مشاوره زیبایی
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصیی آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
چشمخانه، ساختمان پزشکان
کلینیک چشمخانه
به روز ترین تجهیزات و دانش چشم پزشکی
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
پیرایه
پوست، مو و زیبایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
کلینیک ره یا
دکتر امید رحمانی
پزشک پوست مو زیبایی كاسمتولوژيست از فرانسه
کلینیک ارتوپدی سپید
کلینیک ارتوپدی سپید
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
متخصص جراح پلاستیک و زیبایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
کلینیک ارتوپدی سپید
کلینیک ارتوپدی سپید
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصیی آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
پیرایه
پوست، مو و زیبایی
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
چشمخانه، ساختمان پزشکان
کلینیک چشمخانه
به روز ترین تجهیزات و دانش چشم پزشکی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
کلینیک ره یا
دکتر امید رحمانی
پزشک پوست مو زیبایی كاسمتولوژيست از فرانسه
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
مصرف مایعات و میان‌وعده‌ها خانه تکانی دوران بارداری خانم‌ها در دوران بارداری تمیز کردن بوفه و وسایل دکوری انجام کارهای سنگین در بارداری آسیب و خستگی‌های مزمن در بارداری
وقتی باردار هستید در طی این 9 ماه با مشکلات و حالات مختلفی درگیر خواهید شد دگرگونی های زیادی را تجربه خواهید کرد به برخی از رایج ترین آن ها و راه حل های برطرف کردن آن ها در این مطلب اشاره می کنیم

 9ماه سخت و مشکل برای رسیدن به یک نوزاد زیبا و شادی‌آور، انتظار شیرینی است که مشکلات خاص خود را هم دارد. دوران بارداری در خانم‌های مختلف یکسان نیست. در‌حالی که برخی خانم‌ها ممکن است دچار علائم شدید مانند تهوع، کمردرد و یبوست شوند، برخی نیز خوش‌شانس هستند و دوران راحتی را سپری می‌کنند. با این حال، یک چیز مشخص است و آن حس عجیبی است که بار اضافه دوران بارداری با خود به ارمغان می‌آورد. برخی خانم‌ها در طول دوره ۹‌ماهه بارداری با علائم متفاوتی مواجه می‌شوند و به سختی با آن مقابله می‌کنند. در ادامه شما را با نحوه مقابله با مشکلات رایج در دوران بارداری آشنا می‌کنیم.

بیماری صبحگاهی

شکی نیست که حالت تهوع یا همان بیماری صبحگاهی می‌تواند شما را تا پایان روز از پادر بیاورد، بنابراین در سه ماهه نخست خود را برای رفتن به اتاق خواب آماده کنید زیرا باید استراحت کنید. این هورمون‌های شما هستند که باعث بدحالی می‌شوند.

نحوه مقابله:

پس از بیدار شدن، تا چند دقیقه در تختخواب‌تان بمانید.

پس از بیدار شدن، آب یا آبمیوه ننوشید. بهتر است روز خود را با خوردن نان تست، بیسکویت یا شیرینی کراکر شروع کنید.

خود را در طول روز هیدراته نگه دارید.

از پرخوری بپرهیزید و ۶‌وعده غذایی متعادل و کوچک داشته باشید.

از عوامل محرک دوری کنید. بوهای خاص و تند مثل پیاز، سیر یا رایحه‌های دیگر محرک‌اند.

اگر دوران سختی را سپری می‌کنید، از دکتر بخواهید برای‌تان دارو تجویز کند.

وقتی کمردرد  امان‌تان را می‌گیرد

این مورد یکی از عوارض رایج در دوران بارداری است، چون برآمدگی شکم فشار مضاعفی به کمر وارد می‌کند. اگر مراقب نشستن و راه رفتن خود نباشید، فشار بیشتری به کمر وارد می‌شود. کمردرد در طول بارداری می‌تواند نشانه زایمان زودرس هم باشد.

نحوه مقابله:

وضعیت ایستادن خود را اصلاح کنید. وقتی راه می‌روید یا می‌نشینید، سعی کنید ستون فقرات خود را راست نگه دارید. مراقب کمرتان باشید، چون در دوران بارداری به آن نیاز دارید.

چند تمرین سبک انجام دهید تا کمرتان قوی‌تر شود. بهتر است با یک مربی ورزشی مشورت کنید.

وقتی خوابید، یک بالش بین پاهای‌تان بگذارید تا به کمر فشار وارد نشود.

کفش‌های پاشنه بلند خود را با کفش‌های تخت عوض کنید.

اجابت مزاج پردردسر

اجابت مزاج در دوران بارداری کندتر می‌شود. این امر به‌دلیل افزایش سطح پروژسترون در بدن رخ می‌دهد. مصرف مکمل آهن در دوران بارداری می‌تواند به یبوست منجر شود. یبوست همراه با خستگی، تهوع و کمردرد، آخرین چیزی است که خواهان مواجهه با آن خواهید بود.

نحوه مقابله:

فیبر بیشتری مصرف کنید و در صورت لزوم، از دکتر تقاضای داروهای مسهل کنید.

روزی ۸‌لیوان آب بنوشید.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

راه بروید. تمرینات سبک به هضم غذا و رفع علائم یبوست کمک می‌کند.

سوزش سر دل و سوء‌هاضمه

در دوران قبل از بارداری، این عارضه با خوردن یک قرص برطرف می‌شود، اما در دوران بارداری اوضاع متفاوت است.

برآمدگی شکم در این دوران باعث تشدید سوزش سر دل می‌شود.

نحوه مقابله:

وعده‌های غذایی کوچک‌تری بخورید.

از خوردن غذاهای ادویه‌دار و سرخ‌کرده که سطح اسیدیته را افزایش می‌دهند، اجتناب کنید.

تا نیم ساعت پس از صرف غذا دراز نکشید.

خوردن یک بستنی وانیلی به‌عنوان دسر نقش یک آنتی‌اسید را ایفا می‌کند.

بواسیر؛ عارضه رایج

بواسیر در دوران بارداری کاملا رایج است. این عارضه به‌دلیل افزایش جریان خون در ناحیه لگن رخ می‌دهد. برآمدگی رحم فشار مضاعفی به رگ‌ها وارد می‌کند و مانع از جریان خون در عروق لگن می‌شود. یبوست خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.

نحوه مقابله:

آب و فیبر بیشتری مصرف کنید.

از کمپرس یخ یا ژل بی‌حس‌کننده برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.

اسفرزه را امتحان کنید. یک درمان خانگی عالی که بسیار کمک می‌کند.

دست و پاهای باد شده

دست و پاهای شما ممکن است در سه‌ماهه آخر بارداری متورم شوند؛ این عارضه که به‌دلیل احتباس آب توسط هورمون‌ها رخ می‌دهد، ادم نام دارد. این موضوع طبیعی است اما می‌توانید این مشکل را حل کنید.

نحوه مقابله:

آب کافی بنوشید.

از خوابیدن روی کمر در اواخر بارداری بپرهیزید.

برای مدت طولانی در یک وضعیت ننشینید. استراحت کنید تا مایعات در بدن جریان یابند.

گرفتگی عضلانی و سقط جنین؟

برآمدگی رحم باعث افزایش فشار بر عضلات زیر شکم می‌شود و گرفتگی عضلانی ایجاد می‌کند. گرفتگی عضلانی یکی از مشکلات رایج بارداری است که برای بسیاری از زنان اتفاق می‌افتد. این عارضه درد ندارد اما بهتر است تحت معاینه قرار بگیرید. گرفتگی عضلانی بعضا موجب زایمان زودرس و حتی سقط جنین می‌شود.

نحوه مقابله:

راهکارهای زیادی برای مقابله بااین مشکل وجود ندارد. سعی کنید بیشتر استراحت کنید و در صورت لزوم با پزشک خود صحبت کنید.

خستگی بارداری

خستگی در تمام طول دوران بارداری با شما خواهد بود. این عارضه در سه‌ماهه اول و سوم بارداری رایج‌تر است. خستگی راهی است که بدن برای مقابله با بارداری در پیش می‌گیرد. باوجود آن همه وزن اضافی، بدن به مواد غذایی بیشتر و جای بزرگ‌تری برای نوزاد نیاز پیدا می‌کند.

نحوه مقابله:

استراحت، استراحت و استراحت. هیچ جایگزینی بهتر از استراحت برای مقابله با خستگی وجود ندارد.

خوب غذا بخورید. یک رژیم غذایی متعادل انرژی بیشتری به شما می‌بخشد و نیازهای بدن مادر و کودک را برطرف می‌کند.

خوب بخوابید. ۸‌ساعت خواب در روز یک امر ضروری است.

از سفرهای طولانی و خسته‌کننده بپرهیزید.

دیابت بارداری

دیابت بارداری، فقط در طول زمان بارداری اتفاق می‌افتد. در این اختلال، زنانی که قبل از بارداری دچار دیابت نبوده‌اند، علائمی از دیابت را فقط در زمان بارداری خود نشان می‌دهند. ادرار زنان باردار طی ویزیت‌های مرتب دکتر چک می‌شود تا محتوای قند و گلوکز آن بررسی شود (ادرار به‌طور طبیعی نباید حاوی گلوکز باشد). اگر در ادرار قند دیده شود، پزشک آزمایش خون تجویز می‌کند تا ببیند قندخون بیمار به‌طور غیرعادی بالاست یا خیر.

علاوه بر آن، این روزها اکثر پزشکان حتی در صورت عادی بودن تست ادرار، آزمایش خونی که تست تحمل گلوکز نامیده می‌شود در هفته ۲۴ تا ۲۸بارداری برای بیماران انجام می‌دهند.

ورزش کمک‌کننده است یا خطرساز؟

بسیاری از خانم‌های باردار این سوال را دارند که آیا می‌توان در دوران بارداری ورزش کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که همه چیز بستگی به وضعیت شما و نظر پزشک‌تان دارد. مسلما خانمی که پزشک برای او استراحت تجویز کرده نباید ورزش کند، بنابراین باتوجه به وضعیت بدنی‌تان از پزشک‌تان بخواهید ورزش مناسب را به شما پیشنهاد دهد، اما پیشنهاد برای خانم‌هایی که بارداری طبیعی و بدون مشکل دارند این است که از یوگا کمک بگیرند. یوگا در دوران بارداری می‌تواند بسیار سودمند واقع شود؛ زیرا این تمرینات به روح و جسم آرامش می‌بخشند.

در یکی از این دوره‌ها ثبت‌نام کنید، اما اگر سه‌ماهه اول‌تان تمام شده دیگر حرکات به پشت خوابیده را انجام ندهید؛ زیرا سبب کاهش خون‌رسانی به رحم خواهند شد. به‌علاوه اگر در سه‌ماهه دوم و سوم قرار دارید از حرکات وارونه‌ای، همچنین یوگای داغ پرهیز کنید. شنا هم یکی از بهترین ورزش‌هاست و تا پایان دوران بارداری امکان‌پذیر است. با استفاده از ورزش شنا عضلات برای زایمان طبیعی آماده می‌شود، حتی زایمان در آب را راحت‌تر می‌کند. هیچ مشکل خاصی برای خانم‌ها ایجاد نمی‌شود و فقط کرال به پشت برای آنها می‌تواند خطرساز باشد. برای انجام تمام این حرکات از پزشک خود مشورت بگیرید.

دست و پاهای شما ممکن است در سه ماهه آخر بارداری متورم شوند؛ این عارضه به‌دلیل احتباس آب توسط هورمون‌ها رخ می‌دهد.

مجله سیب سبز

 

5 1000
ارسال شده در 14 خرداد 1395 توسط با موضوع زنان و زایمان , مراقبت های دوران بارداری
ویزیت یاب

پیشنهاد سردبیر

  • باکتری ها و میکروب های مزاحم در دهان
  • مصرف کلسیم برای بدن چه فایده ای دارد و چطوری می‌توانیم تامینش کنیم؟
  • بررسی علل تصلب شریان و شیوه های مقابله با آن
  • آلوده بودن اسپینرها به سرب
  • برتری ها و امتیازات مردان کوتاه قد به مردان قد بلند
  • راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوای خانه
  • تقویت قوای جنسى‏ و درمان سردمزاجی با گیاهان دارویی
  • ارتباط هوش و فرزند دارشدن
  • محبوبترین ها

  • ریسک بالای چاقی در فرزند مادران چاق
  • با 5 علامت کفایت شیر مادر آشنا شوید
  • حاملگی در نیمه دوم سرد سال
  • لباس های بارداری مضر برای جنین
  • جلوگیری از سقط جنین با مصرف مکمل‌های ویتامین B3
  • زمان حتمی زایمان
  • روش های جدید برای تشخیص علل مرده زایی در زنان
  • خطرات کم کاری تیروئید برای مادر و جنین
  • رپورتاژ

  • ایمپلنت بهترین روش برای کاشت دندان و زیبایی صورت
  • خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است
  • شامپوهای ضد ریزش و رویش مجدد مو حاوی کافئین
  • لبخند را به عنوان امضاء خاص چهره خود اضافه کنید!
  • خواب راحت مادرها در دوران بارداری
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x