مشکلات عاطفی و احساسی میان زوجین فرایند رشد کودک ضعیف شدن روحیات خانوارهای تک سرپرستی فرزندان خانواده‌های تک والدی پرخاشگری

چگونه می توانیم چالش ها و مشکلات میان خود و همسرمان را حل و فصل کنیم با چه روش هایی این امر امکانپذیر خواهد بود اختلافات در روابط زوجین چگونه قابل اصلاح هستند؟

 همه ما هرازگاهی در روابط خود اشتباه می کنیم، اما اگر ایده های ساده زیر را در نظر داشته باشیم، می توانیم حتی بزرگ ترین شکست های ارتباطی خود را بهبود ببخشیم.

1- از همسرتان نظرخواهی کنید

افرادی که می گویند همسرشان باید چه زمانی چه کار کنند، به طرزی فریبنده این اصل را فراموش کرده اند. چه کسی گفته راهی که شما می روید، درسته است؟ به جای زور گفتن، کنترل کردن یا آموزش دادن همسرتان، روی همکاری با او تمرکز کنید. نظر او را جویا شوید. از او دعوت کنید افکار و ایده های شما را بشنود، در خلق آینده ای که می خواهید با هم آن را زندگی کنید، شریک باشید.

2- هر چیزی را محترمانه بگویید

همه ما می ترسیم، می رنجیم و دلخور می شویم و دیگر احساسات دشوار را در روابط خود تجربه می کنیم. زندگی کردن با یک نفر دیگر اغلب مشکل است؛ اما این حس هرقدر هم که دردناک باشد، باز هم همسرتان سزاوار این است که احساسات خود را محترمانه به گوش او برسانید.

3- آدم ها از هر چیزی مهم تر هستند

در دوران نامزدی روی یکدیگر تمرکز می کردید. اکنون که مسئولیت های بیشتری دارید، فرزندان، کارهای منزل و…، ممکن است بیشتر از همسرتان، انرژی بیشتری را صرف انجام کارها کنید. برای حل مشکل ارتباط خود، لازم است برای توجه به یکدیگر وقت بگذارید، به گونه ای که نشان دهد چقدر برای یکدیگر اهمیت دارید؛ مثلا می توانید هر روز صبح برای همسرتان یک فنجان قهوه بیاورید یا اوقاتی را برای یادگیری کارهای جدیدی که باید با کمک یکدیگر انجام بدهید، سپری کرده و عشقتان را تقویت کنید.

4- در زندگی مشترک، هر دو طرف رابطه اهمیت دارند

متاسفانه یکی از استراتژی های مواجهه با مشکلات زندگی مشترک، پنهانکاری است. مخصوصا برای آقایان که ترجیح می دهند از مشاجره بپرهیزند تا اینکه با آن رو به رو شوند. این اشتباهی است که اغلب به کنجکاوی بیشتر طرف مقابل که نقشی در حل مشکل فعلی نداشته است، منجر می شود. برای جبران این مشکل باید زن و شوهر هر دو درگیر باشند و حتی یک مشاور نیز می تواند در این زمینه کمک کند.

5- خوب ارتباط برقرار کردن، مهارتی است که باید آن را تمرین کنید

صحبت کردن در مورد مسائل کم اهمیت آسان بوده، اما تبادل نظر درباره احساسات سخت، کار دشواری است. هیچ راه میان بری برای آموزش این نمونه گفت و گو وجود ندارد. باید یاد بگیرید چگونه طرز فکر خود را به طور سازنده و بدون پرخاش بیان کنید. یاد بگیرید با دقت و بدون حالت تدافعی گوش کنید و از این ابزار استفاده کنید که مطمئن شوید هر دو درباره یک مسئله مشترک صحبت می کنید. این کار نیازمند صرف زمان و تمرین است. اجازه ندهید کسی غیر از این به شما بگوید!

6- چیزی به نام عذرخواهی بد وجود دارد، این گونه عذرخواهی نکنید!

ترمیم یک رابطه بعد از اشتباهات و دلخوری های فراوان، یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. اما بسیاری از مردم نادانسته با یک عذرخواهی بد سعی دارند این کار را انجام دهند. مثال می زنم: «ببخشید از دستت عصبانی شدم اما خودت شروع کردی!» اینکه معذرت خواهی نیست، ملامت کردن است! عذرخواهی های بد را به راحتی می توانید شناسایی کنید؛ چرا که اغلب حاوی کلماتی چون «اما» یا «چون» هستند. اشتباه یا رفتار خود را گردن بگیرید و برنامه ای بریزید که جلوی رخ دادن مشکلات مشابه را در آینده بگیرد.

7- شما مسئول شادکردن خودتان هستید

تعهد داشتن نسبت به یک نفر دیگر به این معنا نیست که برای شاد بودن به او وابسته باشید. بله، بودن در کنار همسرتان یک تجربه شاد است، اما جست و جوی رضایتمندی های شخصی، فقط کار خودتان است. زن و شوهرهایی که با هم یکی شده اند، کمتر از کسانی که درک کرده اند، هرکدام موجود جداکانه اند که می توانند طرف مقابل را کامل کنند، شاد هستند. مسئولیت شاد شدن خودتان را گردن شخص دیگری نیندازید.

8- بخشش هدیه ای است که به خودتان می دهید

یکی از سودمندترین ابزارهای ترمیم یک رابطه، بخشش است. اگر بتوانید خودتان یا همسرتان را به خاطر اشتباهاتی که مرتکب شده اید ببخشید، در می یابید که چگونه به طور سازنده دیگر مرتکب همان اشتباهات نشوید. از طرف دیگر اگر خودتان را درگیر خشم و رنجش کنید، این ها موانعی برای پیشرفت رو به جلوی شما خواهندبود.

ویژه نامه نوروز موفقیت

5 1000
ارسال شده در 17 خرداد 1395 توسط با موضوع روانشناسی | 316 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • فشار خون بالا و رژیم غذایی ناسالم، دو عامل مهم مرگ و میر
  • درمان با هورمون تهدیدی برای سرطان سینه
  • درمان خانگی برای تغییر فرم بینی
  • اوتیسم Autism
  • یک دوست خوب چگونه است؟
  • بیماران دیابتی چه زمانی ورزش کنند
  • شنیدن موسیقی غمگین
  • خوراک بروکلی و تخم مرغ
  • محبوبترین ها

  • 3 آزمایش ساده در منزل
  • اگر می خواهید سبزیجات را به بهترین شکل نگهداری کنید ، بخوانید
  • عصاره برگ زیتون و یک دنیا خاصیت
  • نشانه ها و علائم بی اختیاری ادرار
  • چرا هنگام صبح، قند خون بالا می زند؟!
  • چرا برخی افراد کمتر بیمار می شوند
  • مریضی های زنانه بیشتر است یا مردانه
  • کدو سبز، کنترل کننده قند خون در بارداری
  • رپورتاژ

  • دکتر مقدم ارائه دهنده برترین خدمات پیشرفته دندان پزشکی
  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • خدمات پیشرفته پوست و مو گروه زیبایی برنا
  • جوان سازی و لیفت صورت بدون جراحی
  • معرفی تمام محصولات سان‌سی در نمایشگاه بین‌المللی (25 تا 28 اردیبهشت‌ماه)
  • الو دکتر

    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما