896016_440

اگر می خواهید تغذیه سالمی داشته باشید بهتر است موارد مهم در این زمینه را در نظر بگیرید انتخاب غذای سالم برای بدن بسیار مهم است

 استفاده از خوراکی های تازه، با اشتها غذا خوردن، استفاده ازلقمه های کوچک، لذت بردن به هنگام غذا خوردن و استفاده ازحس های پنج گانه در زمان خرید مواد غذایی هشت گامی است که به انسان درغذا خوردن آگاهانه کمک می کند.

غذا خوردن آگاهانه عملی است که آگاهی انسان را در مورد عادات غذا خوردن افزایش می دهد و به انسان اجازه می دهد که با وقفه ایجاد کردن میان محرک ها و اقداماتش،عمل درست را اتخاذ کند.

در مقابل غذا خوردن آگاهانه، غذا خوردن احساسی قرار دارد که به غذاهایی اشاره می کند که برای ایجاد راحتی، کاهش استرس مصرف می شود. بیشتر افرادی که احساسی غذا می خورند در برابر هوس های غذایی خود بی قدرت هستند.

از سوی دیگر غذا خوردن در حین کارکردن، رانندگی، مطالعه کتاب، تماشای تلویزیون یا کار کردن با یک دستگاه الکترونیکی سبب می شود نسبت به غذایی که در حال خوردن آن هستیم آگاه نباشیم.درحالیکه با دقت و توجه کردن به غذایی که می خوریم ممکن است غذاهایی را مانند چیزبرگر یا خوراکی های سرخ کردنی، اغلب کمتر مصرف کنیم.

هشت گام برای غذا خوردن آگاهانه

1- اولین اقدام برای کمک به غذا خوردن آگاهانه از فهرست خرید خوراکی ها آغاز می شود؛ دراین فهرست باید به ارزش سلامتی هر خوراکی دقت و از خرید آنی جلوگیری کرد.سبد خرید خود را از خوراکی های تازه پر واز خرید خوراکی های فراوری شده و چیپس و آب نبات پرهیز کرد.

2- اقدام دومی که به غذا خوردن آگاهانه کمک می کند، این است که با اشتها به سر میز غذا بروید اما نگذارید که زیاد گرسنه بشوید؛ چرا که اگر بسیار گرسنه باشید در آن صورت معده خود را با هر چیزی که می بینید پر می کنید و اولویت شما به جای لذت بردن از غذا پر کردن خلاء ایجاد شده در معده خواهد بود.

3- غذا کم بکشید؛ محدود کردن اندازه بشقاب به 9 اینچ (22.86 سانتی متر) یا کمتر می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

4- از غذای خود لذت ببرید. برای این کار می توانید یک یا دو دقیقه قبل از شروع غذا مکث کنید تا از همه دست اندرکاران تهیه این غذای خوشمزه برای قرار دادن فرصت صرف آن در اختیار شما سپاسگزاری کنید.

5- از حس های پنجگانه خود در هنگام تهیه غذا، کشیدن غذا و مصرف غذا استفاده کنید و به رنگ ، بافت، رایحه و عطر و حتی صدای غذاهای مختلف توجه کنید.زمانی که غذا را می جوید سعی کنید همه مواد تشکیل دهنده آن به ویژه ادویه ها را شناسایی کنید.

6 – غذا را به اندازه کم در دهان خود بگذارید زیرا با دهان پر تشخیص مزه غذا کار دشواری است.

7 – غذا را بطور کامل بجوید به عبارت دیگر غذا را آنقدر بجوید تا بتوانید مزه و ماهیت غذا را بچشید. ممکن است مجبور شوید که هر لقمه را میان 20 تا 40 بار بسته به نوع غذا بجوید.

8- هشتمین گامی که به غذا خوردن آگاهانه کمک می کند، غذا خوردن آرام است. کارشناسان توصیه می کنند که دست کم پنج دقیقه به آگاهانه غذا خوردن اختصاص دهید و بعد با کسی که بر سر میز غذای شما نشسته است، صحبت کنید.

خبرگزاری ایرنا:

ارسال شده در 4 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • هرگز این قسمت از گوشتان را سوراخ نکنید
  • منشا کمرو بودن فرزندان
  • عوارض مصرف داروهای ضد سرفه بدون نسخه
  • مشکل گرگرفتگی در میانسالی
  • کودکان طلاق و شرایط روحی آنان
  • اصول و نحوه نگهداری وزن نرمال کودکان
  • سفیدی کل بدن، آخرین درمان برای برص
  • اطلاعاتی در خصوص علف لیمو
  • فقدان همسر پس از جدایی
  • مهمترین هشدارها برای سفر نوروزی
  • گربه ها خشم را در خانه ترویج میدهند
  • 10 فایده شگفت انگیز استفاده از عرق بهار نارنج
  • خطرات و عوارض این نوع ورم در بارداری
  • مشکلات روحی ناشی از طاسی
  • در تاریخ المپیک برترین ها را بشناسید
  • محبوبترین ها

  • بدنسازی در ارتباط با رزمی کاران
  • نکات موثر برای برنامه ورزشی موثر و مفید
  • انجام فعالیتهای ورزشی با پلار M400
  • در طول سفر چگونه رژیم غذایی خود را حفظ کنیم
  • پیشینه تاریخی ورزش راگبی
  • فعالیت ورزشی در سطح اپی ژنتیکی سلول های چربی
  • برای بدنسازی چه اندازه باید تلاش کرد؟
  • خردسالان و ورزش های دسته جمعی
  • آشنایی با تمرینات ورزشی هولاهوپ
  • کمک به کاهش گردن درد بدون دارو
  • 5 نکته برای سوزاندن کالری در حین انجام کارهای خانه
  • تواتر تمرین ورزش سالمندان
  • با این ورزشها اندام خود را قلمی کنید
  • تعریف و بخش های مختلف حجم تمرین
  • چگونه عملکرد عضلات را بهبود بخشیم؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است