5588
 بهتر است متناب با ماه رمضان در زندگی خود تغییرات کوچکی دهید که به نفع سلامتی تان نیز هست رعایت این تغییرات باعث می شود به راحتی روزه بگیرید و این فریضه الهی را به جای بیاورید

تغییرات شیوه زندگی در ماه رمضان منجر به تأخیر در چرخه خواب و بیداری، کاهش خواب عمیق می شود. عوامل گوناگونی ازجمله الگوی دریافت غذایی و تغییر زمان خوابیدن می توانند کمیت و کیفیت خواب را در ماه رمضان تغییر دهند.

، به منظور کاهش اختلالات خواب ناشی از تغییر شیوه زندگی در ماه رمضان رعایت موارد زیر توصیه می شود:
– کاهش مصرف غذاهای ادویه دار و فلفل و نوشابه های محرک مثل قهوه در وعده قبل از خواب
– افزایش فاصله زمانی بین آخرین وعده غذایی و خواب
– سعی در خوابیدن در یک ساعت معین در شب های ماه رمضان (مثلأ هر شب ساعت 10 بخوابید)

** اثر روزه داری بر الگوی خواب
در ماه رمضان ممکن است الگوی خواب افراد دستخوش تغییراتی شود. این تغییرات شامل ساعت خوابیدن و بیدار شدن، کل مدت زمان خواب، خواب شبانه، خواب نیم روز و کیفیت خواب است. تغییر الگوی خواب در ماه رمضان به عوامل گوناگونی وابسته است.

** تغییر زمان های مصرف غذا در ماه رمضان
تغییر زمان صرف وعده های غذایی در ماه رمضان می تواند خواب افراد را تحت تأثیر قرار دهد. افراد روزه دار باید به منظور صرف وعده سحری قبل از اذان صبح از خواب بیدار شوند و غذا بخورند.
این امر باعث می شود چرخه خواب در ماه رمضان مانند روزهای معمول سال نباشد. به عبارت دیگر خواب به صورت مداوم نباشد.

** دیر بیدار شدن از خواب پس از صرف وعده سحری
بیشتر روزه داران پس از صرف وعده سحری، دوباره می خوابند و ممکن است دیرتر از ایام دیگر سال از خواب بیدار شوند. زمان شروع کار و مدارس درماه رمضان در برخی کشورهای اسلامی با تأخیر همراه است. مثلأ، ساعات کاری به جای ساعات 8-7 صبح به ساعات 10-9 تغییر می یابد. این تغییر می تواند الگوی خواب را تحت تأثیر قرار دهد.

** آیا مدت زمان خواب در ماه رمضان کاهش می یابد
درماه رمضان، زمان به خواب رفتن شبانه و بیدار شدن با تأخیر همراه است و افراد معمولأ دیرتر از سایر ایام سال می خوابند و پس از صرف وعده سحری دیرتر نیز از خواب بیدار می شوند، با این حال معمولأ در کل مدت زمان خواب شبانه روزی تفاوت قابل توجهی ایجاد نمی شود.
در برخی از افراد روزه دار مدت زمان خواب شبانه کاهش می یابد که معمولأ فرد با خواب روزانه این کمبود را جبران می کند.

** آیا روزه داری ماه رمضان موجب کاهش کیفیت خواب می شود
خواب شبانه دوران قبل از ماه رمضان به صورت مداوم و در دوران روزه داری متناوب است، زیرا اغلب به علت خوردن سحری نیمه شب از خواب بیدار می شوند.
همچنین، مشاهده شده است که معمولأ در ماه مبارک رمضان، خواب روزه داران خوابی سبک است و میزان خواب عمیق افراد در ماه رمضان کاهش می یابد. این نوع اختلال در خواب منجر به کاهش کیفیت خواب و خستگی در طول روز می شود. تغییر زمان دریافت غذا در 75 درصد افراد، منجر به کاهش کیفیت خواب می شود.

** آیا رژیم غذایی می تواند خواب افراد را در ماه رمضان تحت تأثیر قرار دهد
هر چه فاصله زمانی آخرین وعده غذایی و یا میان وعده با زمان خواب کوتاه تر باشد، به خواب رفتن فرد را با مشکل مواجه می سازد. زیرا غذا خوردن دمای بدن را افزایش می دهد و افزایش دمای بدن از خواب آرام جلوگیری می کند.
بنابراین، باید سعی شود تا فاصله زمانی مناسب بین غذا خوردن و خوابیدن رعایت شود. غذاها و نوشیدنی های محرک مانند ادویه ها، چای، قهوه، نوشابه نیز همین اثر را دارند و مانع به خواب رفتن فرد می شوند.
پس شخص روزه دار باید دقت کند که به منظور پیشگیری از اختلالات خواب و کاهش کیفیت خواب، رژیم غذایی مناسبی داشته باشد.

** چه عواملی به خواب رفتن شبانه را در ماه رمضان به تأخیر می اندازند
به جز غذاهای محرک و نزدیک بودن زمان صرف غذا به زمان خواب، مواجهه با نور روشن حتی نور مصنوعی قبل از خواب و ورزش کردن در ساعات پایانی روز به خواب رفتن را به تأخیر می اندازند.
به همین علت است که در ماه رمضان در برخی افراد مدت زمانی که طول می کشد فرد به خواب برود افزایش می یابد و در نتیجه کل زمان خواب کاهش می یابد.

سلامت نیوز: اثر روزه داری بر خواب

ارسال شده در 25 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • بروز حساسیت و واکنش های آلرژیک در پاییز
  • استامينوفن و كبد كودكان
  • این ماسک طبیعی ترکیبی هدیه ای برای پوست شما
  • دانستنی هایی راجع به شانس
  • تقویت افکار و احساسات مثبت در کودکان
  • چگونه می توان عادات غذایی را در زندگی عوض کرد؟
  • پیامدهای تغذیه زیاد در تعطیلات
  • کتواسیدوز دیابتی با مرگ زود رس چه ارتباطی دارند
  • کابوس ها از کجا به سراغمان می آیند
  • با این ادویه دیگر جنینی ندارید
  • دست نوشته شما روحیات تان را برملا می کند!
  • بدن یک روزه دار
  • اگر به شکلات تلخ و شیرین علاقه مندید بخوانید
  • نکات بسیار جالب در مورد رشد و تکامل حرکتی
  • افراد روزه دار چقدر بخوابند
  • محبوبترین ها

  • در روزهای آلوده چگونه بدن را سم زدایی کنیم
  • بی اشتهایی عصبی، از علت تا درمان
  • کمک به رفع افسردگی با کاهش وزن
  • خبردارشدن از سلامتی بدن با فشارخون
  • علائم وجود چربی خون و راه های کاهش آن
  • بکن و نکن های جشن عروسی
  • حس سنگین بودن پس از صرف غذا
  • بررسی اجمالی کلسترول بالا
  • خطرات جانبی استفاده از انواع مکمل ها
  • اهمیت تنظیم بودن ساعت خواب بدن
  • موارد عجیبی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود
  • مشکل سوء هاضمه با این عوامل محیطی
  • درمان بیماری های لثه و افزایش سلامت رگهای خونی
  • هرآنچه باید درباره مفصل زانو بدانیم
  • افراد مسن از این روغن مصرف کنند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است