وظیفه ویتامین در بدن مواد قندی کمبود مواد معدنی کمبود پروتئین کار پروتئین در بدن عوارض استفاده از قند زیاد طبقه بندی غذاها

مواد مغذی موجود در غذاها به پنج دسته تقسیم می شوند:
1- مواد قندی
2- چربیها (که این دو گروه به مواد انرژی زا معروفند)
3- پروتئینها (که مواد سازنده و ترمیم کننده بدن هستند)
4- مواد معدنی
5- ویتامینها (که محافظت کننده بدن هستند)
1- مواد قندی
مانند شکر، قند، عسل، مرباجات، نان، برنج، حبوبات که در رژیمهای عادی غذایی مقدار مصرف آن بیش از مقدار موردنیاز بدن است. از نظر کمبود این مواد در بدن مشکلی بوجود نخواهد آمد ولی مصرف زیاد آن باعث بیماریهایی از جمله دیابت (مرض قند) و چاقی در انسان می شود.
2- چربیها
چربیها به صورت دو نوع گیاهی و حیوانی وجود دارند و باعث انرژی در بدن می شوند. کره، شیر، خامه، تخم مرغ، روغنهای حیوانی، پنیر و دانه های روغنی از منابع مهم چربیها بشمار می روند. افزایش مقدار مصرف چربی در بدن باعث چربی خون، تصلب شرایین و چاقی می شود.

3- پروتئینها
پروتئین در بدن نقش اساسی و مهمی را دارد. تمام سلولهای بدن حاوی پروتئین هستند بجز ادرار و صفرا که پروتئین ندارند.
کار پروتئین در بدن عبارتست از: تامین رشد و نگهداری بافت ها، ساختن ترکیبات ضروری بدن، تنظیم آب بدن و نگهداری PH خون و عهده دار مواد تشکیل دهنده ضد عفونتها که پادتن نام دارد.
کمبود پروتئین باعث اختلال رشد می شود. دو بیماری مهم که بعلت کمبود پروتئین ایجاد می شود کوارشیورکور و ماراسموس نام دارد.
4- مواد معدنی
مواد معدنی که در بدن وجود دارد کلسیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم، کلر، منیزیم، آهن، روی، مس، منگنز، ید، کروم، فلوئور، کبالت، مولیبدنیوم، سلنیوم، نیکل، سیلیکون، قلع و وانادیم هستند که کار هر کدام در بدن مهم و ضروری است و کمبود هر کدام باعث اختلال در کار کلیه نقاط و اندام و تجزیه و ترکیبات مهم در بدن می شود.
بیشتر این مواد در غلات، حبوبات، سبزیجات، شیر، گوشت، غذاهای دریایی، قارچ، جگر، پنیر، تخم مرغ و خشکبار یافت می شود.
5- ویتامین ها
ویتامین که به معنای آمین حیاتی یا ماده حیات بخش می باشد که بنا به معنای آن برای بدن بسیار مهم و با اهمیت است و تنظیم کننده واکنشهای حیاتی بدن می باشند. از جمله در رشد، تولید مثل، حفظ سلامتی بدن، فعالیت طبیعی دستگاه گوارش، واکنشهای عصبی و روانی و مقاومت در برابر عفونتها تاثیر دارند.
بیشتر ویتامین ها در بدن ساخته نمی شوند و باید توسط غذاها به بدن برسند بجز ویتامین D که نیمی از آن توسط تابش اشعه خورشید به پوست بدن ساخته می شود.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

5 1000
ارسال شده در 22 خرداد 1395 توسط با موضوع تغذیه | 622 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • برای عروس شدن چگونه مانکن شویم
  • کاهش شیوع بیماری سرطان مری در ایران
  • چند قلوزایی با این روش ها
  • برای کم کردن چربی کنجد بخورید
  • برای تمدد اعصاب از این سه شیوه شگفت انگیز استفاده کنید
  • آموزش تهیه دسر نون و پنیر
  • رینیت آلرژیک/ عامل اصلی آلرژی در فرش منزلتان!
  • چطور می شود از شیر، آب دوغ تهیه کرد؟
  • محبوبترین ها

  • نوشیدنی دو میوه ای ترش و شیرین
  • بشقابی از سبزیجات گرم بهاری
  • طعم دار کردن زیتون به شیوه خانگی
  • آموزش کوکی با اصول قنادی
  • رسپی بقچه لقمه ای پربرکت
  • شیرزردچوبه نوشیدنی معجزه آسای خانگی
  • کیک سوراخ سوراخ
  • تارت تابستانی با گیلاس شیرین
  • رپورتاژ

  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • درمان افتادگی پلک به روش پلاسما
  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما