FOOD

مواد مغذی موجود در غذاها به پنج دسته تقسیم می شوند:
1- مواد قندی
2- چربیها (که این دو گروه به مواد انرژی زا معروفند)
3- پروتئینها (که مواد سازنده و ترمیم کننده بدن هستند)
4- مواد معدنی
5- ویتامینها (که محافظت کننده بدن هستند)
1- مواد قندی
مانند شکر، قند، عسل، مرباجات، نان، برنج، حبوبات که در رژیمهای عادی غذایی مقدار مصرف آن بیش از مقدار موردنیاز بدن است. از نظر کمبود این مواد در بدن مشکلی بوجود نخواهد آمد ولی مصرف زیاد آن باعث بیماریهایی از جمله دیابت (مرض قند) و چاقی در انسان می شود.
2- چربیها
چربیها به صورت دو نوع گیاهی و حیوانی وجود دارند و باعث انرژی در بدن می شوند. کره، شیر، خامه، تخم مرغ، روغنهای حیوانی، پنیر و دانه های روغنی از منابع مهم چربیها بشمار می روند. افزایش مقدار مصرف چربی در بدن باعث چربی خون، تصلب شرایین و چاقی می شود.

3- پروتئینها
پروتئین در بدن نقش اساسی و مهمی را دارد. تمام سلولهای بدن حاوی پروتئین هستند بجز ادرار و صفرا که پروتئین ندارند.
کار پروتئین در بدن عبارتست از: تامین رشد و نگهداری بافت ها، ساختن ترکیبات ضروری بدن، تنظیم آب بدن و نگهداری PH خون و عهده دار مواد تشکیل دهنده ضد عفونتها که پادتن نام دارد.
کمبود پروتئین باعث اختلال رشد می شود. دو بیماری مهم که بعلت کمبود پروتئین ایجاد می شود کوارشیورکور و ماراسموس نام دارد.
4- مواد معدنی
مواد معدنی که در بدن وجود دارد کلسیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم، کلر، منیزیم، آهن، روی، مس، منگنز، ید، کروم، فلوئور، کبالت، مولیبدنیوم، سلنیوم، نیکل، سیلیکون، قلع و وانادیم هستند که کار هر کدام در بدن مهم و ضروری است و کمبود هر کدام باعث اختلال در کار کلیه نقاط و اندام و تجزیه و ترکیبات مهم در بدن می شود.
بیشتر این مواد در غلات، حبوبات، سبزیجات، شیر، گوشت، غذاهای دریایی، قارچ، جگر، پنیر، تخم مرغ و خشکبار یافت می شود.
5- ویتامین ها
ویتامین که به معنای آمین حیاتی یا ماده حیات بخش می باشد که بنا به معنای آن برای بدن بسیار مهم و با اهمیت است و تنظیم کننده واکنشهای حیاتی بدن می باشند. از جمله در رشد، تولید مثل، حفظ سلامتی بدن، فعالیت طبیعی دستگاه گوارش، واکنشهای عصبی و روانی و مقاومت در برابر عفونتها تاثیر دارند.
بیشتر ویتامین ها در بدن ساخته نمی شوند و باید توسط غذاها به بدن برسند بجز ویتامین D که نیمی از آن توسط تابش اشعه خورشید به پوست بدن ساخته می شود.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 22 خرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • مقابله با پوکی استخوان در اثر دخانیات
  • مصرف مسکن‌های شبه‌آسپیرینی
  • تغییر ذائقه برای چای نوشیدن
  • دگزامتازون تزريقي،شايع‌ترين داروتجويزي دركشور
  • طیور زنده از فروشندگان سطح شهر نخرید
  • نمونه رژیم غذایی کم کلسترول مناسب بیماران قلبی
  • روش های درمانی برای رایج ترین مشکلات بینی
  • اندیشیدن در روانشناسی
  • خطرات و بیماری های آرایشگاه ها و سالن های زیبایی
  • عوارض جانبی بعد از عمل برداشتن لوزه‌ها
  • تناسب غذا خوردن
  • خانم های پرستار مضطرب
  • شناسایی مهارتها و درمان افسردگی
  • در زندگی چطوری با غم و غصه مبارزه کنیم
  • ارتباط بین نشستن به مدت طولانی و سرطان
  • محبوبترین ها

  • آناتومی و کارکرد دریچه های قلب
  • مگر پانکراس هم سر کارمان می گذارد؟!!
  • اعتقادات رایج در زمینه شپش سر
  • پیامدهای عاطفی و اجتماعی عارضه روزاسه
  • میگرن در خانواده و تاثیرش بر اطفال
  • دفع مشکلات حاد سیستم ادراری با این نوشیدنی
  • اطلاعات مربوط به پیشگیری ازسرطان سینه
  • یبوست و راه حل های مهم درمانی برای آن
  • حجیم ترین غده دنیا در شکم زن مکزیکی
  • کبد چرب و درمان آن
  • اختلال در کارکرد پانکراس
  • اطلاعات کامل درمورد بیماری ام اس
  • مبتلایان به هموفیلی
  • بیمارشدن روده بزرگ
  • دیابت و هپاتیت C چه ارتباطی با هم دارند؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است