vitamins
با استفاده از مکمل ها و ویتامین ها می توانید سردردتان را برطرف کنید و مانع ایجاد آن شوید با استفاده دائم و روزانه از مکمل ها هیچ نوع سردردی نخواهید گرفت

 اگر شما طی یک محدوده زمانی مشخص دچار سردرد می‌شوید، یکی از دلایل آن ممکن است ناشی از کمبود چند ویتامین باشد اما با مصرف برخی از ویتامین‌ها می‌توانید از بروز این سردردها پیشگیری کرده و یا درد ناشی از آن را کاهش دهید.

با مصرف روزانه چند نوع مولتی ویتامین یا برخی غذاهای خاص حاوی این ویتامین‌ها می‌توانید از بروز این سردردها پیشگیری کرده و یا آنها را تخفیف دهید. پزشک شما از طریق آزمایش خون می‌تواند به شما بگوید کمبود کدام ویتامین منجر به بروز سردرد شما شده است:

ویتامین ث: کمبود این ویتامین یکی از دلایل بروز سردرد است. ویتامین ث برای تقویت خون در مویرگ‌ها و بهبود جریان خون در مغز و همچنین سنتز نوراپی نفرین و سروتونین (دو انتقال دهنده عصبی) ضروری است. سطح کافی این انتقال دهنده‌های عصبی می‌تواند به شما در پردازش استرس و کاهش سردردهای مرتبط با استرس کمک کند. مرکبات، کلم بروکلی، سبزیجات تیره رنگ، فلفل در رنگ‌های مختلف، منابع خوبی از ویتامین ث هستند.

ویتامین ب 6: مانند ویتامین ث، ویتامین ب 6 نیز مسئول سنتز انتقال دهنده‌های عصبی است. کمبود این ویتامین نیز توانایی برای بدن را برای ذخیره و جذب ویتامین ب 12 که نقش مهمی در کاهش سردرد دارد، کاهش می‌دهد. مصرف الکل و استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری خطر ابتلا به کمبود ویتامین ب 6 را افزایش می‌دهد. مرغ، ماهی و تخم مرغ منابع اصلی ویتامین ب 6 هستند.

ویتامین ب 12: برای تولید سلول‌های قرمز خون و سوخت و ساز چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها ضروری است. کمبد این ویتامین تمام بافت‌ها را از اکسیژن محروم می‌سازد و در نتیجه منجر به بدتر شدن و مزمن شدن سردرد می‌شود. ویتامین ب 12، علاوه بر ویتامین ب 6 نیاز به اسید فولیک برای تاثیر در بدن دارد. کمبود اسید فولیک و ویتامین ب 12 اگرچه مستقل از هم رخ می‌دهند اما می‌توانند علائم مشابه داشته باشند. گوشت گاو، مرغ و ماهی منابع خوبی از ویتامین ب 12 هستند.

ویتامین آ: ویتامین آ محلول در چربی است و دوز روزانه آن برای مردان 3000 هزار واحد و برای زنان 2300 واحد است. ویتامین آ برای رفع سردردهای مزمن یک راه تسکین طبیعی است. البته در مصرف دوزهای این ویتامین باید احتیاط کرد چون مصرف دوزهای بیش از 6 هزار واحد در روز خطر مسمومیت، تهوع و سردرد و سرگیجه را افزایش می‌دهد و علت آن به هم ریختن تعادل اعصاب مرکزی یا همان مغز و نخاع است. ویتامین آ در منابع حیوانی از قبیل شیر، زرده تخم مرغ، اسفناج، کلم، هویج، و گوجه فرنگی یافت می‌شود.

منیزیم: مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، باعث جلوگیری از ابتلا به سردرد و درصورت درگیری با سردرد عصبی، باعث درمان آن می‌شود. نیاز روزانه منیزیم در زنان 270 میلی گرم و در مردان 300 میلی گرم است که این نیاز در زمان ابتلا به سردرد عصبی افزایش می‌یابد. مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، باعث تسریع در روند گردش خون به ویژه خون‌رسانی به سلول‌های مغز می‌شود. انواغ غلات و حبوبات، سبزی‌های پهن برگ مانند اسفناج، خانواده کلم‌ها به ویژه کلم بروکلی، سیب زمینی آب پز یا به صورت پورژه، سرشار از منیزیم هستند. خوردن غلات آماده با شیر بدون چربی یا غلات پخته برای شام یا ناهار، منیزیم لازم بریا بدن را تامین می‌کند. انواع آجیل‌های خام نیز سرشار از منیزیم هستند.

همشهری آنلاین،

ارسال شده در 5 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • برای پیشگیری از سرطان روده، زردچوبه بخورید
  • مهم ترین اصول درباره اندازه گیری فشار خون
  • کیک بدون روغن در قابلمه
  • قرص‌هاي آهن تاثيري در افزايش بروز مالاريا در کودکان ندارد
  • روشهای هوشمند برای استفاده روزانه از نارگیل و روغن نارگیل
  • پیامدهای وارد شدن آسیب به سر و صورت
  • بیدارشدن به حالت کسلی
  • برای قسمت داخلی عضلات سینه قهرمانان چه سفارشاتی دارند؟
  • جرم گیرترین مواد غذایی را بشناسید
  • ترک کافئین و فواید آن
  • غذای کمکی در شش ماهگی کودک
  • زیانهای لواشک برای دندانها
  • نگرانی مسئولان از پایین آمدن سن پوکی استخوان
  • مناسب ترین راهکارها برای پیشگیری از سرطان
  • شناخت والدین خوب با این ویژگی ها
  • محبوبترین ها

  • عوامل موثر در ترس از تغییر را بشناسیم و با آن مقابله کنیم
  • فوبیا هایی که تا بحال نشنیده اید
  • مواردی که می تواند باعث افسردگی شوند
  • 6 چیز که افسردگی شما را بدتر می کند
  • تشخیص شخصیت شما از روی میوه ی مورد علاقه تان
  • سنجش میزان منفی نگری و مثبت نگری با این تست
  • آخر و عاقبت این عادات ابتلا به افسردگی ست
  • افسردگی حاد عامل پیری زودتر از موعد
  • اصلی ترین عامل برای طلاق
  • انواع اضطراب های مزمن و پیامدهای مضر آن ها
  • نه گفتن و این روشهای تمرینی
  • ارتباط عطسه با رازهای شخصیت افراد
  • آیا کم توجهی به فرد باعث ایجاد افسردگی می شود؟
  • رنگ و تاثیرات آن بر روی کودکان
  • انواع عشق را بشناسیم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است