25863
چاقی و اضافه وزن مهمترین عوامل بروز دیابت در افراد مختلف هستند این دو عامل می توانند موجب بالارفتن قند خون و شروع امراض قندی  و عوارض خطرناک آن ها شوند

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: اضافه وزن و چاقی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به دیابت نوع دو است.

منیره امینیان با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به دیابت نوع دو است، اظهار کرد: حدود 90 درصد مبتلایان به این نوع دیابت چاق هستند، لذا رژیم غذایی مناسب در کنار تحرک بدنی مداوم، موثرترین شیوه کنترل آن است.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است کاهش پنج درصدی وزن هم می‌تواند در کنترل دیابت بسیار موثر باشد، گفت: تنظیم غذاهای روزانه در شش وعده منظم، به تنظیم قند خون کمک شایانی می‌کند.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه در یک رژیم غدایی صحیح باید بین مصرف غذا و نیاز هر فرد تناسب وجود داشته باشد، افزود: میزان مصرف موادغذایی هر فرد با توجه به سن، جنس، فعالیت بدنی و وضعیت سلامت و بیماری تعیین می‌شود تا از لحاظ وضعیت توده بدنی در وضعیت طبیعی قرار گیرد.

امینیان با بیان اینکه در انتخاب مواد غذایی نیز باید تعادل و تنوع در نظر گرفته شود، ادامه داد: مصرف بیش از نیاز موادغذایی که کالری بالا و ارزش غذایی ویتامین، املاح، پروتئین و فیبر بسیار کمی دارند، باعث افزایش وزن شده و زمینه را برای بروز دیابت مهیا می‌کنند.

وی یادآور شد: به طور کلی قندها و چربی‌ها که موادی انرژی‌زا هستند، در صورتی که بیش از میزان مورد نیاز مصرف شوند، باعث اضافه وزن و چاقی می‌شوند. از طرفی مصرف زیاد قندهای ساده با تحریک ترشح انسولین موجب افت قند خون می‌شود، لذا تمایل به مصرف قندهای ساده و دریافت بیش از نیاز انرژی، بیشتر می‌شود و این در بروز دیابت و سایر بیماری‌های متابولیک موثر است.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه متاسفانه امروزه شاهد افزایش روز افزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم، خاطرنشان کرد: بتدریج که ذائقه مردم به غذاهای شیرین عادت می‌کند، صنایع غذایی نیز به سمت تولید محصولات شیرین‌تری روی می‌آورند و این سیکل معیوب پیوسته در حال چرخش است.

امینیان گفت: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت کمتر از 10درصد انرژی روزانه باید از قندهای ساده تامین شود، ولی در حال حاضر به علت شیوع روزافزون بیماری دیابت، اضافه وزن و چاقی، به تامین کمتر از پنج درصد انرژی روزانه از قندهای ساده تاکید دارد که به طور متوسط برای یک فرد سالم 25 گرم معادل شش قاشق چایخوری است.

وی افزود: متاسفانه مصرف قند و شکر پیدا و پنهان (داخل موادغذایی شیرین) در کشور ما حدود 66 گرم است.

ایسنا

ارسال شده در 18 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • دلیل و شیوه هایی که منجر به پیری پوست می شود
  • به چه دلیل بعضی وقتها به ناچار باید دندانمان را مجددا عصب‌کشی کنیم
  • نقش کلسترول خوب در کاهش احتمال بروز سکته
  • تاثیرات مفید گل کلم بر بدن
  • مشکلات کیسه صفرا و این روش های مراقبتی
  • با مصرف روزانه آجیل از بروز بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری کنید
  • آیا نتایج دراز مدت انواع لیزر در از بین بردن موهای اضافی تفاوتی دارد؟
  • بروز مشکلات حافظه با عصبانیت
  • جنبه های خوب تب کردن!
  • مسموم شدن با مصرف برخی خوردنی ها در آشپزخانه
  • مبتلا شدن زنان به سرطان بیشتر از مردان،چرا؟
  • نکته مهم درباره ظروف یکبار مصرف
  • ارتباط طول عمر و میزان خواب افراد مختلف
  • سلامت ماندن مردان با حفظ این نکات
  • خوردنی های پاک کننده بدن
  • محبوبترین ها

  • گام به گام تا داشتن زندگی مناسب
  • درمان هزاران نوع بیماری با خوردن این غذا
  • مواد غذایی مفید برای برگرداندن آرامش به زندگی
  • آیا شکلات واقعاً برای شما خوب است؟
  • 13 ماده غذایی مهم که بطور طبیعی کبد را پاک میکنند
  • رژیمهای دوستدار تنقلات
  • برنج قهوه ای و آسیب های ناشی از مصرف آن
  • دستور و روش تهیه پنیری برای سلامتی
  • مصرف نکنید در بهار این غذاها را
  • کمبود آهن و مشکل جذب آن
  • دریافت آهن بیشتر از خوردنی ها
  • تعریف کلی از مواد مغذی
  • چرا خانمها باید شکلات بخورند
  • فرق شیر شتر با دیگر شیرها
  • معرفی 6 چربی سوز زمستانی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است