده از نان سبوس دار است و بهترین گزینه، استفاده از نان سنگک و نان جو می باشد.
مصرف خشکبار مانند انجیر خشک، توت خشک، خرمای خشک و کشمش باید محدود شود. با خوردن وعده های اصلی و میان وعده ها در ساعت مشخص، می توانید از افت قندخون جلوگیری کنید، تا مجبور به مصرف آب قند، شربت و مانند آنها نشوید.
غذاهای پوره شده، پخته شده و آب پز شده زودتر هضم می شود و قند را سریعتر بالا می برند. روزانه 6 تا 8 لیوان آب و مایعات بنوشید.
سعی کنید از تمام گروه های غذایی در هر وعده مصرف کنید. بطور مثال مواد نشاسته ای، سبزی ها، لبنیات و مواد پروتئینی( گوشت ،تخم مرغ) در یک وعده ی غذایی گنجانده شود.
اگر اضافه وزن دارید حتماً وزن خود را کم کنید. به خاطر داشته باشید که کم کردن وزن باید اصولی و زیر نظر متخصص انجام شود. کاهش وزن کمک زیادی به کنترل قند خون می کند.
قبل از پخت غذا، چربی های ظاهری گوشت ها (چربی هایی که با چشم دیده می شوند) و پوست مرغ را جدا کنید. مصرف سینه مرغ نسبت به ران و سایر قسمت های مرغ بهتر است.
مصرف چربی های مضر را محدود کنید، چربی های مفید (غیر اشباع) شامل روغن های مایع گیاهی (زیتون، آفتابگردان، ذرت، کانولا، هسته انگور و گردو)، مغزدانه ها بصورت خام و روغن ماهی و چربی های مضر (اشباع) شامل روغن های جامد حیوانی، دنبه، لبنیات پرچرب ، سرشیر و کره حیوانی می باشد.
تخم مرغ را حداکثر دوبار در هفته مصرف کنید ولی خوردن سفیده تخم مرغ به شرط آنکه کاملاً پخته باشد اشکالی ندارد. غذاهای دریایی مانند ماهی (قزل آلا) سرشار از اسیدهای چرب اُمگا-3 است، پس خوردن ماهی حداقل دو بار در هفته توصیه می شود.
برخی از ادویه ها فعالیت انسولین را تشدید می کنند. تحقیقات ثابت می کند که مصرف دارچین، میخک و زردچوبه فعالیت انسولین را تا سه برابر افزایش می دهند که در بین آنها اثر دارچین از بقیه بیشتر است.

** توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف قند:
لازم نیست قندها را کاملاً کنار بگذارید،کافی است مصرف قندهای خالص (قند و شکر) را برای خود محدود کنید. برچسب های مواد غذایی را با دقت بخوانید.
خوردن دسر و شیرینی را برای زمان های خاص در نظر بگیرید. می توانید از کیک های تهیه شده از غلات سبوس دار یا شیرینی هایی که قند کمتری دارند، استفاده کنید.
به جای تنقلات شیرین، میوه تازه مصرف کنید. از میوه های تازه برای شیرین کردن و طعم دادن به ماست استفاده کنید. مصرف آجیل خام و خشکبار (برگه های میوه) را فراموش نکنید.

 ایرنا،

ارسال شده در 9 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • توضیحاتی جالب در مورد سبک غذایی گیاهی
  • تشخیص سرطان گلو
  • سن هجوم اختلالات روانی و شخصیتی
  • نگرانی مزمن مالی!
  • بازداری اتوژنیک (بازتاب کششی معکوس)
  • مواردی که باعث می شود پس از عقد احساس پشیمانی کنید
  • انتخاب چربی های سالم
  • شکم بزرگ با این عوامل
  • گزیدگی با حشرات و پیامدهای آن
  • پنی سیلین ها و اطلاعاتی در مورد آن
  • بهترین صاف کننده های موی طبیعی
  • تاثیر اضطراب روی خلقیات افراد مختلف
  • به آرامش رسیدن با کنترل زمان
  • چه مقدار از آب سبزی ها را در طی روز باید مصرف نمود؟
  • رسیدگی بیشتر به نیروی ذهن با این روش ها
  • محبوبترین ها

  • توصیه های بنیادی درباره چسب حجامت
  • معرفی انواع فوق تخصص های پزشکی
  • با کمیت کربوهیدرات مصرفی ترکیب اسیدهای چرب خون کودکان بررسی می شود
  • چاقی میانسالی می تواند شما را در برابر زوال عقل محافظت کند
  • رژیم پاکسازی دو هفته ای برای کاهش وزن
  • لوازم مهم سیسمونی
  • طب سوزنی ، درمان، مزایا، اثرات جانبی و درد
  • هورمون ها در دوران پیری چه تغییری میکنند
  • درفصل بهاربا اینکه کسل هستیم و خواب آلود چگونه درس بخوانیم
  • درمان خانگی برای سردرد را باهم مرور میکنیم
  • با رژیم مبتنی بر ژن, وزن بیشتر کاهش میابد
  • با این 14 نکته کمتر نفخ میکنید
  • مقابله با کم خونی تازه مادران
  • برای از بین بردن خستگی در محل کار این شیوه ها مفیدند
  • شستن ونرم کردن موها باید چگونه باشد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است