Zinc-Deficiency-Title

اگر روی بدنمان کم شد چه تغییراتی در بدنمان بروز خواهد داد چه عوارضی در بدنتان رخ خواهد داد با انواع عارضه های ناشی از کمبود این ماده معدنی آشنا شوید

 روی ماده‌ای معدنی است که در سلامت بدن نقش حیاتی دارد. مصرف بیش از حد آن باعث مشکلات گوارشی (به ویژه اختلال روده)، کهیر و استفراغ می‌شود. به همان اندازه کمبود این ماده می‌تواند خطرآفرین باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد کمبود خفیف و کوتاه‌مدت روی در بدن ممکن است آسیب‌های جدی و در عین حال غیر قابل تشخیص در پی داشته باشد.

بر اساس گزارش‌های سازمان سلامت جهانی، کمبود روی یک سوم مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده است و به تنهایی در 16 درصد بیماری‌های دستگاه تنفسی، 18 درصد مشکلات مرتبط با مالاریا و 10 درصد بیماری‌های گوارشی دخیل است.

تحقیقات گذشته نشان داد کمبود روی ممکن است موجب التهاب، آسیب اعضای داخلی و حتی مرگ انسان شود. کمبود این ماده هیچ علائم اولیه‌ای ندارد و ممکن است فرد دیر متوجه آن شود.

از جمله علائم ظاهری کمبود شدید این ماده می‌توان به آکنه و کهیر روی صورت، عملکرد ضعیف دستگاه عصبی و نازک شدن تارهای موی سر اشاره کرد.

گفته می‌شود، لوزالمعده روی را به دستگاه گوارش انتقال می‌دهد و بدین وسیله مقدار آن را در بدن کنترل می‌کند. زمانی که یکی از اعضای بدن از روی خالی می‌شود، لوزالمعده ترشح این ماده را کاهش می‌دهد.

در تحقیقی نشان داده شد، با کمبود روی، اشتها نیز کاهش می‌یابد. آنزیم‌های بدن برای آن‌که به درستی عمل کنند به این ماده نیاز دارند. بنابراین کمبود روی باعث اختلال در دستگاه گوارش می‌شود.

به گفته یکی از محققان، کاهش اشتها احتمالاً به علت هضم نشدن غذا و انباشته شدن آن در دستگاه گوارش رخ می‌دهد.

به توصیه موسسه ملی تحقیقات سلامت، هر فرد باید روزانه 8 تا 11 میلی‌گرم روی مصرف کند. غذاهای دریایی، گوشت قرمز، حبوبات پخته شده مثل لوبیا، نخود و عدس منابع غنی روی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال شده در 25 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع علمی

پیشنهاد سردبیر

  • طرفداران غذاهای شمالی بخوانند
  • آسپرین را اینگونه مصرف کنید!
  • دمنوش های مفید برای روزهای سرد سال
  • حفاظت استخوان ها در مقابل پوک شدن
  • اگر اهل سونا هستید بخوانید
  • پیدا کردن علت کچلی
  • چگونه در فصلهای سرد سال مراقب سلامتی خود باشیم؟
  • با چه مواد غذایی از مغز مراقبت کنیم
  • درمان همه دردها با سیب!
  • لیزر سرد چگونه کمردرد را درمان میکند
  • آموزش 10 دسر بسیارآسان و گرم برای روزهای سرد سال
  • با فواید و خواص ماست کم چرب آشنا شوید
  • آموزش هایی برای مطالعه کتابهای تخصصی
  • نان تورتیلا و روش تهیه آن
  • خواب آورترین و کسل کننده ترین خوراکی ها
  • محبوبترین ها

  • مصرف محصولات بسته بندی شده با بازبان عبری ممنوع!
  • چاقی بیشتر با وجود رژیم های طاقت فرسا
  • معرفی 15 ماده غذایی پاک کننده بدن
  • اهمیت وجود سالاد در سفره افطار
  • اگر حاملگی چند قلو دارید ، بخوانید
  • در ماه رمضان چگونه پر انرژی شویم
  • خورد و خوراک اصولی تیروئیدی ها
  • تناسب اندام بیشتر با این اسموتی ها
  • بررسی رژیم های غذایی گیاهخواری و فواید و مضرات آنها
  • با این مواد غذایی عضله هایتان را رشد دهید
  • ابتلا به کم خونی با این سبک تغذیه ای
  • خوردن بستنی و تاثیرات منفی آن بر اطفال
  • 8 ماده غذایی فوق العاده برای افراد ورزشکار
  • چای سبز برای صبحانه بهتر است
  • نگهداری مواد غذایی به صورت منجمد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است