ramazan-3-
اگر جزو افرادی هستید که بدون صرف وعده سحری روزه می گیرید بهتر است از این امر پرهیز کنید و حتما وعده سحری هر چند مختصر مصرف کنید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، بر رعایت نکات تغذیه ای روزه داران تاکید کرد.

دکتر مهران ولایی در خصوص رعایت نکات تغذیه ای روزه داران، گفت: در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی باید ساده باشد و حتی المقدور به نسبت قبل خیلی تغییر نکند.

وی افزود: رژیم غذایی باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن، باید غذاهایی نظیر غذاهای حاوی فیبر زیاد که زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند مصرف کرد.

ولایی ادامه داد: غذاهای فیبردار حاوی سبوس گندم، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزی ها، مانند لوبیای سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، میوه های با پوست، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر، آلو خشک، بادام و… است.

وی افزود: غذاهای مصرفی باید با یکدیگر در حالت تعادل بوده و رژیم غذایی شامل همه گروه های غذایی مثل میوه سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات و محصولات لبنی باشد. همچنین غذاهای سرخ شده، غذاهای حاوی قند زیاد، مصرف چای و نوشیدنی های حاوی کافئین باید محدود شود.

ولایی اظهار داشت: از نظر تغذیه ای روزه بی سحری توصیه نمی شود. در افرادی که بی سحری روزه می گیرند، کمبود بیش از حد انرژی باعث می شود بدن از منابع چربی برای تامین انرژی استفاده کند و در اثر سوخت ناقص چربی ها، ترکیبات ستونی در بدن ایجاد می شود که منجر به ایجاد بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی می شوند و فرد احساس می کند که سالم نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: یک روزه دار در طول روز با کمبود آب و نمک ها یا الکترولیت و قند مواجه است. بنابراین در هنگام افطار به نحو شایسته ای این کمبودها باید جبران شود. شروع افطار با مایعات گرمی مانند آب، چای، شیر، سوپ سبزیجات به همراه چند عدد خرما مناسب است.

ولایی خاطر نشان کرد: حداقل نیم ساعت بعد از صرف این وعده ها نخوابید. زیرا این کار باعث فشار به دهانه معده و عدم قرار گیری غذا در انتهای معده برای هضم کامل می‏شود و لذا عواقبی مثل رفلاکس، نفخ و سوءهاضمه را به دنبال خواهد داشت و از طرفی خواب نیز ناآرام و مختل خواهد بود.

وی گفت: خوردن برخی میوه‏ ها مثل هندوانه، هلو، خیار، خربزه برای گشودن روزه پس از یک روز طولانی مناسب نیستن و باعث تولید مواد نامناسب در دستگاه گوارشی می‏شوند. آب بسیار سرد نیز در این هنگام باعث از بین رفتن حرارت ذاتی معده شده و آن را ضعیف می ‏کند. همچنین مصرف نان، پنیر، سبزی و مایعات، به همراه خرما بهترین افطار به شمار می رود و صرف شام به منظور جلوگیری از ولع بعد از افطار یک تا دو ساعت بعد توصیه می شود.

ارسال شده در 22 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • پولدارها چگونه اند
  • منزوی شدن در سنین پایین
  • زنجبیل را از یاد نبرید
  • یبوست در سنین پایین
  • برای تکوین ریتم های بیولوژیک در موش پروتئین ضروری شناسائی شد
  • درصد بالایی از فوتبالیست ها به سیگار و قلیان معتاد هستند!
  • غذاهایی که با بدن شما سازگارند را بشناسید
  • چگونه در مایکروویو مربای توت فرنگی درست کنیم
  • نکته مهم در ارتباط با آمپول كِفلين
  • افزایش خطر بروز سرطان با مصرف روغن پالم
  • نکات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری های موسمی
  • همه علائم و نشانه های وجود سرطان در ریه
  • اهمیت مصرف همزمان برخی ترکیب های غذایی
  • انتقال آنفلوآنزای مرغی از گربه به انسان
  • 9 روش خانگی برای درمان ترک لب
  • محبوبترین ها

  • درخشان شدن بیشتر موها
  • آیا عرق کردن درحین فعالیت ورزشی،سبب آسیب رسانی به موها می شود؟
  • استرس را از چهره خود با این اسپری خانگی از بین ببرید
  • مواد شوینده به پوست چه آسیبهایی می رساند؟
  • همه چیز درباره مکمل های زیبایی
  • شیوه های مفید در برنزه کردن عمیق
  • با قلیان خودتان را پیر نکنید
  • از این ایجاد کننده های آکنه دوری کنید
  • نکات و رازهای داشتن ناخن های سالم چیست
  • شايع ترين عوارض استفاده از ريمل و خط چشم تقلبی
  • برای از بین بردن چروک های اطراف چشم این توصیه ها را بدانید
  • عفونتهای خارجی پوست و داروهای آن
  • فرورفتگی های پوست خود را با این گیاهان برطرف کنید
  • با توجه به فرم صورت, انتخاب عینک را با راهنمای تصویری یاد بگیرید
  • سرمازدگی پوست به دلیل چه عواملی بوجود می آید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است