sit

وقتی زیاد از حد می نشینید بهتر است مراقب آسیب های جانبی این امر باشید و در طرز نشستن خود اصلاحاتی مهم در پیش بگیرید

نشستن طولانی مدت باعث می شود دردهایی در قسمت کتف و شانه، گردن و پشت بدن ایجاد شود. این امر به خصوص اگر اصول درست نشستن رعایت نشود بیشتر خود را نشان می دهد.

از قدیم گفته اند عقل سالم در بدن سالم است؛ در این بین گاهی اوقات کارهایی انجام می دهیم که به نظر نمی رسد به بدن ضرر می رساند اما در دراز مدت عوارض نامطلوبی را خواهند داشت. یکی از این موارد نشستن برای طولانی مدت است، از طرف دیگر هم به خوبی می دانیم که نشستن برای مدت زمان طولانی به هیچ وجه از جانب پزشکان توصیه نمی شود؛ با این حساب امروز بر آن شدیم تا نگاهی به صدمه های واردشده به بدن بر اثر نشستن طولانی مدت داشته باشیم.

کند شدن فرآیند هضم غذا

کارهای زیادی را حین نشستن انجام می دهیم که یکی از آنها خوردن غذا است. جالب اینجاست که حتی بعد از غذا خوردن هم بیشتر مردم عادت دارند سر میز بنشینند و به صحبت ادامه دهند، نشستن طولانی حین و بعد از غذا خوردن باعث می شود فرآیند هضم غذا کندتر از معمول انجام شود. یبوست مزاج، ترش کردن و سوزش معده، دردهای معده و افزایش وزن از عوارض نشستن طولانی مدت هستند.

گرفتگی عضلات

بیشتر افراد پس از اینکه مدتی به صورت نشسته قرار گرفته اند به یک سمت خم می شوند و بدن در حالتی غیراصولی قرار می گیرد و صدمات بیشتری را در دراز مدت متحمل می شود. به همین دلیل است که شاهد هستیم، افرادی که شغل آنها به اصطلاح پشت میزنشینی است بیشتر از دردهای عضلانی شکایت می کنند.

تحلیل رفتن پاها

وقتی برای مدت زیادی در حالت نشسته قرار می گیریم، پاها فعالیت کمتری انجام می دهند، این امر در دراز مدت ممکن است به پاها صدمه بزند. نشستن در حالت سکون باعث می شود گردش خون کمتر انجام شود، لختگی خون در رگ ها ایجاد شود، قسمت های پایینی بدن و پاها متورم شوند، استخوان ها دچار ضعف شوند و حتی فردی که زیاد می نشیند به بیماری پوکی استخوان دچار شود.

ضعف عضلانی

همه به خوبی می دانیم هر چه فعال و سرزنده تر زندگی کنیم روح و جسم سالم تری هم خواهیم داشت. از طرف دیگر فعال بودن از لحاظ فیزیکی در زندگی و کار باعث می شود در کنار سالم و قوی ماندن عضله ها، انعطاف آنها نیز حفظ شود. به این ترتیب اگر خسته و کوفته از سر میز کار خود بلند شده اید، بد نیست حرکات کششی انجام دهید تا در روز بعد دچار گرفتگی های عضلانی نشوید.

برای پیشگیری از ضعیف شدن این شدن این عضلات پیشنهاد می کنیم از هر فرصتی برای تحرک بیشتر استفاده کنید. برای نمونه اگر محل کار یا منزل شما در ساختمانی چند طبقه قرار دارد به جای استفاده از آسانسور از پله ها استفاده کنید. تا جایی که ممکن است سعی شود تا مسیرهای کوتاه مدت را به صورت پیاده طی کنید. در محل کار نیز از هر فرصتی برای قدم زدن استفاده کنید. از طرف دیگر استفاده از صندلی هایی که دسته ندارند نیز باعث می شود تا به صورت ناخودآگاه صاف تر بنشینید

ماهنامه مطب.

ارسال شده در 10 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • نوشیدنی برای بیخوابی ناشی از کم خونی
  • زنان سیاهپوست شب کار و ابتلا به دیابت
  • اطلاعاتی بخوانید در رابطه با نخود
  • احیای هر نوع بافت آسیب دیده بدن با این گیاه
  • تصاویر دستگاه رادیوگرافی پرتابل
  • به دنبال 3 omega در این مواد غذایی باشید
  • نگرانی از مبتلا شدن به زوال عقل
  • بروز مشکلات حافظه با عصبانیت
  • غذاهای محافظ در مقابل مخمر و عفونتهای قارچی
  • کاهش میل جنسی در زوج ها چه علتی دارد
  • گیاهان عمومی که مصرف آنها محدودیتی ندارد
  • نشستن زیاد پای تلویزیون و این پیامدها
  • چرا زنجبیل خاصیت ضد درد دارد؟
  • مصرف قرص‌هاي ضدبارداري براي به تعويق انداختن قاعدگي، عوارضي ندارد
  • چرا زمان مطالعه خواب آلوده ایم
  • محبوبترین ها

  • سی سالگی و ازدواج در این سن
  • تغییرات وزنی تازه عروس و دامادها
  • کم شدن وزن با ساده ترین روش ها در منزل
  • ازدواج کودکان افزایش یافته است
  • سالم بودن یک کارآفرین
  • خلاصی از غبغب با این تمرینات
  • نسل جدید فناوری ساعت زنگ دار
  • دلایل مهم برای تغییر وزن کدامند؟
  • توصیه های درباره لباس ورزشی پلاستیکی
  • عوامل مهم در پیدایش حملات آسم
  • مبانی چیدن میز غذا
  • لاغری و تناسب اندام با معاشرت با دوستان لاغر
  • سرطان با تلفن همراه
  • لباس مرطوب در اتاق نگه ندارید
  • ایجاد علاقه به پیاده روی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است