موضوعات

امور مختلف جایگزین ورزش

887104_948
ورزش الزاما تنها راه لاغری و کاهش وزن نیست شما با انجام دادن برخی کارها و امور مختلف نیز قادر خواهید بود کالری بسوزانید و وزن کم کنید برخی از آن ها را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد

همه ما کم و بیش می دانیم که ورزش کردن نه تنها برای سلامت بدن و ذهن مفید است بلکه باعث طول عمر نیز می شود. زمان هایی وجود دارد که تعهدات نسبت به زندگی، شغل و خانواده را باید مقدم بر همه چیز دانست، که ورزش کردن را تبدیل به یک چالش می کند. اما فعالیت بدنی روزانه تان نباید با دیگر کارهایشان متضاد باشد.

تحقیقات نشان داده کارهای معمولی و غیرورزشی وجود دارد که انجام 30 دقیقه آنها کمک می کند 200 کالری یا بیشتر بسوزانید. ما لیستی از این فعالیت ها را براساس فردی 70 کیلویی آماده کردیم. اگر وزنتان کمتر از این مقدار است باید زمان یا شدت را افزایش دهید تا بتوانید کاهش وزن داشته باشید، اگر هم از این وزن سنگین تر هستید کالری بیشتری نیز می سوزانید.

خرید در فروشگاه

مانند همه شما هم حداقل یک بار در هفته برای خرید به فروشگاه می روید. اگر تمام خرید خود را در یک فروشگاه بزرگ متمرکز کنید می توانید حدود یک ساعت در آن فروشگاه بچرخید. با این کار 260 کالری می سوزانید. اگر می خواهید شدت را بیشتر کنید خرید خود را با سنگین ترین محصولات شروع کنید تا سبدتان حسابی عرقتان را دربیاورد. وقتی خواستید محصولات سنگین را بردارید می توانید به حالت اسکان پایین بروید و آن را بردارید (یعنی کاملا زانوها را خم کنید). در حال قدم زدن در فروشگاه مطمئن شوید که شکمتان را به داخل کشیده اید. همچنین فراموش نکنید از بینی نفس بکشید تا عضلات شکم و پهلو درگیر بماند.

غذا دادن یا حمام بردن بچه ها

یکی از معمول ترین کارها در خانواده هایی که بچه کوچک دارند حمام بردن و  غذا دادن به اوست. برای هر ساعت غذا دادن یا حمام کردن کودک 260 کالری می سوزانید. اگر برای غذا دادن به کودک می ایستید و او را روی صندلی پایه بلند می نشانید سعی کنید کفش های راحت پایتان کنید. در طول این کار عضلات شکم خود را به داخل دهید و سعی کنید در حالتی درست بایستید. اصلا قوز نکنید و سعی کنید با کنترل عضلات شکم و پهلو خود را صاف نگه دارید. می توانید یک صندلی کنار خود بگذارید تا زمانی که دیگر نمی توانستید بایستید روی آن بنشینید.

در حمام نیز کنار لگن یا وان کودک زانو بزنید اما سعی کنید چیزی زیر زانوی خود قرار دهید تا از آنها محافظت کند. از این فرصت استفاده کنید تا در کنار بازی با کودک خود در حمام حسابی کالری بسوزانید.

بازی با کودکان

بازی کردن با فرزند خود (یا خواهرزاده، برادرزاده، بچه های فامیل) می تواند یکی از لذت بخش ترین کارهایی باشد که انجام دهید. اما در کنار لذت مزایا هم دارد. در یک ساعت حدود 300 کالری می سوزانید. پس دفعه بعد که خواستید با کودک خود یا دیگر کودکان بازی کنید با آنها قایم موشک بازی کنید یا یک بازی جدید به آنها یاد دهید.

اگر بیرون و در فضای باز بازی کنید می توانید بیشتر از این مقدار هم کالری بسوزانید. برای اینکه به عضلات شکم و پهلو خوب فشار بیاورید قبل از حرکت نفس بگیرید و هنگام حرکت بازدم را انجام دهید. برای محافظت از کمر، عضلات شکم و پهلو و شانه ها را استفاده کنید. از بازی لذت ببرید اما مواظب سلامت کودکان نیز باشید.

تمیز کردن خانه

تمیز کردن خانه روی دست ها و زانوها یک فعالیت عالی است، پس ماپ و سطل را بیرون بیاورید و بهترین عملکرد را از خود نشان دهید تا در عرض یک ساعت 330 کالری بسوزانید. با کمی ابتکار و خلاقیت (و مقداری تمرینات شدید) می توانید کالری سوزی این فعالیت را بالاتر نیز ببرید. اگر گزینه شدیدتر را انتخاب می کنید، خود را بکشید و مطمئن شوید ماهیچه ها آماده هستند.

یک موسیقی برای خود پخش کنید، ماپ را بردارید، یک سطل آب کف درست کنید و با یک گوشه اتاق شروع کنید. 5 دقیقه گرم کنید. همچنین به آرامی ماپ را به جلو و عقب ببرید. ماپ را در صورت لزوم داخل سطل کنید و یا کمرتان را بچرخانید و روی سطح زمین یک دایره رسم کنید.

5 دقیقه آرام این کار را انجام دهید و بعد از آن به سرعت با ماپ کف زمین را تمیز کنید. این حرکت انفجاری را که بیشتر عضلات بدنتان را درگیر می کند به مدت 30 ثانیه ادامه دهی. با ماپ به سرعت به طرف جلو بروید و سپس به عقب و طرف دیگر اتاق برگردید. شش یا هشت مرتبه این حرکت انفجاری را انجام دهید. می توانید استراحت های 90 ثانیه ای نیز داشته باشید تا نفستان سر جایش بیاید. وقتی در حال انجام فعالیت شدید هستید قفسه سینه را بالا نگه دارید، شانه ها عقب و پایین باشند و عضلات شکم پهلو نیز درگیر شوند. مخصوصا زمانی که می خواهید بچرخید.

قدم زدن در پارک

پیاده روی برای سلامت مفید است. اما اگر بدانید هر ساعت پیاده روی چه مقدار کالری می سوزاند شاید غافلگیر شوید. همچنین پیدا کردن فرصت های متعدد برای پیاده روی در طول روز آسان است. برای مثال می توانید برای انجام خریدها پیاده به فروشگاه های اطراف بروید یا می توانید در پارک نزدیک خانه بزنید. حتی پیاده روی آهسته نیز می تواند در هر ساعت حدود 300 کالری بسوزاند. کمیت سرعت خود را در پیاده روی افزایش دهید تا این رقم به 480 کالری در ساعت افزایش یابد.

فراموش نکنید نفس های طولانی و ثابت بکشید. سعی کنید در هر چهار قدم یک دم و بازدم داشته باشید. از عضلات شکم و پهلو استفاده کنید، از کفش ها استفاده کنید و با فشار سر انگشتان پا به جلو بروید.

رسیدگی به باغچه

کارهای باغبانی عمومی، مانند کاشتن و آبیاری گیاهان می تواند در هر ساعت 334 کالری بسوزاند. اضافه کردن چند کار سخت تر مانند حمل گلدان ها و یا کاشت گیاهان بزرگ می تواند میزان کالی سوزی این فعالیت را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. برای جلوگیری از آسیب دیدگی نیز هر یک مدت بدن را بکشید. همچنین فراموش نکنید لباسی بپوشید که شما را از نور آفتاب محافظت کند، مخصوصا اگر مستقیم زیر نور آفتاب هستید. وقتی باغبانی می کنید زیاد می نشینید و می ایستید. همچنین ممکن است نیاز باشد جایی از زمین را بکنید، فراموش نکنید در تمام این حالا شکم خود را به طرف داخل بکشید.

شستن ماشین

خیلی از افراد طرفدار کارواش های اتوماتیک هستند، اما با یک شستشو و خشک کردن ساده ماشین می توانید در یک ساعت 334 کالری بسوزانید. اما این میزان تنها یک شستن ساده است و شامل جاروبرقی کشیدن داخل ماشین و شستن و برق انداختن تایر و رینگ ها نیست.  پس می توانید خیلی بیشتر کالری بسوزانید. دفعه بعد که خواستید ماشین را بشویید در خانه با یک سطل آب کف به سراغش بروید.

رنگ کردن خانه

پتانسیل کالری سوزی موجود در رنگ کردن خانه بسیار متنوع است، چون رنگ کردن خانه انواع گوناگونی دارد. اما صرف نظر از این گروه بندی هر ساعت رنگ کردن خانه حدود 350 کالری می سوزاند. اگر از غلطک استفاده می کنید، می توانید بیشتر عضلات را درگیر کنید، شانه ها و عضلات شکم و پهلو را درگیر کنید، وقتی به جایی صاف و وسیع رسیدید غلطک را با سرعت روی آن سطح بکشید تا بیشتر کالری بسوزانید، همچنین در حال رنگ کردن ایستاده اید که این خود انرژی می خواهد.

مواظب آسیب های بدنی نیز باشید و بیش از توان خود بدن را کش ندهید (برای رسیدن به جاهای دور ار دسترس). داشتن عضلات شکم و  پهلوی قوی و پاها و شانه های انعطاف پذیر می تواند تا حدود زیادی از آسیب دیدگی جلوگیری کند. قبل از رنگ زدن بدن خود را بکشید.

اسباب کشی

افراد کمی هستند که جا به جا شدن را دوست داشته باشند. بسته بندی کردن جا به جایی و دوباره باز کردن همان وسائل و چیدن آنها در مقصد بعدی می تواند باعث فشار آمدن به شانه و کل بدن شود. اما اگر این کار در حالتی درست انجام بگیرد می تواند علاوه بر جلویگری از آسیب سبب کالری سوزی حسابی نیز شود. جا به جا کردن وسائل در 30 دقیقه 223 کالری می سوزاند. حمل کردن جبعه ها و گذاشتن آنها در ماشین حمل بار می تواند در مدت نیم ساعت 260 کالری بسوزاند. همین مقدار کالری را هنگام تخلیه بار نیز می سوزانید. هنگام جا به جایی وسائل تنها این کار را انجام ندهید. کفش هایی استفاده کنید که از پا محافظت کنند و هنگام برداشتن وسائل سنگین از سطح زمین زانوها را خم کنید.

برای برداشتن وسائل بایستید و پاها را کمی از عرض باسن بیشتر باز کنید، نفس خود را تو بکشید و به حالت اسکات به پایین بروید، عضلات شکم و پهلو را درگیر کنید، هنگام بالاآمدن نفس خود را بیرون دهید و اجازه دهید عضلات شکم و پهلو، زانو و ران پا حمایتتان کند.

هنگام جا به جایی وسائل مواظب گام های خود نیز باشید و ابتدا پاشنه و سپس انگشتان پا را زمین بگذارید، تا به زانوها آسیب نرسد. به حالت بدن خود دقت کنید و اگر راحت نبودید نوع گرفتن وسیله را تنظیم کنید. اگر بازوها خسته شد از بالا آوردن شانه تا کردن خودداری کنید. مهم نیست که چه مقدار از جا به جایی بدتان می آید، نمی توانید کالری سوزی آن را نفی کنید.

 ماهنامه پیام یاقوت

 

همکار دکتر سلام

26 خرداد 1395

مطالب مرتبط

  • حرکات ورزشی در ساعات اداری
  • دیابتی ها به همین سادگی قندشان را کنترل کنند
  • طول عمرتان را افزایش دهید،با این 8 ورزش
  • طناب بزنید،بخاطر این 3 دلیل جالب
  • فایده های مختلف دویدن برای بدن
  • تنظیم شخصیت با کمک ورزش
  • ناشناخته ترین ورزش های باستانی ایرانی
  • چه مکملی را در چه زمانی باید مصرف کرد
  • هدف شما از تمرینات ورزشی چیست؟
  • تاثیرات مختلف سبک های مختلف ورزشی بر بدن
  • ورزش های صبحگاهی برای تقویت عضلات بدن
  • ورزشکاران حتما بخوانند
  • تاثیرات مثبت گرما بر ورزشکاران
  • مقدار عضله و چربی خود را بررسی کنید
  • در پرتاب نیزه استخوان‌ها، مفاصل و عضلات چه نقشی دارند؟
  • پربازدیدترین مطالب

  • ورزش در هوای آلوده
  • بر ضربان قلب نامنظم ورزش چه فایده هایی دارد؟
  • حرکت زیر بغل قایقی سیم کش چگونه انجام می شود
  • برای آب کردن چربی های شکم نوع ورزش خود را تغییر دهید
  • 5 فایده ورزش های آبی
  • اهمیت ترتیب حرکات ورزشی
  • چگونه ورزش کنیم که بدنمان دچار آسیب نشود؟
  • برای کاهش فشار خون این موارد ورزشی را بدانید
  • پیشنهادات ورزشی برای رده های سنی مختلف
  • استقامت عضلانی در ورزش های مختلف
  • چگونه پس از ورزش به ماهیچه ها استراحت دهیم
  • استفاده از شاخص قندی در ورزش و مسابقه
  • داروهای مدر دوپینگ
  • چه فعالیت ورزشی برای قند سوزی بهتر است؟
  • مزیت ورزش برای خانم‌های باردار
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • آستیگماتیسم؛ از علت تا درمان
  • بی‌اختیاری ادرار و راه های پیشگیری از آن
  • آیا معاینه چشم دانش آموزان، ضرورت دارد؟
  • آیا کودکان میتوانند کدئین مصرف کنند؟!
  • همه چیز درباره انعکاس‌ درمانی
  • استاندارد کاهش وزن در هفته، چقدر است؟
  • درمان مشکلات روده به روش طب چینی (بخش دوم)
  • درمان مشکلات روده به روش طب چینی (بخش اول)
  • چند ماسک خانگی برای درمان جوش و آکنه (بخش دوم)
  • چند ماسک خانگی برای درمان جوش و آکنه (بخش اول)
  • مراقبت از گوش؛ با چند ترفند ساده
  • روغن زیتون همراه با پومیس
  • آسیب زدن به موها هنگام خشک کردن
  • عوارض جسمی بلوغ زودرس
  • فایده های مختلف دویدن برای بدن
  • پیشنهاد سردبیر

  • محقق ايراني موفق به ابداع روشي نوين براي طبقه بندي كيفي داروها شد
  • پیتزای طرح دار (گل)
  • کمک به اجتماعی شدن فرزندان
  • موثرترین توصیه ها برای خلاصی ازشر سیاهی های آرنج و زانو
  • رابطه چربی های مغز و بروز آلزایمر
  • لذت واقعی غذا را بچشید
  • علت های و درمان های مختلف درماتیت کهنه نوزاد
  • ایجاد رابطه کلامی موفق کاری
  • محو کردن واریس با این روش طبیعی
  • فشارخون و این توصیه ها
  • امراض روحی و روانی افراد سالخورده
  • مراقب باشید با چه کسی وصلت می کنید!
  • رژیم غذایی و تاثیر آن روی زیبایی
  • تدریس به خردسالان پیش از موعد
  • داشتن اضافه وزن و خطر التهاب لثه
  • 
       
    
    x