موضوعات

تغذیه سالم با انتخاب این غذاها

896016_440

اگر می خواهید تغذیه سالمی داشته باشید بهتر است موارد مهم در این زمینه را در نظر بگیرید انتخاب غذای سالم برای بدن بسیار مهم است

 استفاده از خوراکی های تازه، با اشتها غذا خوردن، استفاده ازلقمه های کوچک، لذت بردن به هنگام غذا خوردن و استفاده ازحس های پنج گانه در زمان خرید مواد غذایی هشت گامی است که به انسان درغذا خوردن آگاهانه کمک می کند.

غذا خوردن آگاهانه عملی است که آگاهی انسان را در مورد عادات غذا خوردن افزایش می دهد و به انسان اجازه می دهد که با وقفه ایجاد کردن میان محرک ها و اقداماتش،عمل درست را اتخاذ کند.

در مقابل غذا خوردن آگاهانه، غذا خوردن احساسی قرار دارد که به غذاهایی اشاره می کند که برای ایجاد راحتی، کاهش استرس مصرف می شود. بیشتر افرادی که احساسی غذا می خورند در برابر هوس های غذایی خود بی قدرت هستند.

از سوی دیگر غذا خوردن در حین کارکردن، رانندگی، مطالعه کتاب، تماشای تلویزیون یا کار کردن با یک دستگاه الکترونیکی سبب می شود نسبت به غذایی که در حال خوردن آن هستیم آگاه نباشیم.درحالیکه با دقت و توجه کردن به غذایی که می خوریم ممکن است غذاهایی را مانند چیزبرگر یا خوراکی های سرخ کردنی، اغلب کمتر مصرف کنیم.

هشت گام برای غذا خوردن آگاهانه

1- اولین اقدام برای کمک به غذا خوردن آگاهانه از فهرست خرید خوراکی ها آغاز می شود؛ دراین فهرست باید به ارزش سلامتی هر خوراکی دقت و از خرید آنی جلوگیری کرد.سبد خرید خود را از خوراکی های تازه پر واز خرید خوراکی های فراوری شده و چیپس و آب نبات پرهیز کرد.

2- اقدام دومی که به غذا خوردن آگاهانه کمک می کند، این است که با اشتها به سر میز غذا بروید اما نگذارید که زیاد گرسنه بشوید؛ چرا که اگر بسیار گرسنه باشید در آن صورت معده خود را با هر چیزی که می بینید پر می کنید و اولویت شما به جای لذت بردن از غذا پر کردن خلاء ایجاد شده در معده خواهد بود.

3- غذا کم بکشید؛ محدود کردن اندازه بشقاب به 9 اینچ (22.86 سانتی متر) یا کمتر می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

4- از غذای خود لذت ببرید. برای این کار می توانید یک یا دو دقیقه قبل از شروع غذا مکث کنید تا از همه دست اندرکاران تهیه این غذای خوشمزه برای قرار دادن فرصت صرف آن در اختیار شما سپاسگزاری کنید.

5- از حس های پنجگانه خود در هنگام تهیه غذا، کشیدن غذا و مصرف غذا استفاده کنید و به رنگ ، بافت، رایحه و عطر و حتی صدای غذاهای مختلف توجه کنید.زمانی که غذا را می جوید سعی کنید همه مواد تشکیل دهنده آن به ویژه ادویه ها را شناسایی کنید.

6 – غذا را به اندازه کم در دهان خود بگذارید زیرا با دهان پر تشخیص مزه غذا کار دشواری است.

7 – غذا را بطور کامل بجوید به عبارت دیگر غذا را آنقدر بجوید تا بتوانید مزه و ماهیت غذا را بچشید. ممکن است مجبور شوید که هر لقمه را میان 20 تا 40 بار بسته به نوع غذا بجوید.

8- هشتمین گامی که به غذا خوردن آگاهانه کمک می کند، غذا خوردن آرام است. کارشناسان توصیه می کنند که دست کم پنج دقیقه به آگاهانه غذا خوردن اختصاص دهید و بعد با کسی که بر سر میز غذای شما نشسته است، صحبت کنید.

خبرگزاری ایرنا:

همکار دکتر سلام

4 تیر 1395

مطالب مرتبط

  • بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر میل جنسی
  • منوی غذایی مناسب برای ناهار مدرسه
  • روش تهیه اکسیر جوانی
  • دیابتی ها این صبحانه را مصرف کنند
  • آیا ماست در افسردگی تاثیر میگذارد؟
  • عملکرد مغز را با روغن ماهی حفظ کنید
  • راه حلی برای رفع آلرژی به بادام زمینی و تخم مرغ
  • بررسی ارزش تغذیه ای مختلف نخود فرنگی
  • داشتن پوست درخشان با این توصیه های غذایی
  • نوشیدن قهوه قبل از ورزش،چرا؟
  • قبل از خواب این موارد را فراموش نکنید
  • مناسب ترین راه برای از بین بردن کبودی
  • مصرف میان وعده های مفید برای افزایش وزن
  • خوردنی های آسیب رسان به معده خالی
  • نفاس پس از زایمان و شیردهی
  • پربازدیدترین مطالب

  • سرمایی ها عسل بخورند
  • التهاب ریه به دلیل ویتامین E موجود در کانولا
  • مخفی شدن سن واقعی زیر پوست چهره
  • نکاتی مهم در مورد غذا خوردن صحیح کودک
  • مواد غذایی سالم برای کم کننده اشتها
  • اثرات منفی فست فودها روی بدن خردسالان
  • فلفل سبز چه خاصیت درمانی دارد؟
  • کاری نکنید که دیرتر لاغر شوید
  • مراقب تغذیه دختران نوجوانتان باشید
  • گوشت قرمز و این آسیب های مختلف
  • ماده غذایی که شکر آنها مقدارش خیلی زیاد است
  • 10 ماده غذایی که کلسترول را کنترل میکند
  • خوردن معجون و این خاصیت های مهم
  • برای مقابله با سرطان پستان این خوراکی ها را بخورید
  • با مصرف خوراکی ها از دیابت پیشگیری کنیم
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • خطر بی اعتمادی در زندگی
  • روش تهیه یک برگر سالم گیاهی
  • اهمیت ورزش برای مبتلایان به آسم
  • عوامل ایجاد ضایعات قارچی در نواحی مختلف بدن
  • مصرف میان وعده های مفید برای افزایش وزن
  • کنترل اخلاق کودک
  • بررسی زردی در نوزادان و بزرگسالان
  • آشنایی با طرز تهیه ماش پتی
  • درمان دردهای آنژینی
  • رولت قارچ را چگونه درست میکنند؟
  • غذای گرم درون ظروف پلیمری قرار ندهید
  • با استفاده از میوه و سبزیجات قلبی سالم داشته باشید
  • آشنایی با یک ماده سمی در دهان،آمالگام دندانی
  • دور نکردن کودکان از میکروب ها،درست یا غلط؟
  • با روغن های کاهش درد آرتروز آشنا شوید
  • پیشنهاد سردبیر

  • 5 علامت عدم تعادل هورمونی
  • چرا خانم ها به میخچه دچار می شوند؟
  • آموزش تصویری ورزش سرشانه مختص خانمها
  • دکتر علی اکبر ولایتی: درمان رایگان به کمک تعمیم و اصلاح بیمه
  • جستجو براي يافتن واكسن هپاتيت C
  • چرا تنفس از راه دهان ؟
  • آمپول ترک سیگار هم آمد
  • سرخود سراغ این مکمل نروید
  • كشت و توليد واكسن آنفلوآنزا در سلول هاي حشرات
  • 5 نکته درباره شاد نگهداشتن خود
  • با خوردنی های ضد چروک آشنا شوید
  • خوراکی های مهم و تاثیرگذار در ایجاد اختلالات روحی
  • لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده پوست
  • با این گیاه ها نگرانی تان را تسکین دهید
  • اینگونه پارکینسون را مهار سازید
  • 
       
    
    x