aid670857-728px-Eat-when-You're-Hungry-but-Don't-Feel-Like-Eating-Step-1-Version-2
در ماه رمضان از چه منوهای غذایی باید کمک بگیریم چه خوراکی هایی به ما در این زمینه کمک می کنند و باعث می شوندراحت تر و سریعتر بدنمان به روزه داری عادت کند

تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت:از آنجا که یکی از نکات بسیار مهم در ماه مبارک رمضان توجه به تغذیه مناسب و به اندازه است، بنابراین با توجه به اینکه بدن انسان بسته به شرایط فصلی ساعاتی را در گرسنگی و بی غذایی به سر می برد لازم است که در فواصل بین افطار و سحر مواد مغذی مورد نیاز را به مقدار مناسب تامین کند.
افراد روزه‌دار می‌بایست وعده افطاری خود را با مایع مغذی و گرم مانند شیر و حجم کمی از نان و نیزغلات، پنیر، گردو و سبزی و سوپ‌های نرم شروع کنند.
همچنین جداسازی زمان افطار تا وعده شام از آنجا که روزه‌داران در ماه رمضان و روزهای گرم از وعده افطار تا شام با فواصل زمانی کم رو‌به‌رو می‌شوند پس مصرف غذای سبک به عنوان وعده شام یا افطار حاوی سبزی ها، پروتئین و غلات و یک میان وعده کوتاه قبل از خواب به عنوان شام باید در تغذیه آنان گنجانده شود که در آن ترکیبی از سبزی ها و میوه‌ ها مصرف می‌شود.
 نیستانی افزود: از خوردن غذاهای شور در ماه مبارک رمضان خودداری کنید چرا که نمک زیاد، نیاز بدن به آب را تشدید می کند. در این ماه از خوردن ترشی یا غذاهای پرنمک و پرادویه پرهیز کنید. می توانید برای هرچه طعم دار شدن غذا چند قطره لیمو به غذایتان اضافه کرده و نوش جان کنید.
وی با بیان اینکه مصرف موادغذایی حاوی مقادیر زیاد نمک، شکر و چربی نیز عطش را زیاد می کند اظهار داشت:میوه های سرشار از فیبر مانند سیب،شلیل و هلو توانایی نگه داری آب را دارند که این آب در طول گذر مواد غذایی در روده بزرگ به تدریج جذب بدن می شود که در کاهش تشنگی موثر هستند.
نیستانی توصیه کرد:به کارگیری تمامی گروه‌های غذایی در وعده سحر، افطار و شام می‌تواند تأثیر بسزایی در تغذیه بدن افراد روزه‌دار داشته باشد.گنجاندن گروه غذایی غلات مانند نان، سیب‌زمینی، ماکارونی، مواد نشاسته‌ای و غذاهای تهیه شده از گوشت کم چرب مانند سفید و قرمز بی‌چربی و کم‌چربی در تغذیه ماه رمضان از اهمیت خاصی برای تغذیه روزه‌داران برخوردار است. چون پروتئین بیشتر بدن از گوشت و غلات تأمین می‌شود و گروه میوه، سبزی و لبنیات نیز می‌بایست کم‌چرب استفاده شود زیرا در غیر این صورت اختلال هاضمه ایجاد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران

 

ارسال شده در 17 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • ابتلا به سکته مغزی و درگیری های آن
  • توربوتراپی روشی برای درمان پوکی استخوان
  • تغییر شکل بینی با این روش ساده
  • تکنیک های درمان در خانه با غذاهای مختلف
  • بگو مگو کردن با همسر بخاطر این موارد،ممنوع
  • پروتئین شیر با بیماری های قلبی مبارزه می کند
  • دندان های حساس و این توصیه ها
  • چگونه با آرایش لب ها را برجسته کنیم
  • دمنوشی که برای بیماران دیابتی توصیه می شود
  • چای گل سرخ پزشک طبیعی بدن شما
  • بیماری کیست تخمدان کدام خانمهارا مبتلا میکند؟
  • عارضه های نادر در تخمدان ها
  • اورژانسی ترین آزمایش ها برای یک خانم باردار
  • عوارض و ضررهای اکستنشن مو
  • ترفندی 3 ثانیه ای برای شاد بودن در شرایط سخت
  • محبوبترین ها

  • پایین بودن تستوستورن و این نشانه ها
  • تسکین یافتن و کسب آرامش
  • چهره انسانهای مضطرب چگونه است
  • روانشناسی جشن طلاق
  • چگونگی احساس در روانشناسی
  • بیماری هیستری از دید زیگموند فروید
  • دوستت دارم گفتن را هرگز فراموش نکنید
  • جنسیت بر رفتار و کردار ما اثر می گذارد
  • دوره های بارداری زایمان طبیعی
  • علل و عوامل ایجاد کننده خشم در اطفال
  • دعوای زن و شوهر و بالا رفتن فشار خون
  • اندازه گیری میزان مهربانی
  • 12 مورد از خصوصیات مدیران و رهبران نمونه
  • راهی برای درمان عدم تمرکز کودک
  • ارتباط بین استرس و کاهش وزن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است