موضوعات

زیاده روی در مصرف شیرینی جات با این نشانه ها

 s3.amazonaws.com_cme_public_images_www_livestrong_com_photos.demandstudios.com_55_198_fotolia_2989172_XS
شیرینی جات و مصرف آن ها می تواند آسیب های زیادی به سلامتی ما وارد کند بهتر است در استفاده از این مواد غذایی تعادل را رعایت کنید و از زایده روی بپرهیزید

محصولات شیرین فراوری شده از قبیل قند و شکر سریع ترین و ارزان ترین منابع انرژی هستند اما سوال این است که این محصولات علاوه بر ایجاد انرژی فوری، ارزش تغذیه ای دیگری هم دارند؟

 اگرچه بسیاری از افراد اعتیاد به شیرینی‌ ها را همچون اعتیاد به سیگار و یا الکل جدی نمی ‌گیرند، ولی مطالعات نشان می ‌دهند که اعتیاد به مواد قندی ساده در مواردی می ‌تواند عوارض بیشتری نسبت به اعتیاد به الکل و سیگار داشته باشد. در اینجا 7 علامت فیزیکی که به شما می گوید در حال مصرف بیش از حد قند هستید، معرفی شده است:

نیاز شدید به مصرف خوراکی های شیرین: مصرف بیش از حد قند، یک چرخه معیوب و اعتیاد آور نسبت به مصرف آن را ایجاد می کند. پس از خوردن یک ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی آزاد می ‌کند که احساس لذت را در بدن به وجود می ‌آورد و بدن مقدار بیشتری از آن را طلب می‌ کند. به گفته پژوهشگران هنگام مصرف شیرینی قسمتی از مغز که فعال می ‌شود و طلب شیرینی مجدد می ‌کند، همان قسمتی است که با مصرف مواد مخدر فعال می‌ شود و مواد مخدر بیشتری طلب می ‌کند.

احساس تنبلی در طول روز: وقتی نوسانات قند خون زیاد شود باعث احساس خستگی می گردد، زیرا بدن نمی تواند به طور مناسب از قند خون (گلوکز) به عنوان سوخت برای تولید انرژی استفاده کند. برای همین انرژی بدن کم می شود و فرد احساس خستگی می کند.

افزایش وزن: قند اضافی یعنی کالری اضافی. مصرف بیش از حد قند همچنین مقاومت در برابر هورمون لپتین را موجب می شود. لپتین از سلول های چربی ترشح می شود. هر چقدر چربی بیشتری در بدن موجود باشد لپتین بیشتری ترشح می شود. مقاومت در برابر این هورمون و جلوگیری از ترشح آن، باعث زیاده روی در خوردن غذا می شود که در نهایت چاقی را در پی دارد. مقاومت در برابر انسولین از پیامدهای دیگر مصرف بیش از حد قند است؛ به این معنی که بدن نمی تواند به مقادیر طبیعی انسولین به درستی پاسخ دهد. مقاومت به انسولین یکی از محرک های اصلی بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سندرم متابولیک، دیابت نوع 2 و چاقی است.

کاهش سطح حافظه: تحقیقات جدید نشان داده است که ارتباطی میان ضعف حافظه، ناهنجاری های یادگیری و افسردگی با مصرف بیش از حد قند وجود دارد. مصرف بیش از اندازه قندهای اضافی باعث کاهش عامل نوروتروفیک در مغز می شود که در صورت کمبود این ماده، توانایی مغز برای یادگیری کاهش می یابد. همچنان که این ماده در بدن کم می شود، سوخت و ساز قند رو به وخامت می رود و در نهایت منجر به دیابت خواهد شد.

حفره های دندانی: حفره های دندان یکی از نشانه های نه چندان آشکار اعتیاد به شیرینی است. وقتی باکتری های دهان کربوهیدرات ها را هضم می کنند، اسیدی تولید می کنند که با بزاق دهان ترکیب می شود تا ایجاد پلاک کند. این پلاک ها اگر از روی دندان پاک نشوند روی آن تجمع کرده و شروع به ساییدن مینای دندان می کنند. این شروع ایجاد یک حفره است.

مشکلات پوستی و آکنه: مصرف بیش از حد قند ممکن است نتایجش را روی پوستتان آشکار کند. تحقیقات متخصصان تغذیه و رژیم های غذایی نشان داده بین برنامه غذایی سرشار از قند و شدت گرفتن آکنه ارتباط وجود دارد. افرادی که به شدت درگیر جوش و آکنه بودند نسبت به کسانی که پوستشان کمترین آکنه را داشت بیشتر قند مصرف می کردند.

افزایش سطح کلسترول: یکی دیگر از نشانه های مخفی مقدار زیاد قند در برنامه غذایی: افزایش سطح چربی های مختلفی که در خونتان جریان دارند. مقدار زیاد قند در غذاهایی که می خوریم می تواند سطح کلسترول خوب را کاهش دهد و منجر به افزایش سطح کلسترول بد شود. با این حال مکانیزم اینکه کدام نوع قند می تواند روی سطح کلسترول و چربی خون تاثیر بگذارد هنوز کاملا درک نشده است. اگر پزشک درباره سطح کلسترول خونتان ابراز نگرانی کرد، بهتر است به دنبال بهترین تغییرات در برنامه غذایی خود جهت کاهش آن باشید. کاهش مقدار قند مصرفی می تواند شروع خوبی باشد.

منبع:www.self.com

آوای سلامت،

 

همکار دکتر سلام

31 خرداد 1395

مطالب مرتبط

  • 8 گام تا کاهش وزن و لاغری
  • از 50 سال سن شان بیشتر شده؟پس این مواد غذایی را فراموش نکنید
  • معجزه در این نوشیدنی های گیاهی است
  • سرکه سیب را قبل از غذا بخورید،لاغر شوید
  • چاق شدن با مصرف گوشت قرمز،درست یا غلط؟
  • اهمیت به تغذیه سالم در دختران نوجوان
  • نکات مهم در زمینه حساسیت غذایی
  • بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر میل جنسی
  • با این نوشیدنی معجزه آسا، سه روزه لاغر شوید
  • منوی غذایی مناسب برای ناهار مدرسه
  • روش تهیه اکسیر جوانی
  • دیابتی ها این صبحانه را مصرف کنند
  • آیا ماست در افسردگی تاثیر میگذارد؟
  • درست غذا بخورید، پر مو نشوید!
  • چه مقدار قند در روز مصرف می کنید؟
  • پربازدیدترین مطالب

  • خوراکی هایی که توانایی حافظه شما را دو چندان می کنند
  • آیا خانمهای باردار میتوانند رژیم بگیرند
  • تغذیه پس از 8 شب
  • بدنی سالم با صبحانه ای کامل
  • با این مواد غذایی پروتئین بدن خود را تامین کنید
  • مرغ در مقابل بوقلمون
  • آیا سرکه سیب وزن را کاهش می دهد؟
  • از قهوه تا موز برای رفع سردرد
  • خوب جویدن غذا را فراموش نکنید
  • در زمان پیری از چه تغذیه ای استفاده کنیم؟
  • چه نوع مواد غذایی رژیمی در فصل پاییز استفاده کنیم؟
  • نمک،شکر و عوارض هایی که از آن ها بی خبرید
  • پرفایده ترین گزینه لبنیاتی برای بدن
  • بررسی دلایل بروز نفخ
  • شلغم گیاهی که خوردن همه روزه آن مفید است
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • چند ترفند برای انتخاب بهترین کرم برنزه کننده
  • طب سنتی آکادمیک یا طب سنتی تجربی؟ مسئله این است!
  • امان از دمنوش هایی که این روزها همه جا هستند!
  • آشنایی با عوارض گیاهان دارویی
  • بوی عرق تان را با این گیاهان دارویی از بین ببرید
  • سرماخوردگی را با چه چیزی درمان کنیم؟
  • آیا سرماخوردگی و آنفلوآنزا با هم فرق دارند؟
  • سقوط بند ناف به چه عارضه ای گفته می شود
  • بیماری پوستی گال، از علائم تا درمان
  • نکات مهم در زمینه حساسیت غذایی
  • گیاهان دارویی معجزه کننده برای سلامتی
  • پیشگیری از بروز آفت دهان و تبخال با درمان های خانگی آن ها
  • اعتقادات رایج درباره آنفلوآنزا
  • درمان خانگی برای تسکین درد لثه
  • اهمیت استفاده از کرم برای دست
  • پیشنهاد سردبیر

  • مراقب مواد سرطان زا در چای ها باشید!
  • فوبی خاص چیست؟
  • از نگاه گوستاو بادل سبزیجات و مواد غذایی گیاهی چقدر برای بدنساز مهم است؟
  • فواید ورزش بدنسازی با تکرار بالا
  • سرعت بخشیدن به روند پیری
  • برای مقابله با سرطان پستان این خوراکی ها را بخورید
  • پیراشکی قارچ با سس بشامل
  • دیابت در خانمها و رژیم غذایی سالم
  • چرا باید دست کم هفته‌ای یک دفعه خودتان را وزن کنید؟
  • از سیتومگال و بیماری زایی آن چه می دانید
  • حتما آبلیمو درون چای بریزید
  • نکات خواندنی در خصوص کتاب آشپزی جدید گیاهخواران
  • ورزش ناجی افراد افسرده
  • بهترین راهکار برای جلوگیری از دیابت نوع دوم
  • مراقبت های قبل از عمل بیمار مبتلا به کاتاراکت و وظایف پرستار
  • 
       
    
    x