موضوعات

درس خواندن در این روزها

student-2
توضیحات و راهنمایی هایی در این مطلب برای محصلین آورده ایم آن ها در زمینه درس خواندن در این روز های امتحانی
آموزش هایی داده ایم

 انگاری یک اصل است شده که دانشجویان یک گوششان در و آن دیگری دروازه است که هرچی به آن‌ها گفته می‌شود درس‌هایتان را در طول ترم بخوانید و شب امتحان را برای مرور بگذارید، اما باز هم به گوششان نمی‌رود و در طول ترم کتاب و جزوه رو می‌بوسند و کنار می‌گذارند و با اسم امتحان همه به تکاپو می‌افتند. درحقیقت بخاطر همین هم است که ایام امتحان بازار جزوه نویسی و جزوه گرفتن داغ می شود.
البته باز جای شکرش باقی است که برخی دانشجویان از حدود دو هفته قبل اولین امتحان از خواب غفلت بیدار شده و از فرصت تعطیلات بین ترم تا امتحانشان، لااقل نهایت استفاده را می کنند.
استرس زود گذشتن زمان از یک طرف و استرس امتحان از طرف دیگر، به گونه‌ای است که حتی یادگیری را کند می کند. فشار زیاد، روی دانشجویان (تازه اگر شاغل هم نباشند) به قدری است که با مشکلاتی مثل کم خوابی و تغذیه نادرست هم روبه‌رو می شوند و به قولی بدنشان در ایام امتحان یاری نمی کند.
درکل هرانسانی، در هرسنی با شنیدن نام امتحان دچار یک سری نگرانی‌ها، ترس‌ها و اضطراب‌های ناخواسته می شود حتی اگر آن درس ها و مواد امتحانی را قبلا بارها خوانده باشد ولی شنیدن نام امتحان برای بسیاری دلهره آور است چرا که یادگیری آن فرد توسط استاد در یک زمان کوتاه مثلا یکی دوساعته امتحان، قرار است مورد ارزشیابی و قضاوت  قرار بگیرد.
اما جای نگرانی نیست چون راهی وجود دارد که بر تمام این فشارها و استرس ها بتوان غلبه و نتیجه‌ای رضایت‌بخش را کسب کرد.
حساسیتی دردسرساز در فصل امتحانات
علی عظیمی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی و مشاور تحصیلی درگفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اضطراب یعنی احساس نگرانی و دلشوره نسبت به یک عاملی که ناشناخته و مجهول که تا حد کم آن قابل قبول است، چون منجر به حرکت، برنامه ریزی و انگیزش می شود. بعضی ها با دعا و توکل به آرامش می رسند . بعضی ها با مطالعه و برنامه ریزی خوبی که داشتند به یک اعتماد به نفس خوبی رسیده اند و به ظاهر نگران امتحانات نیستند .بعضی ها با موسیقی، کتاب خوانی  تغییرات رفتاری و محیطی به شرایط را پشت سر می گذارند.
وی یکی از مشکلات روانی که در فصل امتحانات گریبان‌گیر بسیاری از دانشجویان می شود، اضطراب امتحان، نگرانی و توقعی است که فرد از آینده (یعنی در زمان امتحان) دارد، که اگر بر این ترس غیرطبیعی و بی دلیل غلبه نشود باعث افت نمرات نیز می شود و دیده شده در تعریف یک کلمه یا سوال امتحانی ذهن فرد به او کمک نکرده ولی بعد از تمام شدن امتحان این تعریف به ذهن خطور کرده و شخص ناراحت است که چراهنگام امتحان نتواسته پاسخگو باشد.
اضطراب محرک یا مقصر؟
وی ادامه داد: بر ترس و نگرانی در حدطبیعی نه تنها ایرادی وارد نیست، بلکه محرک فرد برای بسیج همه امکانات فیزیکی، اجتماعی و محیط منزل برای مدیریت زمان و تنظیم وقت مطالعه و حذف عوامل مزاحم (مانند رفتن به گردش و مسافرت، پرسه زدن در خیابان ها و فروشگاه ها حتی کاهش و یا حذف حضور در شبکه های اجتماعی و حتی حذف برخی دوستان بی انگیزه و بیخیال)  در این ایام است که درمجموع فرد را به موفقیت می رساند.
عظیمی تاکید کرد: از فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاو جاذبه های اینترنت،بازی های رایانه ای تا دو هفته فاصله بگیریم. متاسفانه دیده شده برخی دانشجویان با گوشی های هوشمند خود در سرجلسه امتحان حاضر می شوند و در گالری گوشی خود از صفحات کتاب عکسبرداری کردند تا از این وسایل در تقلب خود استفاده کنند اما باید به آنها گفت آیا درست است که اطلاعات ما به ای ذهن در تلفن همراهمان باشد و تنها به فکر مدرک‌گرایی باشیم؟.
سود و زیان در دستان خودتان است
این مشاور تحصیلی گفت:‌ طبیعی است، دانشجویی که در کلاس درس همیشه حضورفعالی داشته ، در فعالیت های کلاسی، کارگاهی و آزمایشگاهی همگام با استاد و مقررات آموزشی پیش رفته و از قبل شروع امتحانات به مطالعه دروس پرداخته باشد؛ شب قبل امتحان با یک مرور ساده به سلامت از این ایام می گذرد و دغدغه آنچنانی برای گذراندن این امتحانات نخواهد داشت. اما برعکس دانشجویی که در کل طول ترم را با بیخیالی طی کرده و به امید شب امتحان و تقلب و قرص ریتالین (که متاسفانه علیرغم عوارض پزشکی این قرص باز هم مورد استفاده قرار می گیرد) باشد همیشه خسران می بیند.
زمان فرجه امتحان را دو برابر کنید
عظیمی یادآور شد:‌ درواقع دانشجویان می بایست با یک اراده قوی و تنظیم برنامه ای دقیق، حتی قبل از امتحانات و در حین برگزاری، به فاصله دو هفته این ایام را پشت سر بگذارند.
وی اظهار داشت: دارا بودن یک برنامه مطالعاتی مشخص و واقع بینانه همراه با حذف عواملی که باعث حواس‌پرتی انسان می شود و نیروی تمرکز حواس را بهم می ریزد بسیار کمک کننده است. کسانی که حتی در یک هفته مانده به امتحانات دست از استفاده افراطی از گوشی های هوشمند و فضای مجازی نمی کشند دیگر نباید توقع نمرات بالا در کارنامه را داشته باشند.
مطالعه با موسیقی به جایی نمی رسد
وی ادامه داد: برای استفاده بهتر از ایام امتحانات، دانشجویان باید یک جای ثابت را برای مطالعه و درس خواندن خود به منظورتمرکز بیشتر روی نوشته‌ها و مفاهیم درسی انتخاب کنند؛ مثلا مطالعه با گوش کردن به برخی آهنگ ها و موسیقی باعث حواس پرتی و مختل شدن توجه، تمرکز و درگیری ذهنی می شود.
این مشاور تحصیلی با بیان اینکه از طرفی هم مطالعه خیلی زیاد و افراطی مناسب نیست، عنوان کرد: اگر دانشجو بخواهد برای یک زمان محدود مثل شب امتحان 300 صفحه کتاب را بخواند،طبیعی است که از نظر روانی با اضطراب و استرس زیاد به خودش لطمه می زند و حتی اگر در کلاس بطور مرتب حضور داشته و جزوه‌ها را یادداشت کرده باشد، اما همچنان با مطالعه این یادداشت برداری ها نمره خوبی نمی گیرد.
بی خوابی دشمن حافظه
عظیمی بیان کرد:‌ مطالعه دیروقت شب های امتحان نباید باعث شود هفت یا هشت ساعت مورد نیاز یک جوان به خواب شبانه، مختل شود، وقتی انسان خواب کافی نداشته باشد به دلیل خستگی مغز، در یادگیری مفاهیم درسی و بخاطر سپاری دروس به مشکل بر می خورد.
وی با اشاره به اهمیت تغذیه در این ایام اظهار داشت: باید در ایام امتحانات استفاده ازغذاهای پرچرب و مواد کافئین دار مثل نوشابه، قهوه، نسکافه را کنار گذاشته و بیشترمیوه‌جات و مواد حاوی آهن، ید، منیزیم و حتی شام سبک‌تری مصرف شود.
موفقیت را از حالا بسازید
این مشاور تحصیلی با بیان اینکه، بهتر است برای جلوگیری از دغدغه و درگیری‌های ذهنی بهتر است ایام امتحانات از رفتن به مهمانی و یا میزبانی خودداری شود، گفت: سعی کنیم با تعامل مثبت با دیگر اعضای خانواده آرامش،صمیمیت و محبت را در فضای خانه حاکم کنیم چرا که جز این در شلوغی و فضای پراسترس توام با بحث و جدل نمی توان تمرکز داشت.
وی همچنین درباره رعایت برخی عوامل دیگر در این ایام یادآور شد: قبل از امتحان با دوستان و همکلاسی های خود درباره امتحان و نحوه مطالعه شان صحبت نکنید که معمولا باعث ایجاد استرس بیشتر می شود. برای هر امتحان در دانشگاه، یک کارعملی یا تحقیق و ترجمه مرتبط به استاد خود تحویل دهید تا در صورت خراب شدن امتحان، از طریق آن به شما کمکی شود.
عظیمی افزود: نکته آخر اینکه دانشجویان اگر بخواهند در آینده تحصیلی و شغلی خود فرد موفقی باشند باید کتابهای دانشگاهی دوران کارشناسی و ارشد خود را بخوبی فرا گیرند و آموخته های دوران تحصیل دانشگاهی را به عنوان یک سرمایه و ثروت معنوی در پیشرفت تحصیلی در دوران تحصیلات تکمیلی و طی مدراج بالاتر حرفه ای و شغلی بکار ببرند.
گزارش از محیامعصومی

همکار دکتر سلام

12 خرداد 1395

مطالب مرتبط

  • آیا دستمال توالت سمی است؟
  • اهدای عضو معامله با خدا است
  • درمان مشکلات بدن با نوشیدن آب
  • انتخاب دختر ایده آل و مناسب برای زندگی
  • عوارض جسمی بلوغ زودرس
  • آیا ایران با این خشکی به سمت نابودی میرود؟
  • چطور به تصمیم‌گیری فرزدندم کمک کنم؟
  • چه فرقی بین خوابیدن مردان و زنان است؟
  • رفع احتلال خواب با رعایت بهداشت
  • تنظیم وقت و برنامه ریزی برای محصلین
  • تاثیرات مختلف درونگرایی و برونگرایی برهمسران
  • کسب موفقیت در زندگی مشترک
  • خواندن احساسات افراد مختلف
  • نفسی خوشبو با یک دهانشویه طبیعی
  • افزایش سرعت برای آموختن بیشتر
  • پربازدیدترین مطالب

  • مسکن ها دشمنان درجه یک کلیه ها هستند!
  • اگر طرفدار طول عمر هستید بخوانید
  • چاق شدن و مشکلات آن در مراکز درمانی
  • بازگرداندن ترک تحصیل کرده ها به درس
  • با عرق کردن این فوائد را به بدنتان برسانید
  • تناول غذا به حالت ایستاده
  • عدم ابتلا به آلزایمر با این کارها
  • برف بازی سرگرمی های مردم این کشور
  • تجربه پولدار شدن با این روش ها
  • مکمل های افزایش قد و این آسیب ها
  • اهمیت برنامه ریزی برای خرج زندگی
  • سوخت و ساز بدن و این موارد مهم
  • تغذیه عروس و داماد روز عروسی
  • با اشتهای آخر شب چگونه برخورد کنیم!
  • درمان با کمک نمک پتاسیم
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • شرایط لازم برای کاشت حلزون
  • راه حل جدید برای دفع سنگ کلیه
  • تولید واکسن با کمک آب
  • عادات تغذیه ای ناسالم در بین ایرانی ها
  • بررسی علل ابتلا به سرطان استخوان
  • پیامدهای جسمی و روحی سقط جنین ناخواسته
  • توقف تولید پروتئین در باکتری ها
  • نوشیدن آب در کنار غذا ممنوع
  • درمان بیماری ها با کمک انواع آنتی بیوتیک ها
  • تاثیرات مختلف آسپرین بر بیماران دیابتی
  • سبزیجات مناسب برای ایجاد احساس سیری
  • احساس سیری بیشتر با استفاده از میوه ها
  • حرکات کششی و هزار و یک فایده!
  • باور کنید دیسک‌های کمرتان، نیاز به مراقبت دارند!
  • با پاکورا، سفره را به آتش بکشید
  • پیشنهاد سردبیر

  • مبتلایان به فشار خون بالا و مصرف نمک
  • با این چند دلیل سرکه سیب را دوست بدارید
  • راهی برای ترک دادن عادت هله هوله خوری کودک
  • جدال با خواب ناکافی با کمک این روش ها
  • در این دما خوابیدن به نفع شماست
  • مهار سکته با این راهکارآسان
  • پروسجرهای لابیرنتکتومی
  • تصاویری از ونتیلاتور پرتابل
  • 10 فایده روغن نارگیل
  • همه چیز درباره ساعت بدن!
  • خط قرمز برای اختلافات زوجین
  • سری به جعبه داروهای منزل خود بزنید
  • برای دور کردن افکار جنسی چه شیوه هایی مناسب است؟
  • در خرید خرما، این نکات را فراموش نکنید
  • آموزش تصویری از بین بردن لک و آکنه با چای
  • 
       
    
    x