موضوعات

آموزش تعیین هدف در زندگی

844700_118
برای تعیین هدف و مشخص کردن آن در زندگی تان باید از برخی راهنمایی های موثر در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید به آن دست پیدا کنید

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که در 5 سال آینده قصد دستیابی به چه مواردی دارید؟ آیا هدف مشخص و روشنی برای خودتان در رابطه با کسب‌وکار مشخص کرده‌اید؟ آیا می‌دانید در پایان امروز قصد دستیابی به چه چیزی دارید؟

در این مطلب قصد دارم به 5 قانون طلایی در رابطه هدف‌گذاری بپردازم.

اگر می‌خواهید موفق شوید، باید هدفی را برای خود مشخص کنید. بدون داشتن هدف تمرکز نداشته و از مسیر مشخصی برخوردار نیستید. هدف‌گذاری نه‌تنها به شما اجازه می‌دهید مسیر زندگی و کسب‌وکار خودتان را دست داشته باشید، بلکه به شما اجازه می‌دهد تا از آن به‌عنوان یک بنچمارک برای تعیین موفقیت خود استفاده کنید. یک‌لحظه فکر کنید: پس‌انداز کردن در بانک تنها درزمانی دلیلی برای موفقیت شما به‌حساب می‌آید که هدف شما جمع‌کردن ثروت باشد، اما اگر در پی کار خیرخواهانه باشید، این کار برخلاف هدف شما است و برای شما موفقیت به‌حساب نمی‌آید.

بااین‌وجود برای دستیابی به هدف‌های خودتان، باید به‌خوبی بدانید که چگونه باید هدف انتخاب کنید. فقط نمی‌توانید “من می‌خواهم” و انتظار موفقیت داشته باشید. هدف‌گذاری فرایندی است که با بررسی دقیق آغازشده و در پایان کار و تلاش بسیار زیادی را می‌طلبد. در بین این دونقطه مراحل بسیار مهمی وجود دارد اطلاع از آن‌ها به شما اجازه می‌دهد اهداف قابل‌دستیابی برای خود انتخاب کنید.

پنج قانون طلایی هدف‌گذاری

1- اهدافی انتخاب کنید که موجب انگیزش برای شما شوند

موجب انگیزش شدن به این معنا است که هدف انتخابی برای شما مهم باشد و ارزش قابل‌توجهی برای دستیابی به آن وجود داشته باشد. اگر علاقه‌ای به نتیجه آن نداشته باشید یا ارتباطی با آینده شما نداشته باشند، احتمال سعی و تلاش برای دستیابی به آن برای شما کم است. در غیر این صورت اهداف بسیار زیادی که مرتبط با شما و آینده شما است انتخاب می‌کنید و درنهایت زمان لازم برای رسیدگی به آن در اختیار ندارید و ازآنجایی‌که برای دستیابی به اهداف نیاز به تمرکز دارید، پس شانس موفقیت شما در رابطه با آن کاهش می‌یابد که در ادامه پیامدهای روانی دیگری هم برای شما ایجاد می‌کند.

راهکار: برای اطمینان از انگیزاننده بودن یک هدف باید سعی کنید یک “چرا” در رابطه با آن بر روی کاغذ بیاورید. “چرایی” که می‌توانید از آن برای توجیه دیگران در رابطه بااهمیت آن استفاده کنید.

2- اهداف هوشمندانه انتخاب کنید

اهداف هوشمندانه از سرواژه‌ای انگلیسی تحت عنوان SMART گرفته‌شده که هر حرف آن نشانگر یک کلمه انگلیسی بامعنایی مشخص است. ازآنجایی‌که در این مطلب قصد یادگیری زبان یا دلیل آن را نداریم، به همین نکته اکتفا کرده و تنها ویژگی‌های یک هدف هوشمندانه را بر این اساس ذکر می‌کنیم. اهداف هوشمندانه دارای 5 ویژگی هستند که عبارت‌اند از: مشخص باشند، قابل‌اندازه‌گیری باشند، قابل‌دستیابی باشند، مرتبط با شرایط و اهداف بلندمدت‌تر شما باشند، وابسته به زمان باشند و زمان پایانی برای دستیابی به آن‌ها وجود داشته باشد.

3- اهداف خود را مکتوب کنید

عمل فیزیکی نوشتن یک هدف بر روی کاغذ موجب واقعی و ملموس شدن آن می‌شود. به عبارتی شما دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای برای فراموش کردن آن ندارید. سعی کنید در زمان نوشتن یک هدف بجای استفاده از فعل “دوست دارم” یا ” شاید” از فعل “خواهم” استفاده کنید. مثلا “امسال هزینه‌های عملیاتی خودم را 10 درصد کاهش می‌دهم” و نه اینکه “دوست دارم امسال هزینه‌های عملیاتی خودم را 10 درصد کاهش دهم.”

راهکار 1: بیانیه هدف خودتان را با لحنی مثبت تنظیم کنید تا میزان تعهد شما نسبت به آن‌ها بیشتر شود. مثلا بجای “من تعداد کارکنان را برای فصل آینده با همین تعداد فعلی حفظ می‌کنم”، نگویید “من نرخ خروج کارکنان را کاهش می‌دهم”. حالت اول انگیزاننده است و تعهد بیشتری ایجاد می‌کند. ولی حالت دوم در عین انگیزاننده بودن، همچنان راه فراری برای شما ایجاد می‌کند، که اگر هم کسی از سازمان خارج شد، باز هم به هدف خود دست‌یافته‌اید.

راهکار 2: اگر از یک لیست تحت عنوان لیست انجام کارها، استفاده می‌کنید، یک فرم پیشنویس برای تهیه این لیست روزانه تهیه کنید و اهداف بزرگ‌تر خود که برای دست یافتن به آن‌ها نیاز به انجام این‌کاره‌ای کوچک روزانه دارید را در بالای آن بنویسید.

4- یک نقشه راه تعیین کنید

این قدم اغلب در طی فرایند هدف‌گذاری فراموش می‌شود، چراکه در عمل درگیر انتخاب هدف و رسیدن آن شده و فقط بر روی آن تمرکز می‌کنید و فراموش می‌کنید روند رسیدن به آن را تعیین کنید. به این منظور باید در یک برنامه جداگانه به تعیین تکیه تک قدم‌های کوچکی بپردازید که باید برای رسیدن به هدف مهمتر خود آن‌ها را نهایی سازید. ضمن اینکه باید در طی انجام دادن هر یک از این مراحل و قدم‌ها، با خط زدن آن‌ها اقدام به حذف آن‌ها از لیست خودتان بکنید و این‌گونه حس تغییر و رشد کردن را به خودتان انتقال دهید.

5- به آن وفادار باشید

به خاطر داشته باشید که این فرایند هدف‌گذاری فرایندی طولانی مدت است و تنها وسیله‌ای برای رسیدن به هدف نهایی است. باید به آن وفادار بود تا رسیدن به آن رفته‌رفته آسان شود. در این بین هدف و مقصد نهایی همواره باید ثابت باقی بماند، اما نقشه راه تعیین‌شده می‌تواند در بازه های زمانی مختلف تغییر کند. فقط باید توجه داشته باشید که ارتباط آن‌ها باهدف بزرگ‌تر، حفظ‌شده و ارزش و ضرورت آن برای شما در حد بالایی قرار داشته باشد.

وب‌سایت آی بازاریابی

همکار دکتر سلام

15 خرداد 1395

مطالب مرتبط

  • کم آبی بدن این بیماری ها را با خودش می آورد
  • رنگ ادرارتان را نادیده نگیرید
  • توسعه سیستم تبادل اطلاعات سلامت برای پزشک خانواده و نظام ارجاع
  • خوشبوکننده های سالم خوراکی
  • بهبود عملکرد ذهن با روش های ساده
  • تاثیر ورزش بر بلوغ زودتر از موعد
  • اهمیت رازداری در زندگی دونفره
  • عوامل استرس زا در زندگی
  • برطرف کردن احتمال تداخل دارویی،چطور؟
  • در کار ممنوعیت عرضه قلیان میوه ای سستی است
  • علائم اختلال بیش‌فعالی-‌کم‌توجهی بزرگسالی چیست؟
  • فواید کم خوری و مضرات پرخوری در دیدگاه اسلام
  • آیا دستمال توالت سمی است؟
  • اهدای عضو معامله با خدا است
  • درمان مشکلات بدن با نوشیدن آب
  • پربازدیدترین مطالب

  • شرایط زندگی اغلب چپ دست ها اینگونه است!
  • تازه ترین تجهیزات برای کنترل مشکلات در خواب
  • احتمال افزایش قد در بزرگسالان
  • دانستنی هایی مهم در زمینه سکته مغز
  • آموزش تا کردن کاغذ-پروانه کاغذی( آموزش تصویری)
  • عارضه ای جدید به نام صورت ماه شکل
  • حواستان به تشکتان باشد
  • عادات ضد ثروتمند شدن
  • آب معدنی و این شایعات رایج
  • با کمک جراحی موضعی به تناسب اندام برسید
  • مبارزه با کاهش فشار خون
  • سلامتی عمومی انسان به کبد، کلیه و مثانه بستگی دارد
  • پیشگیری از بیمار شدن با این روش ها
  • عدم ابتلا به آلزایمر با این کارها
  • برق انداختن سماور و کتری با دو روش
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • آیا علائم سینه پهلو یا پنومونی میدانید؟
  • برگزاری کنگره ی پیشگیری بزرگترین و اولین بیماری شایع جهان
  • 39 کودک مبتلا به کم کاری تیروئید در همدان شناسایی شد
  • اعلام مقالات برتر همایش ملی «سلامت از دیدگاه قرآن»
  • بیمه ها در سوانح جاده ای موثرند
  • خمیر دندان هایی که نباید خرید : “سنسوداین” و “آکوافرش”
  • چطور میتونم از گود شدن کمرم جلوگیری کنم؟
  • چاق شدن با مصرف گوشت قرمز،درست یا غلط؟
  • سرکه سیب را قبل از غذا بخورید،لاغر شوید
  • توسعه سیستم تبادل اطلاعات سلامت برای پزشک خانواده و نظام ارجاع
  • معجزه در این نوشیدنی های گیاهی است
  • این توصیه ها را برای داشتن تیروئید سالم‌ تر بخوانید
  • رنگ ادرارتان را نادیده نگیرید
  • کاهش فواید رژیم غذایی زنان با استرس
  • آشنایی با روش درمانی تحریک مغناطیسی مغز
  • پیشنهاد سردبیر

  • مقابله با کمبود آهن در خردسالان
  • مواد غذایی مفید برای رفع فشار خون
  • زمینه های علاقه مند شدن جوانان به مواد مخدر
  • استرس در حین تمرین مفید است
  • شکمی ورزیده با این روش ها
  • اثرات و عوارض مصرف طولانی مدت ترکیبات کانابینول
  • راز لبخند دائمی و شادی همیشگی برخی خانم ها
  • پایداری خانواده با آموزش های قبل از ازدواج
  • معاینه منظم پستان چه مزیتی دارد؟
  • فعالیت های منجر به ایجاد حس شادی و نشاط
  • فضول ها اینگونه اند
  • بالا رفتن آمار انواع خشونت علیه زنان
  • کنار گذاشتن فست فود در اطفال
  • پیشگیری از کوتاه قد شدن در سالمندی
  • ضرورت ورزش در دوران میانسالی
  • 
       
    
    x