موضوعات

شب بیداری و این آسیب ها

874851_716

وقتی شب ها بیدار میمانید بهتر است بدانید آسیب ها و عوارض جانبی زیادی را به جان می خریدو باعث بروز مشکلات زیادی در سلامتی تان خواهید شد

 بدن شما به طور طبیعی طوری تنظیم شده که این گونه زندگی کنید؛ در 24 ساعت شبانه روز حداکثر هشت ساعت خواب به جز اینکه خود را برای فعالیت روزانه آماده می کند، پاک سازی مواد سمی دستگاه های بدن مثل کیسه صفرا، روده ها و معده را انجام می دهد. مسلم است که برهم زدن این نظم می تواند عواقب و خطرات جدی برایتان داشته باشد.

بداخلاقی: اولین اتفاقی که ممکن است برایتان بیفتد، کج خلقی است. شما بعد از یک شب بیدار ماندن، حتما به تمامی مسائل واکنش تند نشان خواهیدداد.

سردرد: اگر سردردهای مزمن یا میگرن دارید، دور شب زنده داری را خط بکشید، بی خوابی شبانه باعث زیاد شدن سردردهای شما خواهدشد.

ناتوانی در یادگیری: بی خوابی در حافظه کوتاه مدت هم اثر می گذارد. از آنجا که حافظه کوتاه مدت بخش مهمی از چرخه یادگیری است، با کم خوابیدن ممکن است برای به یادآوردن کلماتی که روز پیش آنها را به خاطر سپرده اید دچار مشکل شوید.

چاقی: اگر شما در طول هفته چندین شب را بیدار بمانید، دچار اختلالات هورمونی می شوید و در نتیجه اشتهای بیشتری برای خوردن غذاهایی با کالری بالا پیدا می کنید.

مشکلات بینایی: کم خوابی می تواند مشکلات دید مانند دید تونلی، دوبینی و تار شدن بینایی برایتان ایجاد کند. میزان بی خوابی رابطه مستقیمی با اختلالات بینایی دارد، هرچه میزان بی خوابی بیشتر باشد، احتمال ایجاد اختلالات بیشتر می شود. با بی خوابی های شبانه ممکن است دچار توهم آشکار شوید.

افزایش بیماری قلبی: اگر 88 ساعت بیدار بمانید، فشار خون شما افزایش پیدا می کند. اگر در طول شبانه روز چهار ساعت می خوابید ضربان قلب بالاتری پیدا می کنید. غلظت پروتئین واکنشی نوع C که یکی از علامت های ابتلا به بیماری های قلبی است در افرادی که کم خواب هستند، بیش از دیگران به چشم می خورد.

آسیب پذیری در مقابل بیماری ها: سازمان دفاعی بدن، وظیفه مبارزه با انواع باکتری ها و به بیان بهتر، میکروارگانیسم ها را دارد؛ به طوری که حتی در صورت زخمی شدن نقطه ای از بدن و ایجاد زخم، سیستم دفاعی از نفوذ میکروب ها به بدن از ناحیه آسیب دیده و ایجاد عفونت جلوگیری کند. بی خوابی حتی برای یک شب، سیستم دفاعی بدن شما را به اندازه ای ضعیف می کند که تا حدودی قدرت مبارزه با میکروارگانیسم ها از بین می رود.

زیاد شدن غیرعادی ادرار: زمانی که می خوابید، سیستم تولید ادرار در بدنتان فرآیند آرام تری را در پیش می گیرد. به خاطر همین است که شما در طول شب نیازی به استفاده از سرویس بهداشتی ندارید اما زمانی که شما در طول شب بیدار می مانید، خبری از فرآیند آرام تولید ادرار نیست.

تمرکز نداشتن و حواس پرتی: مطالعه یا گوش دادن به توضیحات استاد در کلاس درس که نیازمند تمرکز است، به خواب شما بستگی مستقیمی دارد. با شب بیداری، شما باید در انتظار مشکلاتی نظیر نداشتن تمرکز و حواس پرتی باشید. در صورت بی خوابی، شما در کسری از ثانیه به حالتی وارد می شوید که نمی توان آن را خواب یا بیداری نامید.

اختلال در تکلم: بی خوابی روی نحوه حرف زدن شما تاثیر می گذارد. در صورتی که یک شب بیدار بمانید، متوجه خواهیدشد که در روز بعد شما مدام از کلمه های تکراری و جملات کلیشه ای استفاده می کنید. اتفاق دیگری که ممکن است برایتان به وجود بیاید، این است که با تن صدای ثابت و به صورت بسیار آرام و نامفهوم کلمات را ادا کنید.

هفته نامه همشهری جوان

همکار دکتر سلام

13 خرداد 1395

مطالب مرتبط

  • 6 عادت صبگاهی که زندگی را شیرین میکنند
  • کم آبی بدن این بیماری ها را با خودش می آورد
  • رنگ ادرارتان را نادیده نگیرید
  • توسعه سیستم تبادل اطلاعات سلامت برای پزشک خانواده و نظام ارجاع
  • ویژگی های رفتاری تاثیرگذار بر موفقیت در زندگی
  • بررسی عوامل ایجاد کننده طلاق عاطفی
  • خوشبوکننده های سالم خوراکی
  • بررسی پرسه زنی در دنیای مجازی
  • آموزش روانکاوی با انواع رنگ ها
  • کودکان بیش فعال و انجام تکالیف مدرسه
  • راهکارهایی برای سنجش راستگویی همسر
  • بیماری های عفونی ناشی از ابتلا به کرم قلابدار
  • اصول بهداشتی برای تهیه غذاهای نذری
  • بهبود عملکرد ذهن با روش های ساده
  • تاثیر ورزش بر بلوغ زودتر از موعد
  • پربازدیدترین مطالب

  • در طبیعت مراقب نیش ساس بوسه‌‌زن باشید
  • با پوست تخم مرغ چه کارهایی انجام دهیم؟
  • برای یک شنای لذت بخش، چه وسایلی لازم است؟
  • چگونگی کارکرد مغز در تاریکی
  • آموزش تصویری تا زدن دستمال مثل رستوران های پنج ستاره
  • نقش طرز تفکر افراد روی کم کردن وزن
  • کیفیت دادن به خواب در تعطیلات
  • راز موفقیت برخی آقایان
  • مناسب ترین وقت برای خوابیدن
  • تشویق خانم ها با دیدن مجله های مد و لاغری
  • از پودر قهوه چه استفاده های دیگری میتوان کرد؟
  • کش مو و مچ بند خود را استریل کنید
  • با این چک آپ، در یک دقیقه از سلامت خود باخبر شوید
  • مشکلات روحی و روانی عامل بی خوابی
  • چیدمان اتاق خواب و تاثیرات بسزای آن
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • یک خوشه انگور ، یک دنیا خواص
  • چطور استرسمو کنترل کنم؟
  • آیا بوسیدن همسر خوب است؟
  • ارکان رابطه عاشقانه سالم چیست؟
  • آنچه که باید درباره تنبیه کردن کودک بدانید
  • والدین در خصوص حرف زدن نوزاد نوپا نگران نباشند
  • بدن خوشبوی نوزاد،چرا؟
  • آیا استفاده از روروک برای نوزادان کار درستی است؟
  • سادگی از یاد رفت و شادی مصنوعی شد!
  • چربی سوزی با کمک آب میوه های طبیعی
  • بررسی پوشک و عوامل تحریک کننده پوست کودک
  • تحرک و فعالیت فیزیکی و هموفیلی
  • معرفی انواع فوق تخصص های پزشکی
  • نکات مهم برای انتخاب پزشک
  • 6 عادت صبگاهی که زندگی را شیرین میکنند
  • پیشنهاد سردبیر

  • به دنیا آمدن نوزاد همراه با حفره خالی بینایی
  • همه چیز درباره مقاربت در این دوره
  • به شنوایی تان بیشتر برسید
  • هرگز سراغ جوجه رنگی ها نروید
  • از این اقلام دوری کنید تا به سرطان مبتلا نشوید
  • لیست هولناک ترین بیماریهای ژنتیکی
  • اهمیت دادن به برخی عادات سالم
  • تسکین دندان درد با میخک بهتر ازبنزوکائین
  • کلید پیشگیری حملات قلبی
  • تکامل نوزاد نارس با محبت مادر
  • خروپف نکردن و تمرینات اروفارنکس
  • رفع چین و چروک دور پوست با این توصیه ها
  • ارزیابی بعضی باورهای رایج در ورزش
  • بررسی چشم با اولتراسونوگرافی
  • خوشگل ترین چهره از دید مردم یک کشور خارجی
  • 
       
    
    x