teacher and childreen

دانش درباره این که چه چیزی بهنجار است نقش مهم در تعیین این که چه چیزی نابهنجار است ایفا می کند. بدین ترتیب رشد بهنجار کودکان در ارتباط با اختلال های بهداشت روانی، موضوعی اساسی است که به طور سنتی با اصطلاحاتی چون انحراف از رشد و رفتار بهنجار توصیف شده است. با وجود آن که مرز بین امر بهنجار و امر نابهنجار مشخص نیست اما مهم است تا آنجا که ممکن است به وضوح رفتار بهنجار یا متناسب با سن را تعریف کنیم حتی اگر این تعریف ضرورتا تا اندازه ای دلخواه باشد. بنابراین هنگامی که به مشکلات بهداشت روانی کودکان و نوجوانان می پردازیم اساسی است که از رشد بهنجار کودک و فرایندهای آن شناختی داشته باشیم. بسیاری از رفتارها در سنین معینی بهنجارند اما در سنین دیگر چنین نیستند. هم چنین مشکلات بهداشت روانی در کودکان و نوجوانان ممکن است تظاهر رشد آشفته کودک باشد. دوران کودکی و نوجوانی به ویژه از دوره های پویای رشد به حساب می آیند که طی آن ها تغییرات زیادی در زمینه های شناختی، هیجانی، اجتماعی، جنسی و همین طور زیست شناختی به وضوح می پیوندد. در طی این دوره کودکان از حالت درماندگی و وابستگی نوزادی به جانب افرادی مستقل و خودکفا با دیدگاه های خاص خود حرکت می کنند. البته فرایند رشد فرایندی پیچیده است که بیشتر استمرار و تا حدی انقطاع دارد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد