موادغذایی مناسب برای روزه روزه در روز های گرم روزه داری در روز های گرم خوراکی های مناسب برای روزه

با ورود به ماه رمضان افراد زیادی از گرسنگی و تشنگی طی روزه داری واهمه دارند و با وجود گرمی هوا طاقت کمتری نسبت به ماههای قبل دارند چگونه روزه داری را برای خود بزرگ و طاقت فرسا جلوه ندهیم

خوردن وعده سحری به حدی مهم است که متخصصان مصرف مواد غذایی مفید در این وعده را راهی برای جلوگیری از سندروم ماه رمضان می دانند.

شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به وعده غذایی سحر در ماه رمضان گفت: حذف وعده سحری به بهانه های مختلف مثل بیشتر خوابیدن یا سبک تر بودن، مشکلات زیادی را از لحاظ جسمی بخصوص در تابستان با هوای گرم و روزهای بلند ایجاد می کند.

وی درباره فشار وارد به بدن افزود: با توجه به اینکه مدت زمان غذا نخوردن طولانی است، غلظت کتون‌ها بالا می رود. ( در مواردی که بدن قادر به تامین انرژی از قند نباشد، چربی ها را شکسته و از آنها استفاده می کند که در نتیجه کتون ها ساخته می شوند، با آزاد شدن چربی‌ها، مواد کتونی سمی در کبد تولید و وارد جریان خون شده و در نهایت بیماری خطرناکی را باعث می شود.) بنابراین نخوردن وعده سحر با افزایش کتون‌ها در خون منجر به سردرد، سرگیجه، بی حالی، عصبانیت، کم تحملی، ضعف و افت قندخون می شود.

اولیایی این پدیده را سندروم ماه رمضان دانست و درباره یک سحری مفید بیان کرد: سحری کامل، سحری است که با تامین انرژی روزانه و داشتن چربی و پروتئین کافی، از افت قندخون جلوگیری کند و درمجموع مانند یک وعده نهار باشد.

وی اظهار داشت: برای وعده سحری مصرف غذاهای پرپروتئین و پرگوشت سرخ شده، غذاهای خشک (مثل کتلت)، فست فودها و انواع کوکوها به دلیل اینکه فرد را در طول روز تشنه می کنند، مناسب نیست اما برعکس، غذاهای مخلوط (مثل لوبیا پلو) و انواع خورشت ها با برنج بهترین گزینه برای این وعده محسوب می شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن تاکید بر مصرف میوه و سبزیجات عنوان کرد: مصرف میوه و سبزیجات در برطرف کردن گرسنگی و تشنگی بدن بخصوص برای روزه‌داری اهمیت دارد. همچنین سالاد به همراه کمی روغن زیتون، آبلیمو یا سرکه و مصرف حبوبات و لبنیات می تواند برای وعده سحری مناسب باشد.

وی یادآور شد: نوشیدن آب برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روند هضم و جذب غذا باید حداقل نیم ساعت قبل از خوردن سحری باشد. خوردن مواد غذایی شور، خیلی شیرین (مثل زولبیا بامیه)، بسیار تند و دارای ادویه توصیه نمی شود چرا که باعث افت قندخون شده و فرد را در طول روز گرسنه می کند.

اولیایی با اشاره به ساعات بعد از سحر بعنوان فرصت مناسب برای کارهای روزانه، توصیه کرد: خواب بعد از خوردن سحری، ترشح اسید و ریفلاکس معده (برگشت محتویات معده به قسمت های فوقانی) را سبب می شود از این رو بهتر است فرد بعد این وعده اصلا نخوابد یا حداقل یک تا یک ساعت و نیم بعد از صرف سحری خوابیده شود.

 باشگاه خبرنگاران جوان

 

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 18 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • چطوری با دومین بچه ارتباط ایجاد کنیم؟
  • تداخل اثر دارو با دارو
  • پیشگیری از گرمازدگی در ورزشکاران
  • آناناس میوه ای طلایی برای تقویت استخوان های ضعیف
  • درمان ورید های واریسی با ترکیبی از آلوئه ورا، هویج و سرکه سیب
  • با خوردن قارچ از بروز آلزایمر پیشگیری کنید
  • کالری پیتزا
  • روانشناسی طلاق اجتماعی
  • محبوبترین ها

  • آرامش می خواهید؛ پس بخوانید
  • انواع و اقسام خشم و نحوه برخورد با آن
  • تمرین حس شادی در زندگی
  • در پیش گرفتن برخی نکات برای احساس شادمانی بیشتر
  • مشکلات روانی خانم هایی که به تازگی سقط کرده اند
  • دروغ گفتن زوجین به یکدیگر
  • مرگ زودرس با تنها شدن
  • تاثیرهای فرهنگی و رسانه ای در کودکانی که اختلال سلوک دارند
  • رپورتاژ

  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • دندانپزشک زیبایی- ایمپلنتولوژیست – لمینیت
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • الو دکتر

    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است