موادغذایی مناسب برای روزه روزه در روز های گرم روزه داری در روز های گرم خوراکی های مناسب برای روزه

با ورود به ماه رمضان افراد زیادی از گرسنگی و تشنگی طی روزه داری واهمه دارند و با وجود گرمی هوا طاقت کمتری نسبت به ماههای قبل دارند چگونه روزه داری را برای خود بزرگ و طاقت فرسا جلوه ندهیم

خوردن وعده سحری به حدی مهم است که متخصصان مصرف مواد غذایی مفید در این وعده را راهی برای جلوگیری از سندروم ماه رمضان می دانند.

شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به وعده غذایی سحر در ماه رمضان گفت: حذف وعده سحری به بهانه های مختلف مثل بیشتر خوابیدن یا سبک تر بودن، مشکلات زیادی را از لحاظ جسمی بخصوص در تابستان با هوای گرم و روزهای بلند ایجاد می کند.

وی درباره فشار وارد به بدن افزود: با توجه به اینکه مدت زمان غذا نخوردن طولانی است، غلظت کتون‌ها بالا می رود. ( در مواردی که بدن قادر به تامین انرژی از قند نباشد، چربی ها را شکسته و از آنها استفاده می کند که در نتیجه کتون ها ساخته می شوند، با آزاد شدن چربی‌ها، مواد کتونی سمی در کبد تولید و وارد جریان خون شده و در نهایت بیماری خطرناکی را باعث می شود.) بنابراین نخوردن وعده سحر با افزایش کتون‌ها در خون منجر به سردرد، سرگیجه، بی حالی، عصبانیت، کم تحملی، ضعف و افت قندخون می شود.

اولیایی این پدیده را سندروم ماه رمضان دانست و درباره یک سحری مفید بیان کرد: سحری کامل، سحری است که با تامین انرژی روزانه و داشتن چربی و پروتئین کافی، از افت قندخون جلوگیری کند و درمجموع مانند یک وعده نهار باشد.

وی اظهار داشت: برای وعده سحری مصرف غذاهای پرپروتئین و پرگوشت سرخ شده، غذاهای خشک (مثل کتلت)، فست فودها و انواع کوکوها به دلیل اینکه فرد را در طول روز تشنه می کنند، مناسب نیست اما برعکس، غذاهای مخلوط (مثل لوبیا پلو) و انواع خورشت ها با برنج بهترین گزینه برای این وعده محسوب می شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن تاکید بر مصرف میوه و سبزیجات عنوان کرد: مصرف میوه و سبزیجات در برطرف کردن گرسنگی و تشنگی بدن بخصوص برای روزه‌داری اهمیت دارد. همچنین سالاد به همراه کمی روغن زیتون، آبلیمو یا سرکه و مصرف حبوبات و لبنیات می تواند برای وعده سحری مناسب باشد.

وی یادآور شد: نوشیدن آب برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روند هضم و جذب غذا باید حداقل نیم ساعت قبل از خوردن سحری باشد. خوردن مواد غذایی شور، خیلی شیرین (مثل زولبیا بامیه)، بسیار تند و دارای ادویه توصیه نمی شود چرا که باعث افت قندخون شده و فرد را در طول روز گرسنه می کند.

اولیایی با اشاره به ساعات بعد از سحر بعنوان فرصت مناسب برای کارهای روزانه، توصیه کرد: خواب بعد از خوردن سحری، ترشح اسید و ریفلاکس معده (برگشت محتویات معده به قسمت های فوقانی) را سبب می شود از این رو بهتر است فرد بعد این وعده اصلا نخوابد یا حداقل یک تا یک ساعت و نیم بعد از صرف سحری خوابیده شود.

 باشگاه خبرنگاران جوان

 

5 1000
ارسال شده در 18 خرداد 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آیا با عدم تحمل لاکتوز آشنا هستید؟
  • شایعات تغذیه ای راجع به سویا
  • بیماری مادرزادی مهم در نوزادان پسر
  • اضافه کردن به طول عمر با یک نوع اسید
  • معجونی طبیعی و اساسی برای پرپشت شدن مو ها
  • فوبی خاص چیست؟
  • چه زمانی میگوئیم کسی مبتلا به سندرم عدم حساسیت به آندروژن شده است
  • اگر می خواهید دچار بی اشتهایی عصبی نشوید
  • محبوبترین ها

  • احساس کسلی وبی رمقی به واسطه این عوامل
  • پدیده گناه پذیری ناخودآگاه
  • دلایل افسردگی دختران و میزان آن
  • گفتگوی خسته کننده یا جذاب؟
  • تاثیرات منفی عصبانیت بر سلامت قلب
  • افسردگی و بروز این مشکلات در مغز
  • زندگی با هم و به دور از هم
  • توانایی کنترل و پذیرش احساسات منفی
  • رپورتاژ

  • طرز تهیه اسموتی های خوشمزه و چربی سوز
  • جوان سازی و لیفت صورت بدون جراحی
  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما