894572_140

از اهمیت نوشیدن و تامین آب مورد نیاز بدنتان چه میزان اطلاع دارید این نوشیدنی طبیعی می تواند سلامتی تان را تضمین کند در ادامه از عوارض کم نوشیدن آب خواهیم گفت

 نوشیدن آب کمتر از 2.5 تا 3.5 لیتر در روز مسلما بدن را دچار کم آبی می کند. اما به غیر از مقدار مصرف آب موارد دیگری نیز هستند که به صورت مخفی باعث کم آبی بدن می شوند. در این مقاله شما را با آنها آشنا می کنیم.

پیش بینی هوا را نادیده می گیرید

تغییرات آب و هوایی می تواند روی مقدار آب بدنتان تاثیر بگذارد. اگر هوا از خیلی خشک به مرطوب تغییر کند، می تواند روی مقدار تعریق بدن تاثیر بگذارد، بنابراین روی مقدار آبی که در روز نیاز دارید نیز تاثیر دارد. هرچه بیشتر عرق کنید آب بیشتری هم از دست می دهید، بعلاوه تغییر در کیفیت هوا روی چگونگی تنفستان نیز تاثیر می گذارد و می تواند باعث شود آب بیشتری تنفس کنید و بدنتان سریعتر کم آب شود.

از پوست خود مراقبت نمی کنید

پوست یک ارگان و سدی است در برابر از دست دادن آب، هر بار که در معرض آفتاب سوختگی قرار می گیرید ممکن است سطح آب مناسب بدنتان دچار مشکل شود. پیری طبیعی نیز ممکن است کار پوست برای مرطوب ماندن را سخت کند. پس بهتر است در برابر نور خورشید پوست را مرطوب نگه دارید و از ضد آفتاب استفاده کنید.

برنامه غذایی متعادلی ندارید

یک برنامه غذایی متعادل – غلات سبوس دار، پروتئین بدون چربی، و مقدار زیادی میوه و سبزیجات ، کلید داشتن بدنی کاملا سالم است. اما می تواند از عوامل تامین آب بدن در روز نیز باشد. میوه و سبزیجات حاوی مقدار زیادی آب هستند، مخصوصا کدو سبز، خیار، و هندوانه. اضافه کردن این موارد به برنامه غذایی می توانند سطح تامین آب بدن را بالا ببرد. استفاده نکردن از کربوهیدرات ها نیز می تواند پنهانی باعث کم آبی بدن شود. غلات، پاستا سبوس دار، و برنج قهوه ای در طول پخت آب را جذب خود می کنند. پس خوردن چنین کربوهیدرات هایی می تواند باعث بالا رفتن سطح مایعات بدن شود.

زیاد به مسافرت می روید

به مسافرت رفتن ممکن است شما را در خطر کم آب شدن بدن قرار دهد. وقتی روتین روزانه تان بهم می خورد، عادات غذایی تان ممکن است آسیب ببیند: ممکن است در طول مسیر انتخاب های نامناسب غذایی داشته باشید و یا زیاد میوه و سبزیجات گیرتان نیاید. حتی ممکن است بدون اینکه بخواهید مقدار مصرف آبتان را کاهش دهید. در مسافرت ها افراد معمولا کمتر آب می خورند تا زیاد به دستشویی احتیاج پیدا نکنند. و البته هنگام سفر مانند خانه یا محل کار همیشه یک منبع آب کنارتان نیست. در مسافرت ادرار خود را چک کنید، اگر زرد تیره یا قهوه ای بود بدان معناست که باید آب بیشتری بنوشید.

از سندرم پیش قاعدگی رنج می برید

قاعدگی کاری می کند که دوست دارید به رخت خواب خود بخزید و تا خوب نشدید بیرون نیایید، اما در این دوره بیش از همه چیز درست خوردن و آشامیدن بسیار مهم است. استروژن و پروژسترون هر دو در سطح آب بدن دخالت دارند. پس هنگام قاعدگی وقتی این هورمون ها بالا و پایین می شوند ممکن است سطح مایعات بدنتان را پایین بیاورند.

اطلاعات روی دارو را نخوانده اید

بسیاری از داروها می توانند مانند دیورتیک عمل کنند، به این معنا که باعث بالا رفتن تعداد دفعات ادرار و کم آب شدن بدن می شوند. بدانید که چه چیزهایی در قفسه داروهایتان است. بسیار مهم است که اطلاعات روی هر دارو را بخوانید و از عوارض جانبی اش مطلع باشید. دیگر عوارض جانبی مانند اسهال و استفراغ نیز می توانند به شدت سطح مایعات بدن را پایین بیاورند.

همیشه استرس دارید

استرس روی غدد آدرنال که درست بالای کلیه ها ایستاده اند تاثیر می گذارد، تا هورمون های آلدوسترون بیشتری آزاد کند. آلدوسترون سطح مایعات و مواد معدنی را در بدن تنظیم می کند. آلدوسترون بیشتر به کلیه ها این سیگنال را ارسال می کند تا سدیم بیشتری بگیرد، بنابراین در حالت استرس تعداد دفعات ادرار بالا می رود و بدن کم آب می شود.

هر روز ساندویچ می خورید

قطعات گوشت ( مخصوصا فر آوری شده ) سرشار از نمک هستند، اما متاسفانه بسیاری از مردم این را نمی دانند. فکر می کنند با خوردن یک ساندویچ که حاوی گوشت و سبزیجات است به سلامت خود کمک هم کرده اند! اما در واقع بدن خود را با نمک و مواد نگهدارنده پر می کنند. تا جای ممکن از خوردن غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید و به جای آنها غذاهای تازه میل کنید.

باردار یا شیرده هستید

بارداری و شیردهی از بهترین مراحل مادری است، اما ممکن است در حالی که به فرزندتان آب می رسانید بدن خود را کم آب کنید. مادر از بدن خودش آب، پروتئین و مواد معدنی به فرزندش منتقل می کند ( چه در رحم چه هنگام شیردهی ). پس ممکن است بدن مادر کم آب شود، به همین دلیل نوشیدن آب و خوردن غذاهای سالم که حاوی آب هستند برای مادرها بسیار مهم است.

نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده می کنید

نوشیدن یک یا دو فنجان چای یا قهوه در روز هیچ ایرادی ندارد، اما بیشتر از این مقدار می تواند باعث بالا رفتن تعداد دفعات ادرار شود، بنابراین آب بیشتری از دست می دهید و بدنتان کم آب می شود. با مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین هم در واقع مایعات نوشیده اید اما نه مایعاتی که به درد تامین آب بدنتان بخورد.

وب سایت دکتر کرمانی:

ارسال شده در 2 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • اهمیت استعدادیابی فرزندان
  • از انسولین چطوری نگه داری کنیم
  • آب میوه های ضد سرطان
  • هرآنچه درباره استرس باید بدانید
  • کمک آسپرین در نظافت
  • اهمیت ورزش برای مبتلایان به آسم
  • اتاقکی برای کارمندان
  • مهیا کردن آرامش و اطمینان در خانواده
  • چگونه سیاهی دور چشم خود را کمتر کنیم
  • زیاد میوه خوردن هم زیان دارد
  • مشکلی به نام بچه خوره در بارداری
  • گردش و تفریح با رعایت نکات تغذیه ای
  • مواد طبیعی محافظت کننده از پوست دربرابر آفتاب
  • مصرف قرص‌هاي ضد بارداري در كاهش خطر بيماريهاي مثانه‌ موثرند
  • کیک با انجیر تازه
  • محبوبترین ها

  • دلمه فلفل به سبک کشور ترکیه
  • چیز کیکی خوشمزه با تزئین آلبالو
  • ساندویچ پنیری مخصوص گردش
  • دستور ویژه تهیه فسنجون با گوشت اردک
  • سالاد شنبلیله و سیب زمینی
  • شیوه درست کردن کنسرو گوجه فرنگی توسط پروفسور ترکیه
  • طرز تهیه مینی کامپیر
  • املت سیب زمینی با پنیر لر در فر
  • سالمترین کوکی دنیا-کوکی آووکادوی شکلاتی
  • کرم کارامل فندقی
  • در خانه چگونه کاپوچینو درست کنیم
  • مینی تارت کدو
  • سالاد مرغ با ترکیبی متفاوت
  • سالاد شنبلیله و گردو
  • سوپ لذیذ و دلچسب با طعم کشک
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است