موضوعات

نشانه های بدن ناشی از کم شدن ویتامین B

887843_371
در صورتی که بدنتان دچار کمبود ویتامین B شود با چه علائمی مواجه خواهید شد چه نشانه هایی به شما خبر از کاهش این ویتامین در بدنتان میدهند

با بالا رفتن سن، قابلیت بدن شما برای جذب ویتامین B12 از غذا کند و کندتر می‌شود تا آنجا که از هر ۱۰۰‌زن ۴۰‌تا ۵۹‌ساله، ۴‌نفر دچار کمبود ویتامین‌ B12 هستند و بسیاری هم در آستانه آن قرار دارند. عدم مصرف گوشت، مصرف برخی داروهای خاص مانند متفورمین (که اغلب برای افرادی تجویز می‌شود که دیابت نوع ۲ یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند) یا بعضی داروهای مخصوص سوزش معده و حتی انجام جراحی برای کاهش وزن، همه و همه می‌توانند احتمال بروز این کمبود را افزایش دهند.

نتایج ناشی از کمبود این ویتامین می‌تواند خود را در قالب خستگی مفرط تا ضعیف شدن بینایی نشان دهد. اگر این علائم برای‌تان آشنا هستند، از پزشک‌تان بخواهید تا برای‌تان آزمایش خون بنویسد تا سطح آن را بدانید. اگر سطح آن پایین بود، مصرف یک مکمل یا تزریق آن ظرف چند هفته این کمبود شما را برطرف خواهد کرد.

به سختی می‌توانید بیدار بمانید؟

خستگی یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین ‌B12 است؛ خستگی به معنای اینکه باوجود خواب کافی یا حتی بیش از حد نیاز، باز هم دوست دارید بخوابید و نمی‌توانید بیدار بمانید. علتش آن است که بدن شما برای تولید گلبول‌های قرمز متکی به این ویتامین است؛ همان‌طور که می‌دانید گلبول قرمز اکسیژن را به اندام‌های بدن می‌رساند و بدون وجود اکسیژن کافی در سلول‌ها احساس خستگی خواهید داشت و مهم نیست که چقدر طول بکشد تا بخوابید. خستگی می‌تواند نشانه خیلی چیزها باشد، بنابراین اگر تنها نشانه‌ای که در خود می‌بینید، حس خواب آلودگی است، نمی‌توانید چنین بپندارید که دچار کمبود B12‌ هستید.

کسل و ضعیف هستید؟

اگر عضلات‌تان اکسیژن کافی از گلبول‌های قرمز دریافت نکنند، بیشتر حالت نرم خواهند داشت. دکتر چانتال موسِس در این باره می‌گوید: شغل من بسیار طاقت‌فرسا و پرزحمت است، بنابراین مدام به این مسئله فکر می‌کردم که شاید بدنم دچار خستگی شده، شاید به‌خوبی غذا نمی‌خورم، اما 6ماه قبل فهمیدم که ضعف و تنبلی من به‌خاطر کمبود ویتامین 12‌ ‌B است.

احساسات عجیبی را تجربه می‌کنید؟

خانم ملانی کارمازیان ۴۴‌ساله که پزشکان تشخیص دادند دچار کمبود ویتامین‌ 12‌ B است درباره تجربه خود می‌گوید: انگار که از فرق سر تا نوک پایم جریان الکتریسیته رد می‌شد.

سایر افرادی که دچار چنین حالتی بودند احساس کرختی و حس سوزن‌سوزن شدن در بدن‌شان  را تجربه کردند. این دردهای عجیب همه ناشی از آسیب وارد شدن به عصب‌هاست که در نتیجه کمبود میزان اکسیژن در سلول‌ها رخ می‌دهد. کمبود اکسیژن هم خود، از نتایج کمبود ویتامین 12‌ ‌B است.

کلیدهای‌تان را در یخچال می‌گذارید؟

کلید خود را در یخچال جا می‌گذارید؟ یا آنکه به سختی اسم برادرزاده یا خواهرزاده‌تان را به یاد می‌آورید؟ شاید با خود فکر کنید که این علائم زوال عقل است، اما در برخی مواقع علتش کمبود ویتامین‌ B12 است. پائولین اسمیت ۵۶‌ساله که دچار کمبود ویتامین ‌B12 بود، درباره تجربه خود می‌گوید: «یک آن نتوانستم به یاد بیاورم که چور باید چک بنویسم. من این حالت را در بیماران سالخورده‌ای که دچار آلزایمر می‌شوند، دیده‌ام.

اما زمانی که شما آزمایش خون می‌دهید و در آن کمبود B12 مشخص می‌شود، شروع می‌کنید به مصرف مکمل‌ها و علائم این حالت‌ها هم کمرنگ می‌شود.» پس شما هم می‌توانید با یک تست خون این موضوع را بررسی کنید.

احساس لرزش یا سردرگمی دارید؟

از دیگر علائم شایع کمبود ویتامین ‌B12 عدم تعادل است. در این زمینه، محققان میزان ویتامین‌ B12  بیمارانی را که به‌خاطر سرگیجه تحت درمان قرار گرفتند با داوطلبان صددرصد سالم مقایسه کردند.

نتایج نشان داد بیمارانی که دچار سرگیجه بودند نسبت به افراد داوطلب حدود ۴۰درصد کمتر ویتامین B12 مصرف می‌کردند.

غذاها برای‌تان بی‌مزه هستند؟

حدود نیمی از مردمی که کمبود شدید ویتامین B12 دارند معمولا زبان‌شان خصوصا در کناره‌های آن برجستگی‌های ریز و درشت ندارد. اغلب این افراد از احساس سوزش یا دردناکی زبان می‌نالند، خصوصا در انتهای زبان و از آنجا که اکثر این برجستگی‌های ریز و درشت حاوی پرزهای چشایی هستند، اگر بسیاری از آنها از بین برود حتی خوشمزه‌ترین غذاها هم برای‌تان طعم خوبی نخواهد داشت. در‌واقع خانم‌هایی که دچار کمبود ویتامین B12 هستند به‌خاطر آنکه زیاد از طعم غذا لذت نمی‌برند، اغلب دچار کاهش وزن می‌شوند.

اشک‌تان دم مشک‌تان است؟

کمبود ویتامین B12 باعث تغییر خلق‌و‌خوی شما شده و اغلب به افسردگی یا تشویش می‌انجامد.

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا این مسئله خطر افسردگی شما را افزایش می‌دهد، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین B12 در سنتز ترکیبات مغزی مانند سروتونین و دوپامین که به تنظیم خلق‌و‌خوی بدن کمک می‌کند، دخیل است، بنابراین اگر کمبود ویتامین ‌B داشته باشید با هر موضوع کوچک به شدت ناراحت شده و اشک می‌ریزید.

رنگ‌تان مثل گچ دیوار است؟

اگر رنگ قرمز پوست‌تان تقریبا رو به زردی می‌زند، کمبود ویتامین B12 می‌تواند عامل آن باشد. با‌وجود این کمبود، سلول‌های قرمز خون شما بسیار آسیب‌پذیر بوده و به‌راحتی تخریب می‌شوند و این به انتشار رنگدانه بیلیروبین منتهی می‌شود که به پوست، رنگ و روی زرد می‌دهد.

مجله سیب سبز

 

همکار دکتر سلام

28 خرداد 1395

مطالب مرتبط

  • با این ویتامین ها از مبتلا شدن به کبد چرب پیشگیری کنید
  • بیمارانی که پیوند کلیه انجام داده اند،باید چه تغذیه ای داشته باشند؟
  • مصرف ماست را در پائیز فراموش نکنید
  • خواص فوقالعاده خوراک عدسی را فراموش نکنید
  • خوردنی های که به ظاهر مفید هستند
  • چند توصیه برای خوردن سبزیجات بیشتر (بخش دوم)
  • چند توصیه برای خوردن سبزیجات بیشتر (بخش اول)
  • مزایا و معایب استفاده از گیاه آرتیشو
  • برنامه ریزی تغذیه ای برای کلاس اولی ها
  • غذاهای مفید برای مدرسه کودک
  • خواص و ویژگی های هل سبز
  • آغاز امپراطوری انار
  • سفره غذایی ایرانیان روز به روز در حال کوچک تر شدن
  • میز صبحانه به سبک سایر کشور ها
  • 10 خوراکی که بدن ما به آن محتاج است
  • پربازدیدترین مطالب

  • از دست رفتن آب بدن با مصرف چای
  • اگر نمی توانید گوشت بخورید بخوانید
  • نکاتی باورنکردنی در رابطه با فندق
  • تاثیرات منفی فویل آلومینیوم برای بسته بندی موادغذایی
  • دو شیوه موثر پیاز برای کاهش وزن
  • نوتلا نخورید
  • اضافه وزنی که به شما مربوط نیست
  • اهمیت به دریافت مایعات توسط بدن
  • سلامتی چه تاثیری بر سالم زندگی کردن دارد
  • دانسته هایی درباره ته دیگ
  • تخم شربتی و تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن
  • همبرگری مخصوص افراد گیاهخوار
  • دستورالعملی برای سرد مزاجان
  • سلامت زنان: غذاهای فوق العاده برای زنان
  • مواد غذایی مفیدی که زیاد خوردن آنها زیان دارد
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • خواص باورنکردنی پوست انار برای سلامت پوست
  • علت بهتر بودن وضعیت خوش‌بین‌ها چیست؟
  • با این ترفند افراد را به چیزی که دوست دارید ترغیب کنید
  • به این دلایل افراد از شغل خود متنفرند!
  • ۷ روش کارآمد برای متقاعد کردن افراد
  • تاثیرات مختلف دریافت ویتامین دی بر جنین
  • با چند ترفند ساده، خلاقانه عصبی شوید!
  • سیب زمینی تنوری میان وعده ای سالم و آسان
  • نظافت شیرآلات خانگی
  • نفسی خوشبو با یک دهانشویه طبیعی
  • دستگاهی مخصوص بیماران قلبی
  • ردیابی برای تناسب اندام
  • خواندن احساسات افراد مختلف
  • تاثیرات منفی ناشی از کمبود فیبرها
  • باید و نبایدهای موثر برای مقابله با خشم
  • پیشنهاد سردبیر

  • خانم های یائسه بدانند!
  • 6 روش ساده برای کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • صراحت و رک گویی
  • منشا بی میلی و بی تفاوتی جنسی
  • عدم بارداری با این عوامل
  • 7 مزایای درمان با نمک حمام
  • هورمونها را تنظیم کنید تا چربی ها بسوزد
  • بیشترین تاثیر بوتاکس در چه قسمتهایی از صورت است؟
  • بلع آدامس
  • هلیکوباکتر را بیشتر بشناسیم!
  • حساسیت و عوامل تحریک کننده آسم
  • خامه صبحانه و عوارض آن
  • مردها این مواد غذایی را بیشتر بخورند
  • خوراکی هایی که در زمستان پوست را درخشان میکنند
  • هر آنچه درباره شیر دوشی پروستات باید بدانید
  • 
       
    
    x