موضوعات

پیشنهادات مغذی برای بارداری

1

در این مطلب قصد داریم برخی از بهترین و مغذی ترین غذاها را برای مادران باردار پیشنهاد دهیم روش تهیه و موادلازم برای این غذاها را در ادامه مطلب آورده ایم

تغذیه مناسب در دوران بارداری، بیشتر از هر زمان دیگری در زندگی یک زن حائز اهمیت است. یک زن باردار، باید رژیم غذایی خود را به نحوی تغییر دهد که به این نیازها به خوبی پاسخ دهد. برنامه غذایی در این دوره بایستی شامل تمام مواد غذایی و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن مادر و جنین باشد. در ادامه چند غذای مقوی و خوشمزه را معرفی کرده ایم که متناسب با نیازهای مادر و جنین او در هر مرحله از بارداری است.

سه ماهه اول بارداری / هفته 0 تا 13

املت ویژه

مواد لازم:

1-تخم مرغ سه عدد  2- شیر یک قاشق غذاخوری  3-نمک یک چهارم قاشق چایخوری  4-روغن زیتون دو قاشق غذاخوری  5-پیاز یک دوم خرد شده  6-پیازچه یک عدد خرد شده  7-سیر دو حبه خرد شده  8-اسفناج جوان یک پیمانه خرد شده  9-دانه کامل (گندم ، جو) یک دوم پیمانه ، پخته شده

1

روش تهیه:

در ظرفی بزرگ تخم مرغ ها ، شیر و نمک را با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید . یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در تابه ای مناسب روی حرارت متوسط قرار دهید . پیاز ، سیر را اضافه کرده و به مدت دو دقیقه تفت دهید . اسفناج جوان ، دانه ها و باقیمانده روغن زیتون را اضافه کرده و مخلوط را به خوبی هم زده و به مدت 5-3 دقیقه پخت را ادامه دهید . حرارت را کم کرده و مخلوط تخم مرغ را به تابه اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا تخم مرغ با سبزی و دانه ها مخلوط شود و به مدت 3-2 دقیقه پخت را ادامه دهید تا تخم مرغ پخته شود . سپس تابه را از روی حرارت برداشته و پیازچه ، فلفل سیاه را برای مزه دارکردن اضافه کنید. سپس غذا را با نان دلخواه سرو و نوش جان کنید .

*این وعده غذایی منبعی خوب از پروتئین ، کربوهیدرات ، کلسیم ، آهن ، فولات و فیبر است .

پاستا لیمویی با اسفناج

مواد لازم:

1-پاستا 230 گرم 2-روغن زیتون دو قاشق غذاخوری 3-برگ اسفناج جوان 450 گرم  4-آب لیمو تازه یک چهارم پیمانه  5-پوست لیمو ترش یک دوم قاشق چایخوری رنده شده  6-نمک یک دوم قاشق چایخوری  7-پنیر پارمزان چهار قاشق غذاخوری

2

روش تهیه :

پاستا را مطابق دستور روی بسته آماده کنید به طور همزمان ، روغن زیتونت را در تابه ای بزرگ روی حرارت ملایم قرار دهید . اسفناج را اضافه کرده و به مدت دو دقیقه آنها را حرارت دهید تا نرم شوند آب لیمو و رنده پوست لیمو ترش را اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید سپس مخلوط را با نمک مزه دار کنید. مخلوط اسفناج و آب لیمو را به پاستا اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند .پنیر پارمزان را روی پاستا به خوبی پخش کرده و سرو کنید.

*این وعده غذایی منبعی خوب از ویتامین c  ، A ، اسید فولیک ، فیبر ، کلسیم ، کربوهیدرات است .


سه ماهه دوم بارداری / هفته 14 تا 28

سوپ مرغ و برنج قهوه ای

مواد لازم:

1-آب مرغ دو پیمانه  2-برگ کلم سه پیمانه خرد شده  3-هویج دو عدد خرد شده  4-ساقه کرفس یک عدد خرد شده  5-برنج قهوه ای یک سوم پیمانه  6-سینه مرغ دو پیمانه به صورت تکه های کوچک و پخته شده  7-نمک و فلفل سیاه   8-جعفری تازه برای مزه دار کردن و سرو

3

روش تهیه:

آب مرغ را در قابلمه ای مناسب روی حرارت قرار داده تا به جوش آید . برگ کلم ، هویج ، کرفس و برنج را اضافه کرده و درب ظرف را به صورت نیمه گذاشته و پخت را ادامه دهید تا سبزیجات و برنج نرم و پخته شوند. سپس سینه مرغ پخته شده را اضافه کنید . نمک ، فلفل سیاه و جعفری را برای مزه دار کردن اضافه کرده و سوپ را سرو کنید .

*این سوپ منبعی خوب از ویتامین C ، A کلسیم ، فیبر و پروتئین است .

سوپ هویج و شلغم

مواد لازم:

1-روغن زیتون و کره یک قاشق غذاخوری از هر کدام  2-پیاز سفید یک دوم خرد شده  3-شلغم یک عدد بدن پوست و خرد شده  (درصورت تمایل می توانید از کلم استفاده کنید)4-هویج چهار عدد خرد شده 5- ساقه کرفس همراه با برگ یک عدد خرد شده  6-نمک یک قاشق چایخوری  7-ماست چهار قاشق غذاخوری   8- فلفل سیاه برای مزه دار کردن

4

روش تهیه:

در قابلمه ای مناسب روغن و کره را روی حرارت قرار داده تا گرم شوند. پیاز را اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه تفت دهید تا کاملاً شفاف شوند. شلغم یا کلم ، هویج ، کرفس و نمک را اضافه کرده و به خوبی هم بزنید درب قابلمه را گذاشته ، حرارت را کم کرده و پخت را به مدت 15 دقیقه ادامه دهید تا سبزی ها کمی نرم شوند . سه پیمانه آب به سوپ اضافه کرده و اجازه دهید تا به جوش آید . درب ظرف را به صورت نیمه گذاشته و پخت را به مدت 45 دقیقه ادامه دهید تا سبزی ها کاملاً نرم و پخته شوند . سوپ و ماست را داخل مخلوط کن ریخته تا ترکیبی یکنواخت به شکل پوره به دست آید . سوپ را مزه دار کرده و سرو کنید .

*این سوپ منبعی خوب از ویتامین  C ، A، فیبر ، بتاکاروتن و کلسیم است .


سه ماهه سوم بارداری / هفته 29 تا 40

بیف استروگانف با اسفناج

مواد لازم:

1-روغن زیتون یک قاشق غذاخوری 2-گوشت گوساله 220 گرم بصورت تکه های نازک و کوچک بریده شود 3-پیاز دو پیمانه خرد شده  4-قارچ 280 گرم خرد شده  5-برگ اسفناج 280 گرم خرد شده  6-نمک ، فلفل سیاه   7- کرم ترش کم چرب یا خامه یک دوم پیمانه

5

روش تهیه:

روغن را در تابه ای مناسب روی حرارت متوسط قرار دهید گوشت را اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه حرارت دهید یا تا زمانی که کاملاً پخته شوند سپس گوشت را از تابه به ظروف مخصوص سرو منتقل کنید و درب آن را گذاشته تا گرم بماند. تابه را دوباره روی حرارت قرار داده و پیاز را اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه تفت دهید . قارچ ، اسفناج ، نمک وفلفل را اضافه کرده و 5 دقیقه تفت دهید . حرارت را کم کرده و گوشت را به مخلوط اضافه کرده سپس کرم ترش یا خامه را اضافه کرده و مخلوط را هم بزنید و پخت را ادامه دهید تا غذا کاملاً گرم شود.(خامه یا کرم ترش نباید بجوشد ) غذا را سرو و نوش جان کنید.

*این وعده غذایی منبعی خوب از ویتامین C ، A  ، آهن ، اسید فولیک ، فیبر است .

ساندویج کدو و لوبیا قرمز

مواد لازم:

1-کدو سه عدد رنده شده  2-نمک یک قاشق چایخوری  3-لوبیا قرمز کنسرو یا پخته شده 300 گرم  4-پنیر موزارلا یا چدار 250 گرم  5-پیاز سفید یا پیازچه دو قاشق غذاخوری ، خرد شده  6-روغن زیتون برای چرب کردن  7-نان لواش یا ترتیلا هشت تکه کوچک

6

روش تهیه:

کدو را داخل صافی ریخته و نمک را به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط کرده تا آب کدو جدا شود . کدو را به بشقاب مناسب منتقل کرده سپس لوبیا قرمز ، پنیر ، پیاز را اضافه کنید . تابه را با روغن چرب کرده و روی حرارت متوسط قرار دهید . تکه های ترتیلا یا نان لواش را کف تابه چیده و مقدار مناسبی از مایه مورد نظر را روی هر یک از تکه نان ها اضافه کنید.

سپس روی آن ها را با باقیمانده تکه های نان بپوشانید و با قاشق یا کفگیر خوب مواد را فشار دهید و به مدت 4-2 دقیقه حرارت دهید تا پنیر ذوب شود و نان به رنگ طلائی درآید سپس هر کدام از ساندویچ ها را برگردانده و به مدت 3 دقیقه دیگر پخت را ادامه دهید . ساندویچ ها را در صورت تمایل می توانید با سالسا سبز سرو کنید.

این وعده غذایی منبعی خوب از امگا3 ، پروتئین ،کربوهیدرات ، فیبر ، کلسیم ، آهن و فولات است .
*این ساندویچ منبعی خوب از ویتامین C ، آنتی اکسیدان ، پروتئین ، کلسیم است .

وب سایت نی نی عسل

همکار دکتر سلام

21 خرداد 1395

مطالب مرتبط

  • خواص فوقالعاده خوراک عدسی را فراموش نکنید
  • سیب زمینی تنوری میان وعده ای سالم و آسان
  • مرغ و پنیر پارمسان پیشنهاد ویژه دکتر سلام
  • طرز تهیه آنچیلادای رژیمی
  • با املت سبزیجات به میز صبحانه جان بدهید
  • با این روش، سس هزارجزیره درست کنید
  • روش سنتی پخت آش گندم
  • پنکیک موز، انفجار مزه ها در بهترین لحظه ها
  • طرز تهیه کدوی کبابی رژیمی
  • دستور طبخ پای با طعم گوجه فرنگی
  • آشنایی با سالاد رژیمی کورن
  • ساندویچ ساده با ماهی
  • تهیه ماءالشعیر طبیعی در منزل
  • دستور ویژه تهیه فسنجون با گوشت اردک
  • مقاله ای صوتی پیش کش به افرادی که اضافه وزن دارند
  • پربازدیدترین مطالب

  • شربت آلو و آلبالو- ضد تشنگی
  • شیرینی شکلاتی به شکل کلاه
  • رسپی کمپوت انار
  • به شکل چشم ژله درست کنید
  • کوکی های نفیس مثل قنادی ها
  • خوراک بلغور با لبوی قرمز
  • آموزش شیرینی خرگوشی به کمک قیچی
  • با این چیز برگر خانگی رو دست فست فود ها بزنید
  • در 10 دقیقه مربای توت فرنگی درست کنید
  • دلمه کم کالری و رژیمی
  • املت سیر کننده برای رژیم ها
  • سالاد میوه و لبو
  • طبخ برای سالم ماندن
  • کوفته مربع شکل
  • کیک توت فرنگی مخصوص عصرانه
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • تاثیرات مختلف دریافت ویتامین دی بر جنین
  • با چند ترفند ساده، خلاقانه عصبی شوید!
  • سیب زمینی تنوری میان وعده ای سالم و آسان
  • نظافت شیرآلات خانگی
  • نفسی خوشبو با یک دهانشویه طبیعی
  • دستگاهی مخصوص بیماران قلبی
  • ردیابی برای تناسب اندام
  • خواندن احساسات افراد مختلف
  • تاثیرات منفی ناشی از کمبود فیبرها
  • باید و نبایدهای موثر برای مقابله با خشم
  • تهدید جان کودکان با بلع باتری
  • رفع انواع اختلالات بدن با تخم کرفس
  • 8 راه نجات برای رهایی از سردرد
  • آیا ایران با این خشکی به سمت نابودی میرود؟
  • راه حل هایی برای رفع تنهایی در خردسالان
  • پیشنهاد سردبیر

  • زیانهای ناخن های بلند
  • سندرم متابولیک و راههای درمانی برای آن
  • به این دلایل دوغ مفید است ، به این دلایل مضر
  • برای درمان سینوزیت این 5 راه بسیار موثر است
  • تایپ بیشتر از 60 دقیقه ضرر دارد
  • تاثیرات منفی استفاده از تبلت روی خردسالان
  • راههای تقویت فوت و فن های گفتاری و شنیداری
  • یبوست را با این نکات درمان کنید
  • این لیست چرب ترین مواد خوراکی را داشته باشد
  • آنسفالیت، بیماری خطرناک برای کودکان
  • هر انچه باید درباره بيماري كلوئيد بدانید
  • مشکل بیش فعالی و روش های درمانی برای آن
  • کندر و تاثیرات مختلف آن
  • مرگ زودهنگام با این موارد مهم
  • همه چیز درمورد خواص تخم کتان
  • 
       
    
    x