5588
 آیا میدانید با تغذیه صحیح و اصولی قادر به کاهش وزن خود خواهید شد و می توانید با روزه داری به تناسب اندام برسید پیشنهادات ما را در این رمینه مطالعه کنید

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: غذای افطار باید سبک، پرکالری و سریع هضم باشد و بهتر است روزه با مصرف کمی آب جوش، چای شیرین کمرنگ و خرما باز شود و انواع آش، حلوا، حلیم شله زرد، فرنی، تخم مرغ و پنیر به همراه نان غذای مناسبی برای افطار است.

منیره امینیان در خصوص «تغذیه در ماه مبارک رمضان» اظهار کرد: روزه علاوه بر آثار معنوی خود و تاثیرات آن بر سلامت روح و روان، آثار جسمی بسیاری دارد که در صورت رعایت اصول صحیح تغذیه می‌توان از فواید جسمی آن نیز بهره‌برداری کرد.

وی با بیان این‌که بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری چربی را در نقاط مختلف ذخیره می‌کند، افزود: اگر این چربی‌ها برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند، به شکل توده فشرده در می‌آیند و چربی‌هایی که در مرکز این توده قرار می‌گیرند، در بدن باقی مانده و کمتر برای تولید انرژی می‌سوزند .

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: ایام روزه‌داری فرصت مناسبی است که انسان می‌تواند مقداری از این چربی‌ها را برای تولید انرژی صرف نماید .

امینیان ادامه داد: افراد بسیار لاغر، بیمار و یا دارای شرایط فیزیولوژیکی خاص که روزه داری آنها می تواند به بدن صدمه بزند، می‌بایست با نظر پزشک روزه بگیرند .

وی با بیان این‌که تحقیقات نشان داده است روزه اثرات مفید متعددی بر سلامت فرد دارد، گفت: روزه داری فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه‌های مختلف بدن، ترک عادات غذایی غلط و ایجاد عادات غذایی صحیح است.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه یادآور شد: از طرفی روزه می‌تواند با کاهش وزن بدن علاوه بر کاهش فشار بر مفاصل استخوانی پا، کمر و سایر اندام‌ها از بسیاری از بیماری‌های متابولیک به ویژه بیماری‌های قلبی، عروقی نیز پیشگیری نماید .

امینیان با تاکید بر این‌که شخص روزه‌دار در صورتی می‌تواند از فواید جسمی روزه بهره‌مند شود که رژیم غذایی درستی را در ماه مبارک رمضان رعایت نماید، تصریح کرد: افرادی که در اثر داشتن رژیم‌های غذایی نادرست وزن زیادی را در مدتی کوتاه از دست می‌دهند، در واقع تا حدودی عضلات خود را از دست می‌دهند و سلامت خود را به مخاطره می‌اندازند .

وی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان مانند سایر ایام، پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی ( نان و غلات، میوه‌ها، گوشت، حبوبات، تخم مرغ شیر و لبنیات) ضروری است و با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا، نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن نیز تامین می‌شود .

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: کمی مصرف میوه و لبنیات در این ایام و مصرف بالای شیرینی‌جات اثرات نامطلوبی در سلامت روزه‌دار خواهد داشت.

ایسنا،

ارسال شده در 21 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • نقشه آمار مبتلایان به بیماری دیابت در جهان
  • شامپوهای طبیعی را بشناسید
  • دانستنی هایی مهم در باره مواد قندی
  • درباره درمان کودکان چاق چه میدانید
  • حواستان به خطرات موجود در اینترنت باشد!
  • آنتی بیوتیک و آسیب های ناشی از مصرف آن
  • نگراني درباره مواد افزودني به داروهاي كودكان
  • درمان های خانگی ساده برای برخی اختلالات رایج
  • رنگ و رو بخشیدن به زندگی
  • طلاق و جدایی مردان
  • ارتباط چاقی با طرز فکر افراد
  • دست و ناخن و شیوه مراقبت از آن
  • موثرترین و بهترین ماسک ها برای روشن تر شدن پوست
  • سهم داروهاي تقلبي در دنيا رو به افزايش است
  • سوپ میکس شده با گوجه
  • محبوبترین ها

  • کیکی برای مناسبت های عاشقانه
  • رسپی خوراک گوشت و نخود
  • کره بادام زمینی خانگی 537 کیلو کالری در هر 100 گرم
  • مرغ پخته شده در سس زنجبیل
  • آموزش کیک ساده به سبک استرالیایی ها
  • شیرینی قالبی با پنیر پیتزا
  • آسانترین شیوه سرخ کردن مرغ
  • ۵ شیوه مبتکرانه در درست کردن چیپس‌های گیاهی خانگی
  • دسر کاراملی با طعم سیب
  • معجون گیاهی سالم و مغذی خانگی
  • پیراشکی سیب زمینی بدون آرد
  • چای سیب لاغری
  • بهترین روش طبخ از نظر پزشکان
  • رسپی سوپ با کالری کم مناسب افطار
  • طبخ آش سنتی به روش اراکی ها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است