فواید رژيم مدیترانه ای رژيم مدیترانه ای درباره رژيم مدیترانه ای پیروی از رژيم مدیترانه ای اهمیت استفاده از رژيم مدیترانه ای

این رژیم غذایی فایده های زیادی برای سلامتی افرادی که از آن پیروی می کنند دارد  باعث افزایش ایمنی بدن آن ها و کاهش چربی های مضر بدنشان خواهد شد

چربی از نوعی که برای قلب ضرری ندارد، بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. چربیهای موجود در مغزهای گیاهی، زیتون و روغن زیتون از این قبیل چربیها هستند.چربی از آن نوعی که برای قلب ضرری ندارد، بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. چربیهای موجود در مغزهای گیاهی، زیتون و  روغن زیتون از این قبیل چربیها هستند.

مزایای رژیم غذایی مدیترانه‌ای:

عدم محدودیت کالری

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای کالری زیادی از برنامه تان کم نمی‌شود و هیچ گروه غذایی مهمی حذف نمی‌شود اما به جای آن چربیهای بد را با چربیهای محافظ قلب (روغن زیتون به جای کره، ماهی یا مرغ و ماکیان به جای گوشت قرمز) جایگزین می‌کنید به این صورت که به جای دسرهای شکر‌دار از میوه‌های تازه لذت می‌برید و سبزیجات طعم‌دار و حبوبات می‌خورید. مغزهای گیاهی نیز بخش مهمی از این رژیم غذایی را به خود اختصاص می‌دهند اما نباید بیشتر از یک مشت در روز مصرف کنید. نان تهیه شده از غلات کامل نیز در حد متوسط می‌توانید مصرف کنید.

تازگی غذا

وقتی همانند مردم مدیترانه غذا می‌خورید، دیگر خبری از غذاهای یخی و فریزری یا فست فود نیست. غذاها فصلی و تازه هستند که با روش‌های ساده و دلچسبی آماده می‌شوند. سالاد خوشمزه‌ای از اسفناج، خیار، گوجه فرنگی و روغن زیتون سیاه و پنیر فتا می‌توانید تهیه کنید.

مصرف نان کامل

نان تهیه شده از غلات کامل که غذای عمده رژیم مدیترانه‌ای است، مصرف کنید. نان و پاستای تهیه شده با غلات کامل پروتئین و مواد معدنی بیشتری دارد و معمولا سالمتر از آرد سفید است و موجب افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت آن نمی‌شود. برای طعم می‌توانید نان غلات کامل را به روغن زیتون یا ارده کنجد (خمیر تهیه شده از دانه‌های کنجد) آغشته کنید.

عدم ممنوعیت چربی

چربی از آن نوعی که برای قلب ضرری ندارد، بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. چربیهای موجود در مغزهای گیاهی، زیتون و روغن زیتون از این قبیل چربیها هستند. این چربیها (نه چربیهای اشباع شده و ترانس همانند روغنهایی که در غذاهای فراوری شده استفاده می‌شود) نه تنها طعم‌دار هستند بلکه به مقابله با بیماری‌ها از دیابت گرفته تا سرطان، کمک می‌کند. روغن زیتون و گردو را در ترکیب با مواد طعم‌دهنده مختلف می‌توانید به سس لذیذی تبدیل کرده و به رژیم غذایی خود بیفزایید.

گستردگی منوی غذا

رژیم غذایی مدیترانه‌ای شما را به نوع خاصی از غذا محدود نمی‌کند بلکه انواع غذاهای فرانسوی، اسپانیایی، ترکی، مراکشی، یونانی، ایتالیایی و غیره در آن وجود دارد. غذاهایی را انتخاب کنید که محتوای گوشت قرمز و لبنیات پر چرب آن کم بوده و مقدار زیادی میوه‌ها و سبزیجات تازه، روغن زیتون و غلات کامل در آن گنجانده شده باشد.

ادویه‌های خوش طعم و عطر

ادویه‌ها و گیاهان معطر مدیترانه‌ای از جمله برگ بو، گشنیز، جعفری، رزماری، سیر، فلفل و دارچین طعم بسیار خوشاینده به غذای شما می‌بخشند و نیاز به نمک را کم می‌کنند و علاوه بر آن فواید زیادی نیز دارند. مثلا رزماری و گشنیز آنتی اکسیدانها و مواد مغذی دارند که با بیماری‌ها مقابله می‌کنند. از دستورات غذایی که از گیاهان معطر استفاده میکنند، بهره ببرید.

روش پخت آسان

غذاهای یونانی اغلب ساده و سبک هستند. به عنوان یک غذای حاضری و سریع، می‌توانید از پنیر، زیتون و مغزهای گیاهی استفاده کنید.

لازم نیست گرسنه بمانید

رژیم غذایی مدیترانه‌ای به شما اجازه می‌دهد بدون احساس گرسنگی غذاهای خوش طعم و مغذی بخورید. این مواد غذایی به آهستگی گوارش می‌یابند بنابراین مدت بیشتری سیر می‌مانید. وقتی هنگام گرسنگی مغزهای گیاهی، زیتون یا پنیرهای کم چرب می‌خورید، دیگر مشکلی نخواهید داشت. پنیر فتا کم چرب‌تر از چدار است اما با این حال خوش طعم و خوشمزه است.

کاهش وزن

شاید فکر می‌کنید با خوردن روغن زیتون و پنیر و مغزهای گیاهی، کاهش وزن هرگز اتفاق نمی‌افتد اما اصول غذاهای مدیترانه‌ای (و شیوه آرام‌تر خوردن غذا) زودتر به شما احساس سیری و رضایت می‌بخشد که این به شما کمک می‌کند رژیم لاغری خود را ادامه دهید. فعالیتهای منظم فیزیکی برای حفظ وزن سالم نیز بخش مهمی از این سبک زندگی است.

مفید برای قلب

تقریبا همه مواد غذایی رژیم مدیترانه‌ای برای قلب مفید است.

روغن زیتون و مغزهای گیاهی به کاهش کلسترول کمک می‌کنند. میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات به حفظ سلامت عروق کمک می‌کنند. ماهی به کاهش ‌تری‌گلیسرید و فشار خون کمک می‌کند. اگر علاقه‌ای به ماهی ندارید، می‌توانید از دستورات غذایی بهتری برای پخت ماهی استفاده کنید .

سرزندگی و شادابی ذهنی و روانی

هر چیزی که برای قلبتان خوب است، حتما برای مغزتان نیز سودمند خواهد بود. با این رژیم دیگر چربیهای بد و غذاهای فراوری شده که موجب التهاب می‌شوند، نمی‌خورید بلکه به جای آن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدانها مصرف می‌کنید که انتخاب خیلی بهتری برای مغز هستند.

وب‌سایت شفاف:

5 1000
ارسال شده در 7 تیر 1395 توسط با موضوع تغذیه | 491 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • زایمان و بچه داری شیر به شیر
  • راه هایی برای پیشنهاد ازدواج با استفاده از محصولات غذایی
  • از نگاه ست تمرینی رشد چه مفهومی دارد؟
  • نکات پزشکی دوره ای مهم پس از عمل زیبایی بینی
  • میکروب های روی گوشی های هوشمند سرنخ هایی برای نشان دادن شیوه ی زندگی
  • زمان طلایی برای میل این خوراکی روزمره
  • خوراک کدو با برنج و روغن زیتون
  • مکانیزم کار رژیم غذایی که کربوهیدرات کمی دارند
  • محبوبترین ها

  • افزایش سلامت دستگاه گوارش با کمک تغذیه
  • معرفی برخی منابع پروتئینی سالم
  • چگونه بدانیم که قارچ کیفیت خوبی دارد یا نه
  • بررسی ویتامین سی در خوردنی های مختلف
  • از خوردن پیتزاهای ارزان پرهیز کنید
  • در مورد بخور نخورهای فصل گرما بیشتر بدانید
  • هوس چیزهای شیرین میکنید؟ حتما بخوانید
  • سیستم ایمنی بدن با تغذیه ناسالم چقدر به هم میریزد؟
  • رپورتاژ

  • خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • استفاده از لوازم آرایشی در بارداری
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما