image-Ramadan-Kareem-20141

با ورود به ماه رمضان افراد زیادی از گرسنگی و تشنگی طی روزه داری واهمه دارند و با وجود گرمی هوا طاقت کمتری نسبت به ماههای قبل دارند چگونه روزه داری را برای خود بزرگ و طاقت فرسا جلوه ندهیم

خوردن وعده سحری به حدی مهم است که متخصصان مصرف مواد غذایی مفید در این وعده را راهی برای جلوگیری از سندروم ماه رمضان می دانند.

شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به وعده غذایی سحر در ماه رمضان گفت: حذف وعده سحری به بهانه های مختلف مثل بیشتر خوابیدن یا سبک تر بودن، مشکلات زیادی را از لحاظ جسمی بخصوص در تابستان با هوای گرم و روزهای بلند ایجاد می کند.

وی درباره فشار وارد به بدن افزود: با توجه به اینکه مدت زمان غذا نخوردن طولانی است، غلظت کتون‌ها بالا می رود. ( در مواردی که بدن قادر به تامین انرژی از قند نباشد، چربی ها را شکسته و از آنها استفاده می کند که در نتیجه کتون ها ساخته می شوند، با آزاد شدن چربی‌ها، مواد کتونی سمی در کبد تولید و وارد جریان خون شده و در نهایت بیماری خطرناکی را باعث می شود.) بنابراین نخوردن وعده سحر با افزایش کتون‌ها در خون منجر به سردرد، سرگیجه، بی حالی، عصبانیت، کم تحملی، ضعف و افت قندخون می شود.

اولیایی این پدیده را سندروم ماه رمضان دانست و درباره یک سحری مفید بیان کرد: سحری کامل، سحری است که با تامین انرژی روزانه و داشتن چربی و پروتئین کافی، از افت قندخون جلوگیری کند و درمجموع مانند یک وعده نهار باشد.

وی اظهار داشت: برای وعده سحری مصرف غذاهای پرپروتئین و پرگوشت سرخ شده، غذاهای خشک (مثل کتلت)، فست فودها و انواع کوکوها به دلیل اینکه فرد را در طول روز تشنه می کنند، مناسب نیست اما برعکس، غذاهای مخلوط (مثل لوبیا پلو) و انواع خورشت ها با برنج بهترین گزینه برای این وعده محسوب می شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن تاکید بر مصرف میوه و سبزیجات عنوان کرد: مصرف میوه و سبزیجات در برطرف کردن گرسنگی و تشنگی بدن بخصوص برای روزه‌داری اهمیت دارد. همچنین سالاد به همراه کمی روغن زیتون، آبلیمو یا سرکه و مصرف حبوبات و لبنیات می تواند برای وعده سحری مناسب باشد.

وی یادآور شد: نوشیدن آب برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روند هضم و جذب غذا باید حداقل نیم ساعت قبل از خوردن سحری باشد. خوردن مواد غذایی شور، خیلی شیرین (مثل زولبیا بامیه)، بسیار تند و دارای ادویه توصیه نمی شود چرا که باعث افت قندخون شده و فرد را در طول روز گرسنه می کند.

اولیایی با اشاره به ساعات بعد از سحر بعنوان فرصت مناسب برای کارهای روزانه، توصیه کرد: خواب بعد از خوردن سحری، ترشح اسید و ریفلاکس معده (برگشت محتویات معده به قسمت های فوقانی) را سبب می شود از این رو بهتر است فرد بعد این وعده اصلا نخوابد یا حداقل یک تا یک ساعت و نیم بعد از صرف سحری خوابیده شود.

 باشگاه خبرنگاران جوان

 

ارسال شده در 18 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • زمانیکه عاشق شخصی می شوید مبتلا به سرطان می شود -قسمت 3
  • برای خوش فرم کردن دست ها این ورزشها را انجام دهید
  • چطوری کمتر مطالعه کنیم ولی همه چیز را زود یاد بگیریم
  • راه حل های درمانی برای اختلال اعتیاد به اینترنت
  • استفاده از شیرین بیان برای از بین بردن لکه های پوست
  • جدی گرفتن آزمایشهای تشخیص بیماریهای قلبی
  • ایمن سازی اطفال در برابر آنفلوآنزا
  • همه چیز درمورد میان وعده های دوران بارداری
  • اگر زیاد در معرض نور خورشید هستید از این رژیم غذایی استفاده کنید
  • کاهش سطح قند خون با این گیاه مفید
  • چگونه توانایی های خود را رشد و بهبود دهیم ؟
  • جذب ویتامین D با این خانه قابل حمل
  • از کجا بدانیم دچار خونریزی داخلی شده ایم
  • طراوت ذهنی در علم روانشاسی
  • تقویت هوش و حافظه اطفال با بیرون رفتن
  • محبوبترین ها

  • لیدوکائین برای کودکان مرگ آور است
  • توضیحاتی مهم در زمینه واکسینه نوزاد
  • ضروری ترین مراقبت ها از اطفال در فصل تابستان
  • شکل گیری شخصیت کودک با رفتارهای والدین
  • آموزش کودک با برخی پکیج ها
  • طریقه نگهداری از نوزاد در هفته نخست
  • مدیریت عصبی شدن کودک
  • با این نشانه ها نوزادتان بیماری قلبی دارد!
  • خوبی های تکنولوژی برای اطفال
  • استعداد اطفال مبتلا به اوتیسم
  • ارتباط دندان درآوردن و سخن گفتن
  • عواقب بازی های خطرناک با کودکان
  • ایمن سازی اطفال در برابر آنفلوآنزا
  • مکان شلوغ و مشکلات یادگیری کودک
  • بروز افسردگی در سنین کم را اینگونه تشخیص دهید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است