وعده سحری غذاهای نا مناسب برای سحری غذاهای مضر برای سحری سحری روزه بدون سحری
اگر جزو افرادی هستید که بدون صرف وعده سحری روزه می گیرید بهتر است از این امر پرهیز کنید و حتما وعده سحری هر چند مختصر مصرف کنید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، بر رعایت نکات تغذیه ای روزه داران تاکید کرد.

دکتر مهران ولایی در خصوص رعایت نکات تغذیه ای روزه داران، گفت: در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی باید ساده باشد و حتی المقدور به نسبت قبل خیلی تغییر نکند.

وی افزود: رژیم غذایی باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن، باید غذاهایی نظیر غذاهای حاوی فیبر زیاد که زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند مصرف کرد.

ولایی ادامه داد: غذاهای فیبردار حاوی سبوس گندم، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزی ها، مانند لوبیای سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، میوه های با پوست، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر، آلو خشک، بادام و… است.

وی افزود: غذاهای مصرفی باید با یکدیگر در حالت تعادل بوده و رژیم غذایی شامل همه گروه های غذایی مثل میوه سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات و محصولات لبنی باشد. همچنین غذاهای سرخ شده، غذاهای حاوی قند زیاد، مصرف چای و نوشیدنی های حاوی کافئین باید محدود شود.

ولایی اظهار داشت: از نظر تغذیه ای روزه بی سحری توصیه نمی شود. در افرادی که بی سحری روزه می گیرند، کمبود بیش از حد انرژی باعث می شود بدن از منابع چربی برای تامین انرژی استفاده کند و در اثر سوخت ناقص چربی ها، ترکیبات ستونی در بدن ایجاد می شود که منجر به ایجاد بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی می شوند و فرد احساس می کند که سالم نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: یک روزه دار در طول روز با کمبود آب و نمک ها یا الکترولیت و قند مواجه است. بنابراین در هنگام افطار به نحو شایسته ای این کمبودها باید جبران شود. شروع افطار با مایعات گرمی مانند آب، چای، شیر، سوپ سبزیجات به همراه چند عدد خرما مناسب است.

ولایی خاطر نشان کرد: حداقل نیم ساعت بعد از صرف این وعده ها نخوابید. زیرا این کار باعث فشار به دهانه معده و عدم قرار گیری غذا در انتهای معده برای هضم کامل می‏شود و لذا عواقبی مثل رفلاکس، نفخ و سوءهاضمه را به دنبال خواهد داشت و از طرفی خواب نیز ناآرام و مختل خواهد بود.

وی گفت: خوردن برخی میوه‏ ها مثل هندوانه، هلو، خیار، خربزه برای گشودن روزه پس از یک روز طولانی مناسب نیستن و باعث تولید مواد نامناسب در دستگاه گوارشی می‏شوند. آب بسیار سرد نیز در این هنگام باعث از بین رفتن حرارت ذاتی معده شده و آن را ضعیف می ‏کند. همچنین مصرف نان، پنیر، سبزی و مایعات، به همراه خرما بهترین افطار به شمار می رود و صرف شام به منظور جلوگیری از ولع بعد از افطار یک تا دو ساعت بعد توصیه می شود.

5 1000
ارسال شده در 22 خرداد 1395 توسط با موضوع پزشکی | 448 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • زنده نگه داشتن عشق در میان زوجین
  • دانسته هایی از ورزش سرشانه از زبان لی هنی
  • چربی سوزی بیشتر با این تغییرات غذایی
  • پرتقال خونی را دست کم نگیرید
  • رژیم غذایی در مقابل ورزش کدامیک برای دیابتی ها خوبست؟
  • ماکارونی سبزیجات مخلوط مخصوص گیاهخواران
  • شیوه های روان شناسی
  • آشنایی با بهترین روش های تعالی فرزند
  • محبوبترین ها

  • رویش دندان خردسالان و درد گوش
  • ایده های جدید از مواد خوراکی برای صبحانه کودک
  • بهانه‌گیری و نق‌نق کردن دلبندتان
  • هشدار! اجازه ندهید کودکانتان چای بنوشند
  • بهترین روش های خواباندن نوزاد
  • سر خود به کودک شیر خشک ندهید
  • پیشنهادات جالب برای از شیر گرفتن اطفال
  • همه چیز درمورد ارتباط نوزاد با والدینش
  • رپورتاژ

  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما