مواد غذایی چرب مبارزه با التهاب و بیماری‌های مزمن کلسترول چربی مفید چربی سالم چربی خوب اسیدهای چرب امگا 3

 با وجود اینکه متخصصین تغذیه استفاده از خوراکی ها و مو اد غذایی سالم را پیشنهاد میدهند اما زیاده روی در خوردن آن ها را نیز برای بدن مضر و خطرناک میدانند

رعایت اعتدال حتی در مورد گزینه های سالم غذایی نیز صدق می کند و باید این نکته را به یاد داشته باشیم که بیشتر همیشه بهتر نیست!

در اینجا 5 نوع ماده غذایی سالم که افراط در مصرف آنها منجر به بروز مسمومیت های غذایی می شود، بیشتر معرفی شده است:

آجیل برزیلی: آجیل برزیلی منبع اصلی سلنیوم است؛ یعنی یک عنصر اساسی در تولید مثل و کمک به بدن برای مبارزه با عفونت ها. یک مشت آجیل برزیلی نزدیک به 90 گرم سلنیوم دارد که تقریبا دو برابر میزان نیاز روزانه شما به این عنصر است.

خوردن گاه به گاه آجیل برزیلی خوب است اما مصرف هر روزه آن باعث خطر سمیت سلنیوم می شود و همین روند با از دست دادن مو، مشکلات عصبی و مشکلات دستگاه گوارش، سبکی سر، و حتی حمله قلبی و نارسایی کلیه همراه است. مصرف یک وعده آجیل برزیلی در هفته خالی از لطف نیست. مصرف روزانه توصیه شده سلنیوم 50 تا 70 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

چغندر: سبزیجات تیره رنگی مانند چغندر نیروگاه تغذیه ای هستند اما ترکیبات طبیعی به نام اگزالات هم دارند که در واقع یک پروبیوتیک برای تغذیه باکتری های سالم در روده محسوب می شود. اما اگر شما مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، مصرف بیش از حد غذاهای حاوی اگزالات همه چیز را بدتر می کند. کلیه ترکیباتی مانند اگزالات را به سختی فیلتر می کند و تجمع آن می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود. اگر شما نیاز به قطع غذاهای سرشار از اگزالات دارید، یک متخصص تغذیه می تواند پیشنهادهای جایگزین با اگزالات کمتر مانند کلم یا گل کلم را به شما ارائه دهد.

کنسرو تن: اگرچه این کنسرو سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است اما زیاده روی در مصرف ماهی تن می تواند به جهت دریافت مقدار زیاد جیوه، خطرناک باشد زیرا این ماهی نسبت به بسیاری از ماهی های دیگر حاوی جیوه بیشتری است. دریافت جیوه زیاد به مشکلات بینایی، شنوایی و گفتاری، ضعف عضلانی و هماهنگی، منجر می شود. علاوه بر این مصرف بیش از حد جیوه منجر به وارد آوردن آسیب به سیستم عصبی و مغز جنین در حال رشد و کودکان خردسال خواهد شد. در طول هفته، بیش از سه تا پنج کنسرو ماهی تن، مصرف نکنید. همچنین، بیشتر از ماهی هایی مثل سالمون استفاده کنید.

لوبیا سفید و گوشت قرمز: هر دو منبع سرشار از آهن محسوب می شوند و نقش اساسی در انتقال اکسیژن به ماهیچه ها دارند. به یاد داشته باشید که دریافت کم آهن باعث احساس ضعف و خستگی و دریافت زیاد آن باعث ابتلا به نارسایی کبد خواهد شد. اگر شما در حال گرفتن مکمل های آهن هستید، در مورد میزان استفاده از این منابع غذایی با پزشک تان مشورت کنید.

برنج قهوه ای: مطمئنا استفاده از کربوهیدرات های پیچیده ای مانند برنج قهوه ای مساوی است با بهداشت مواد غذایی. اما به یاد داشته باشید که برنج آرسنیک موجود در آب و خاک را جذب می کند و برنج قهوه ای تمایل بیشتری برای جذب بیشتر فلزات سنگین دارد. آرسنیک در این میان به عنوان یک ماده سرطان زا، شناخته شده است و در حال حاضر هیچ آستانه ایمنی در برابر مقدار آن در غذا شناخته نشده است. اما کارشناسان بخصوص کارشناسات محیط زیست اعلام می کنند که میزان استفاده از این نوع برنج باید در حد بسیار متعادل باشد و بیشتر، غلات سبوس دار جایگزین آن شود.

www.prevention.com

آوای سلامت

 

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 16 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • پیشگیری از اضافه شدن وزن به خاطر دیابت
  • اطلاعاتی درباره افتادگی مثانه
  • شکر پاره پرتقالی
  • چه عواملی باعث می شود دهان، شبنم کوهستان بزند؟
  • عکس هایی از میوه پرتقال و خواص این میوه
  • دانستنی های مفید روند درباره رشد جنین از ماه
  • آشنایی کامل با مضرات کفش پاشنه بلند
  • برای سینوزیت این 10 درمان خانگی را بدانید
  • محبوبترین ها

  • فواید و خواص گل بنفشه طبی (بنفشه وحشی یا معطر)
  • پیشگیری ازسرطان با ریواس
  • التیام دردهای بدن با تهیه دمنوش خانگی
  • آیا گل رس صورت را چاق میکند؟
  • روغن اوکالیپتوس همه کاره ضروری
  • با مصرف سیر درد مفاصل و فراموشی را از بین ببرید
  • با این دمنوش ها می توانید رویائی بخوابید
  • چای یک نوشیدنی سنتی با یک دنیا خواصیت درمانی
  • رپورتاژ

  • کمک به بهبود هضم و افزایش ایمنی
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • لبخندی دلنشین و جذاب
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است