موضوعات

خوراکی های سالم و این هشدارها

 image011

 اگر جزو افرادی هستید که غذاهای سالم  مصرف می کنند و عادت به تغذیه از خوراکی های کم چرب دارند بهتر است در این مورد زیاده روی نکنند در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد

پزشکان و کارشناسان مرتباً به ما می‌گویند که باید به خوردن غذاهایی با چربی کمتر و سبزی‌ و میوه‌های بیشتررو بیاوریم . اما چیزی که در مورد آن به ما هشدار داده نمی‌شود این است که مصرف بیش‌ازحد بعضی غذاهای سالم هم برای سلامت مضر است .

، به یاد داشته باشید که در مصرف غذاهای سالم هم باید تعادل حفظ شود.

*گوشت بدون چربی:
گوشت یکی از بهترین منابع پروتئین و ویتامین B12 است و اغلب متخصصان تغذیه به بیماران خود مصرف گوشت بدون چربی را توصیه می کنند . اما مشکل این است که مصرف بیش‌ازحد پروتئین حیوانی باعث تولید هورمونی موسوم به IGF می شود این هورمون می‌تواند در بدن تجمع پیدا کند و روند پیری و بیماری سرطان را تسریع بخشد. برای مصرف پروتئین سعی کنید توازن بین گوشت و سبزی ها را حفظ کنید.

*پرتقال و گوجه‌فرنگی:
هر دو میوه سرشار از ویتامین C است که مصرف آن از سوی متخصصان توصیه می‌شود. اگرچه این میوه ها مفیداست اما افراط در مصرف آن، می‌تواند مضر باشد. گوجه‌فرنگی و پرتقال اسید زیادی دارد و مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند به ریفلاکس اسیدی منجر شود. ریفلاکس اسیدی به تنهایی ، نسبتاً بی‌ضرر است، اما در صورت تکرار شدن مداوم می‌تواند به مری آسیب برساند و باعث به وجود آمدن ضایعات پیش سرطانی شود.

*اسفناج:
این سبز ی سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آهن، فیبر و پروتئین است که باید به رژیم غذایی اضافه شود. همچنین منبع خوب لوتئین است که مانع بروز ماکولا می‌شود. اما اسفناج حاوی اگزالات است که موجب تشکیل سنگ کلیه می شود. اگر سابقه سنگ کلیه دارید ، بهتر است از مصرف اسفناج پرهیز کنید.

*سویا:
سویا، غنی از پروتئینی است که کمک می‌کند سطح کلسترول و فشارخون کاهش یابد، اما باید بدانید که سویا مانع جذب آهن در بدن و به کم‌خونی منجر می شود. علاوه بر این، سویا حاوی فیتواستروژن است که هورمون استروژن زنانه را تقلید می‌کند. فیتواستروژن می‌تواند به هیپرپلازی‌ آندومترکه رشد بیش‌ازاندازه‌ بافت‌ آندومتر پوشش‌ داخلی‌ رحم‌ است، منجر شود. علاوه بر این، در صورت مصرف زیاد این مشکل می‌تواند در مردان،به رشد ویژگی‌های زنانه منجر شود.

* کنسرو ماهی تون:
بعضی متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی غذای کنسروی ماهی تون را توصیه می‌کنند، اما مشکل، احتمال بالا بودن سطح جیوه در کنسرو ماهی تون است .مسمومیت جیوه باعث مشکلات بینایی، شنوایی، گفتاری و عضلانی می شود . این مسمومیت در موارد شدید می‌تواند کشنده باشد، بنابراین خوردن بیش از پنج کنسرو در هفته توصیه نمی‌شود.

*آب:
آب سرچشمه زندگی است و بدون آب نمی‌توانیم بیشتر از سه روز دوام بیاوریم. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر مصرف آب بالا برود؟ خوردن شش لیتر آب در ظرف 3 ساعت می‌تواند به مسمومیت آب منجر شود زیرا تعادل الکترولیت بدن به هم می‌خورد. با به وجود آمدن این مشکل، الکترولیت ها در خارج از سلول‌ها کم و این امر باعث می‌شود، سلول‌ها متورم شوند و گاهی اوقات مشکل تنفسی در حین فعالیت بدنی، ضعف و درد عضلانی، یا شکم‌درد، تهوع، استفراغ، تشنگی، پایین آمدن توانایی درک و تفسیر اطلاعات حسی را به دنبال دارد.
منبع:سایت ام اس ان

 روزنامه خراسان

 

 

همکار دکتر سلام

21 خرداد 1395

مطالب مرتبط

  • بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر میل جنسی
  • منوی غذایی مناسب برای ناهار مدرسه
  • روش تهیه اکسیر جوانی
  • دیابتی ها این صبحانه را مصرف کنند
  • آیا ماست در افسردگی تاثیر میگذارد؟
  • عملکرد مغز را با روغن ماهی حفظ کنید
  • راه حلی برای رفع آلرژی به بادام زمینی و تخم مرغ
  • بررسی ارزش تغذیه ای مختلف نخود فرنگی
  • داشتن پوست درخشان با این توصیه های غذایی
  • نوشیدن قهوه قبل از ورزش،چرا؟
  • قبل از خواب این موارد را فراموش نکنید
  • مناسب ترین راه برای از بین بردن کبودی
  • مصرف میان وعده های مفید برای افزایش وزن
  • خوردنی های آسیب رسان به معده خالی
  • نفاس پس از زایمان و شیردهی
  • پربازدیدترین مطالب

  • کاستن وزن در کوتاهترین زمان
  • نفخ شکم با برنج را چگونه برطرف کنیم
  • فواید پرهیزهای غذایی را به یاد داشته باشید
  • افراد لاغر مراقب افزایش صفرا در ماه رمضان باشند
  • رفع سرماخوردگی با مصرف موز
  • افزایش بی شمار مصرف نمک در میان مردم کشور
  • چه چایی برای کودکان مفید است
  • اطلاعاتی کامل در ارتباط با غذاهای ضد سرطان (1)
  • کارکرد فیبر در کاهش ریسک چاقی و دیابت
  • چه غذاهایی برای الکلی ها خوبست؟
  • جایگزین های سبز برای شیر
  • آهن موجود در رژیم غذایی را اینگونه افزایش دهید
  • چطوری لاغری آسان تری داشته باشیم؟
  • پاپ کورن بخوریم یا نخوریم
  • عدم دریافت ویتامین ب 12 و این اختلالات در بدن
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • خطر بی اعتمادی در زندگی
  • روش تهیه یک برگر سالم گیاهی
  • اهمیت ورزش برای مبتلایان به آسم
  • عوامل ایجاد ضایعات قارچی در نواحی مختلف بدن
  • مصرف میان وعده های مفید برای افزایش وزن
  • کنترل اخلاق کودک
  • بررسی زردی در نوزادان و بزرگسالان
  • آشنایی با طرز تهیه ماش پتی
  • درمان دردهای آنژینی
  • رولت قارچ را چگونه درست میکنند؟
  • غذای گرم درون ظروف پلیمری قرار ندهید
  • با استفاده از میوه و سبزیجات قلبی سالم داشته باشید
  • آشنایی با یک ماده سمی در دهان،آمالگام دندانی
  • دور نکردن کودکان از میکروب ها،درست یا غلط؟
  • با روغن های کاهش درد آرتروز آشنا شوید
  • پیشنهاد سردبیر

  • درمان خانگی انواع عفونت های باکتریایی و ویروسی
  • عکس هایی از میوه شلیل
  • میوه درمانی علیه آنفولانزا
  • اصول رابطه با جنس مخالف
  • قسمت های خون مرده گوشت مرغ را دور بیندازید!
  • کشنده ترین بیمار یهای غیر مسری
  • مهار خشم و خشونت و رفتارهای خشونت آمیز
  • مطالبی در مورد کراتین که باید بدانید
  • توصیه های دکتر محمدی درباره پیشگیری و درمان قاتل قلب
  • اطلاعاتی مفید در مورد مهندسی پزشکی
  • برای همه مشکلات معـده راهکارهای طبیعی وجود دارد
  • رایج ترین خطاها در بکارگیری دستگاه الپتیکال
  • هشدار برای بیمار شدن شما در بینایی
  • روش های تربیتی جهت پوزش خواستن اطفال
  • افزایش نسبی چربی در رژیم غذایی
  • 
       
    
    x