heart-food-600x450-COMP-3058667
چه مواد خوراکی برای محافظت از قلب ما مفید هستند و برای حفظ سلامت آن به ما کمک می کنند اگر خواهان قلبی سالم هستید بهتر است به تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهید

*دکتر مسعود قاسمی: متخصصان قلب و عروق و تغذیه، بیماری قلبی عروقی را وبای قرن 21 می‌دانند که همانند یک حریق، خود به خود جهان را طعمه خود کرده است.

یکی از خطرهای عمده بروز بیماری قلبی ـ عروقی، گرفتگی سرخرگ‌هاست. این اتفاق یک‌شبه به وجود نمی‌آید، بلکه به علت اتخاذ روش تغذیه‌ای نادرست به مرور زمان خود را نشان می‌دهد. سرخرگ‌ها، رگ‌هایی هستند که اکسیژن و ماده مغذی را از قلب به قسمت‌های دیگر بدن از مغز گرفته تا نوک انگشتان حمل می‌کنند.

سرخرگ‌های سالم، انعطاف‌پذیر، قوی، نرم و عاری از هر نوع رسوب، جریان خون را آسان‌تر می‌کند. اما با افزایش سن، رسوب مواد چرب، کلسترول، ضایعات سلولی و کلسیم در قسمت‌های درونی جدار سرخرگ‌ها به وجود می‌آید. این جرم سرخرگی می‌تواند جریان خون را کاهش یا در برخی مواقع به طور کلی متوقف کند. با افزایش رسوب در سرخرگ‌ها، تصلب شرایین به وجود می‌آید که باعث باریک و سفت شدن رگ‌ها می‌شود. گرفتگی رگ‌ها در قسمت‌های مختلف بدن می‌تواند ناراحتی‌های متعدد از‌جمله کاهش جریان خون به قسمت‌های تحتانی پا و بدن، درد قفسه سینه، بیماری قلبی، حمله قلبی یا سکته ایجاد کند.

خوب است بدانید برخی مواد غذایی، رگ‌ها را تمیز می‌کند.

سیر: از قدیم، سیر برای درمان بیماری قلبی و فشار خون به کار برده می‌شده است. همچنین محققان آلمانی نیز دریافته‌اند، مصرف پودر سیر، تشکیل نانوپکها (اولین جرم‌ها) را 40 درصد و اندازه خود نانو‌پکها که شکل گرفته را نیز 20 درصد کاهش می‌دهد.

انگور: خاصیت این میوه از فووانوئید ـ که رنگ بنفش به این میوه می‌دهد ـ به دست می‌آید. سه ماده فووانوئید، کورستین و رسویراترول در پوست، ساقه و دانه تا قسمت میانی انگور متمرکز است. فووانوئید، مانع اکسیده شدن کلسترول مضر ـ که علت گرفتگی در دیواره‌های رگ‌هاست ـ می‌شود. علاوه‌بر آن، این ماده خطر لخته شدن خون را که به حمله قلبی منجر می‌شود، کاهش می‌دهد.

میوه‌های توتی: توت فرنگی، شاه‌توت، قره قاط… غنی از آنتی‌اکسیدان است که از سفت شدن رگ‌ها پیشگیری می‌کند و در از بین بردن جرم‌های ایجاد شده بر دیواره رگ‌ها موثر است.

سیب: این میوه پکتین دارد که نوعی فیبر قابل حل است که کلسترول خون را کاهش می‌دهد. کورستین، پتاسیم و منیزیم نیز به کنترل فشار خون کمک می‌کنند. گلابی و میوه‌های مرکباتی نیز غنی از پکتین هستند.

اسفناج: لوتئین موجود در اسفناج علاوه‌بر محافظت از کوری چشم مربوط به سن، با مانع شدن تراکم کلسترول در دیواره رگ‌ها از حمله قلبی پیشگیری می‌کند. پتاسیم و اسیدفولیک موجود در این گیاه بدن را در مقابله با فشار خون محافظت می‌کند.

ماهی: ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و تن که سرشار از اسید چرب امگا 3 هستند از لخته شدن خون و آسیب رسیدن یا اکسیده‌شدن کلسترول پیشگیری می‌کند.

روغن زیتون: تحقیقات نشان می‌دهد مولکول‌های کلسترول مضر در ترکیب با چربی‌های تک غیراشباع که در روغن زیتون یافت می‌شود، احتمالا کمتر قابل اکسید هستند. این فرآیند یعنی اکسیده نشدن چربی‌های مضر از تجمع جرم بر دیوار رگ‌ها می‌کاهد.

گوجه فرنگی: این گیاه غنی از لیکوپن است که خطر تصلب شرایین را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است لیکوپن مانع سفت شدن رگ‌ها می‌شود.

چای سبز:‌ آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

انار: انار و آب آن، غنی از آنتی‌اکسیدان است که با کاهش دادن آسیب رگ‌های خونی، مانع سفت شدن آنها می‌شود و حتی پیشرفت این بیماری را کاهش می‌دهد.

*فوق‌تخصص آنژیو‌گرافی و آنژیو‌پلاستی

روزنامه جام جم

ارسال شده در 18 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع قلب و عروق

پیشنهاد سردبیر

  • حساسیت های ناشی از استفاده از تیغ
  • درمان های خانگی برای اختلالات قلبی و عروقی
  • کارهای روزانه برای داشتن پوست سالم
  • توصیه های لازم برای بند ناف شیرخوار
  • مواردی که باید درباره کربوهیدراتها بدانید
  • در کشیدن ابرو این اشتباهات را انجام ندهید
  • ترفندهایی برای افزایش حجم موها
  • از کجا بدانیم کودک به شیر حساسیت دارد؟
  • معرفی متخصص جهت درمان التهاب تاندون شانه
  • زونا پس از این بیماری تهدیدتان می کند
  • تاثیرات مفید خلق و خوی خوب در جامعه
  • انتقال قارچ ها در نقاط مختلف بدن به چه صورت است
  • افزایش 4 تا 6 سال سن ازدواج
  • روشهای متوقف کردن خونریزی از بینی را باهم مرور میکنیم
  • چه مناطقی را بهتر است بوتاکس کنیم؟
  • محبوبترین ها

  • صحبتهایی پیرامون ریزش مو
  • 5 دلیل که چرا شکلات برای پوست خوب است.
  • عسل باعث پیشگیری از ریزش موها می شود
  • موهای مبتلا به موخوره و درمان آن
  • با خیار می توانید بهترین پوست و مو را داشته باشید
  • تیروئید و از بین رفتن رنگ مو
  • اسیدی و بازی موهایتان چه اندازه است؟ آیا مهم هست ؟
  • آشنایی با رایج ترین شیوه ها برای بهبود پف دور چشم
  • چگونه با آرایش گونه ها را برجسته تر کنیم
  • برای رنگ کردن موهای بلند به چه مواردی باید دقت کنیم؟
  • اسرار میکاپی برای پنهان کردن منافذ باز پوست
  • 9 روش خانگی برای درمان ترک لب
  • چه کسانی نباید به پوست خود لیف بزنند؟
  • کارآیی کدام شامپوها بهتر است؟
  • خشک شدن مو و این روش های درمانی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است