874851_716

وقتی شب ها بیدار میمانید بهتر است بدانید آسیب ها و عوارض جانبی زیادی را به جان می خریدو باعث بروز مشکلات زیادی در سلامتی تان خواهید شد

 بدن شما به طور طبیعی طوری تنظیم شده که این گونه زندگی کنید؛ در 24 ساعت شبانه روز حداکثر هشت ساعت خواب به جز اینکه خود را برای فعالیت روزانه آماده می کند، پاک سازی مواد سمی دستگاه های بدن مثل کیسه صفرا، روده ها و معده را انجام می دهد. مسلم است که برهم زدن این نظم می تواند عواقب و خطرات جدی برایتان داشته باشد.

بداخلاقی: اولین اتفاقی که ممکن است برایتان بیفتد، کج خلقی است. شما بعد از یک شب بیدار ماندن، حتما به تمامی مسائل واکنش تند نشان خواهیدداد.

سردرد: اگر سردردهای مزمن یا میگرن دارید، دور شب زنده داری را خط بکشید، بی خوابی شبانه باعث زیاد شدن سردردهای شما خواهدشد.

ناتوانی در یادگیری: بی خوابی در حافظه کوتاه مدت هم اثر می گذارد. از آنجا که حافظه کوتاه مدت بخش مهمی از چرخه یادگیری است، با کم خوابیدن ممکن است برای به یادآوردن کلماتی که روز پیش آنها را به خاطر سپرده اید دچار مشکل شوید.

چاقی: اگر شما در طول هفته چندین شب را بیدار بمانید، دچار اختلالات هورمونی می شوید و در نتیجه اشتهای بیشتری برای خوردن غذاهایی با کالری بالا پیدا می کنید.

مشکلات بینایی: کم خوابی می تواند مشکلات دید مانند دید تونلی، دوبینی و تار شدن بینایی برایتان ایجاد کند. میزان بی خوابی رابطه مستقیمی با اختلالات بینایی دارد، هرچه میزان بی خوابی بیشتر باشد، احتمال ایجاد اختلالات بیشتر می شود. با بی خوابی های شبانه ممکن است دچار توهم آشکار شوید.

افزایش بیماری قلبی: اگر 88 ساعت بیدار بمانید، فشار خون شما افزایش پیدا می کند. اگر در طول شبانه روز چهار ساعت می خوابید ضربان قلب بالاتری پیدا می کنید. غلظت پروتئین واکنشی نوع C که یکی از علامت های ابتلا به بیماری های قلبی است در افرادی که کم خواب هستند، بیش از دیگران به چشم می خورد.

آسیب پذیری در مقابل بیماری ها: سازمان دفاعی بدن، وظیفه مبارزه با انواع باکتری ها و به بیان بهتر، میکروارگانیسم ها را دارد؛ به طوری که حتی در صورت زخمی شدن نقطه ای از بدن و ایجاد زخم، سیستم دفاعی از نفوذ میکروب ها به بدن از ناحیه آسیب دیده و ایجاد عفونت جلوگیری کند. بی خوابی حتی برای یک شب، سیستم دفاعی بدن شما را به اندازه ای ضعیف می کند که تا حدودی قدرت مبارزه با میکروارگانیسم ها از بین می رود.

زیاد شدن غیرعادی ادرار: زمانی که می خوابید، سیستم تولید ادرار در بدنتان فرآیند آرام تری را در پیش می گیرد. به خاطر همین است که شما در طول شب نیازی به استفاده از سرویس بهداشتی ندارید اما زمانی که شما در طول شب بیدار می مانید، خبری از فرآیند آرام تولید ادرار نیست.

تمرکز نداشتن و حواس پرتی: مطالعه یا گوش دادن به توضیحات استاد در کلاس درس که نیازمند تمرکز است، به خواب شما بستگی مستقیمی دارد. با شب بیداری، شما باید در انتظار مشکلاتی نظیر نداشتن تمرکز و حواس پرتی باشید. در صورت بی خوابی، شما در کسری از ثانیه به حالتی وارد می شوید که نمی توان آن را خواب یا بیداری نامید.

اختلال در تکلم: بی خوابی روی نحوه حرف زدن شما تاثیر می گذارد. در صورتی که یک شب بیدار بمانید، متوجه خواهیدشد که در روز بعد شما مدام از کلمه های تکراری و جملات کلیشه ای استفاده می کنید. اتفاق دیگری که ممکن است برایتان به وجود بیاید، این است که با تن صدای ثابت و به صورت بسیار آرام و نامفهوم کلمات را ادا کنید.

هفته نامه همشهری جوان

ارسال شده در 13 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • ما باید حواسمان به سالمندان باشد،نه اینکه عصا بدستشان کنیم
  • هر جمله و دارويى كه احتمال تأثير منفى در بهبود بيمار داشته باشد، حرام و گناه است
  • دلایلی که نشان میدهد ماهی و زیتون برای آرتروز خوب است
  • رمزهای طلایی در رژیم غذایی و سرطان -قسمت1
  • توصیه دکتر اکبری به بیماران دیابتی درمورد نوشیدنیها
  • نبود رضایت از زندگی و این عواقب
  • بدتر شدن علائم سندروم روده تحریک پذیر با این خوراکی ها
  • درمان طبیعی برای کاهش تعداد روزهای سرما خوردگی
  • عارضه های زیاد خوردن نان
  • فواید لامپ نمک هیمالیا در زمینه نظافت
  • افراد موفق و این باروها
  • در کشیدن ابرو این اشتباهات را انجام ندهید
  • در زمینه مصرف چای سبز محتاط باشید
  • نگراني درباره مواد افزودني به داروهاي كودكان
  • موفق ترین ها و این خصوصیات
  • محبوبترین ها

  • تاثیر استرس بر خانم ها و آقایان چگونه است
  • اهمیت گروه خونی خواستگار
  • تغییرات رفتاری نامزد
  • شخص افسرده چگونه روحیه خود را تقویت کند
  • تستی برای سنجیدن میزان کنترل شما بر عصبانیت
  • واکنشهای جبرانی در روانشناسی
  • بخاطر زیبایی اضطراب بخود راه ندهید
  • شیردهی تاثیر بسیار زیادی در مبتلا نشدن مادر به افسردگی دارد
  • موارد مضر برای سلامت روح و روان
  • نقش کمال گرایی و اهمال کاری در ایجاد اضطراب چیست؟
  • معنا دارشدن رسیدن به هدف
  • تغییر رفتار در بیماران افسرده
  • عقب مانده های ذهنی و مشکلات آن ها
  • چرا بعضی از انسانها نمی توانند ثروتمند شوند
  • تمرکز ذهنی و آرامش فکری
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است