موضوعات

رژیم مدیترانه ای و پیروی از آن

873406_364

این رژیم غذایی فایده های زیادی برای سلامتی افرادی که از آن پیروی می کنند دارد  باعث افزایش ایمنی بدن آن ها و کاهش چربی های مضر بدنشان خواهد شد

چربی از نوعی که برای قلب ضرری ندارد، بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. چربیهای موجود در مغزهای گیاهی، زیتون و روغن زیتون از این قبیل چربیها هستند.چربی از آن نوعی که برای قلب ضرری ندارد، بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. چربیهای موجود در مغزهای گیاهی، زیتون و  روغن زیتون از این قبیل چربیها هستند.

مزایای رژیم غذایی مدیترانه‌ای:

عدم محدودیت کالری

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای کالری زیادی از برنامه تان کم نمی‌شود و هیچ گروه غذایی مهمی حذف نمی‌شود اما به جای آن چربیهای بد را با چربیهای محافظ قلب (روغن زیتون به جای کره، ماهی یا مرغ و ماکیان به جای گوشت قرمز) جایگزین می‌کنید به این صورت که به جای دسرهای شکر‌دار از میوه‌های تازه لذت می‌برید و سبزیجات طعم‌دار و حبوبات می‌خورید. مغزهای گیاهی نیز بخش مهمی از این رژیم غذایی را به خود اختصاص می‌دهند اما نباید بیشتر از یک مشت در روز مصرف کنید. نان تهیه شده از غلات کامل نیز در حد متوسط می‌توانید مصرف کنید.

تازگی غذا

وقتی همانند مردم مدیترانه غذا می‌خورید، دیگر خبری از غذاهای یخی و فریزری یا فست فود نیست. غذاها فصلی و تازه هستند که با روش‌های ساده و دلچسبی آماده می‌شوند. سالاد خوشمزه‌ای از اسفناج، خیار، گوجه فرنگی و روغن زیتون سیاه و پنیر فتا می‌توانید تهیه کنید.

مصرف نان کامل

نان تهیه شده از غلات کامل که غذای عمده رژیم مدیترانه‌ای است، مصرف کنید. نان و پاستای تهیه شده با غلات کامل پروتئین و مواد معدنی بیشتری دارد و معمولا سالمتر از آرد سفید است و موجب افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت آن نمی‌شود. برای طعم می‌توانید نان غلات کامل را به روغن زیتون یا ارده کنجد (خمیر تهیه شده از دانه‌های کنجد) آغشته کنید.

عدم ممنوعیت چربی

چربی از آن نوعی که برای قلب ضرری ندارد، بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. چربیهای موجود در مغزهای گیاهی، زیتون و روغن زیتون از این قبیل چربیها هستند. این چربیها (نه چربیهای اشباع شده و ترانس همانند روغنهایی که در غذاهای فراوری شده استفاده می‌شود) نه تنها طعم‌دار هستند بلکه به مقابله با بیماری‌ها از دیابت گرفته تا سرطان، کمک می‌کند. روغن زیتون و گردو را در ترکیب با مواد طعم‌دهنده مختلف می‌توانید به سس لذیذی تبدیل کرده و به رژیم غذایی خود بیفزایید.

گستردگی منوی غذا

رژیم غذایی مدیترانه‌ای شما را به نوع خاصی از غذا محدود نمی‌کند بلکه انواع غذاهای فرانسوی، اسپانیایی، ترکی، مراکشی، یونانی، ایتالیایی و غیره در آن وجود دارد. غذاهایی را انتخاب کنید که محتوای گوشت قرمز و لبنیات پر چرب آن کم بوده و مقدار زیادی میوه‌ها و سبزیجات تازه، روغن زیتون و غلات کامل در آن گنجانده شده باشد.

ادویه‌های خوش طعم و عطر

ادویه‌ها و گیاهان معطر مدیترانه‌ای از جمله برگ بو، گشنیز، جعفری، رزماری، سیر، فلفل و دارچین طعم بسیار خوشاینده به غذای شما می‌بخشند و نیاز به نمک را کم می‌کنند و علاوه بر آن فواید زیادی نیز دارند. مثلا رزماری و گشنیز آنتی اکسیدانها و مواد مغذی دارند که با بیماری‌ها مقابله می‌کنند. از دستورات غذایی که از گیاهان معطر استفاده میکنند، بهره ببرید.

روش پخت آسان

غذاهای یونانی اغلب ساده و سبک هستند. به عنوان یک غذای حاضری و سریع، می‌توانید از پنیر، زیتون و مغزهای گیاهی استفاده کنید.

لازم نیست گرسنه بمانید

رژیم غذایی مدیترانه‌ای به شما اجازه می‌دهد بدون احساس گرسنگی غذاهای خوش طعم و مغذی بخورید. این مواد غذایی به آهستگی گوارش می‌یابند بنابراین مدت بیشتری سیر می‌مانید. وقتی هنگام گرسنگی مغزهای گیاهی، زیتون یا پنیرهای کم چرب می‌خورید، دیگر مشکلی نخواهید داشت. پنیر فتا کم چرب‌تر از چدار است اما با این حال خوش طعم و خوشمزه است.

کاهش وزن

شاید فکر می‌کنید با خوردن روغن زیتون و پنیر و مغزهای گیاهی، کاهش وزن هرگز اتفاق نمی‌افتد اما اصول غذاهای مدیترانه‌ای (و شیوه آرام‌تر خوردن غذا) زودتر به شما احساس سیری و رضایت می‌بخشد که این به شما کمک می‌کند رژیم لاغری خود را ادامه دهید. فعالیتهای منظم فیزیکی برای حفظ وزن سالم نیز بخش مهمی از این سبک زندگی است.

مفید برای قلب

تقریبا همه مواد غذایی رژیم مدیترانه‌ای برای قلب مفید است.

روغن زیتون و مغزهای گیاهی به کاهش کلسترول کمک می‌کنند. میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات به حفظ سلامت عروق کمک می‌کنند. ماهی به کاهش ‌تری‌گلیسرید و فشار خون کمک می‌کند. اگر علاقه‌ای به ماهی ندارید، می‌توانید از دستورات غذایی بهتری برای پخت ماهی استفاده کنید .

سرزندگی و شادابی ذهنی و روانی

هر چیزی که برای قلبتان خوب است، حتما برای مغزتان نیز سودمند خواهد بود. با این رژیم دیگر چربیهای بد و غذاهای فراوری شده که موجب التهاب می‌شوند، نمی‌خورید بلکه به جای آن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدانها مصرف می‌کنید که انتخاب خیلی بهتری برای مغز هستند.

وب‌سایت شفاف:

همکار دکتر سلام

7 تیر 1395

مطالب مرتبط

  • داشتن پوست درخشان با این توصیه های غذایی
  • با این ویتامین ها از مبتلا شدن به کبد چرب پیشگیری کنید
  • بیمارانی که پیوند کلیه انجام داده اند،باید چه تغذیه ای داشته باشند؟
  • مصرف ماست را در پائیز فراموش نکنید
  • خواص فوقالعاده خوراک عدسی را فراموش نکنید
  • خوردنی های که به ظاهر مفید هستند
  • چند توصیه برای خوردن سبزیجات بیشتر (بخش دوم)
  • چند توصیه برای خوردن سبزیجات بیشتر (بخش اول)
  • مزایا و معایب استفاده از گیاه آرتیشو
  • برنامه ریزی تغذیه ای برای کلاس اولی ها
  • غذاهای مفید برای مدرسه کودک
  • خواص و ویژگی های هل سبز
  • آغاز امپراطوری انار
  • سفره غذایی ایرانیان روز به روز در حال کوچک تر شدن
  • میز صبحانه به سبک سایر کشور ها
  • پربازدیدترین مطالب

  • دشمنی روغن های گیاهی با قلب و عروق
  • 5 آبمیوه سالم در دوران بارداری
  • بررسی عادات غذایی با ترویج رژیم غذایی سالم
  • صبحانه ای که هم مفید است هم مورد پسند کودک
  • این نوع بادام را بیشتر بشناسید
  • نکته ای که عامل چاق شدن شما می شود
  • با شام نخوردن وزنتان پایین نمی آید
  • منوی غذایی مفید برای ماه رمضان
  • همه چیز درمورد هندوانه کوهی + خواص دارویی
  • معرفی برخی غذاهای آسان
  • اگر پتاسیم بدنتان کم است بخوانید
  • هر ماده غذايي مدلهای خاص خودش را دارد
  • الکل و آسیب های آن بر کبد
  • تاثیر آجیل در رژیم غذایی سالم
  • کسانیکه سحری را آخر شب میخورند و میخوابند بخوانند
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • دیابتی ها به همین سادگی قندشان را کنترل کنند
  • بدن درد بعد از خواب،چرا؟
  • دستور پخت مینی کیش مرغ و پنیر
  • داشتن پوست درخشان با این توصیه های غذایی
  • چگونه بفهمم کلیه هایم بیمار هستند؟
  • اشکالی ندارد، اگر نمیتوانید ثابت بشینید!
  • سال تحصیل آغاز شده،حالا چه کاری لازمه انجام بدیم؟
  • موفق بودن کدام فرزندان در مدرسه قطعی است؟
  • چه فرقی بین خوابیدن مردان و زنان است؟
  • هر چند وقت یک بار باید دوش بگیریم؟
  • رفع احتلال خواب با رعایت بهداشت
  • از روی لباس به شخصیت افراد پی ببرید!
  • چطور به تصمیم‌گیری فرزدندم کمک کنم؟
  • بررسی علل متفاوت علت کمردرد کودکان
  • 9 عامل تفرقه انداز در رابطه عاشقانه
  • پیشنهاد سردبیر

  • نکات مهم برای استحمام در حاملگی
  • ویژگی های برگزیده ترین ادراره های دنیا
  • دخالت در زندگی جوانان، چگونه باعث اختلاف میشود؟
  • از بین بردن محل زخم؛ چرا و چطوری؟
  • پس از لاغری چربی‌های اضافه چه می شوند؟
  • آموزش تصویری خوراک گوشت و سبزیجات با سس بشامل
  • با رنگ ها و طعم های مختلف سالاد مکزیکی درست کنید
  • تاثیرعادات غذایی و نحوه دریافت مواد غذایی نوجوان
  • کوکوی پرملات
  • طراحی منزل نشانگر شخصیت فردی
  • مواد لبنی ضد پوکی استخوان
  • خطاهای پرسنل بیهوشی در آمریکا
  • معضل افزایش وزن در بین خردسالان
  • از روغن پالم چه می دانید
  • تاثیرپذیری روحیات از تغذیه افراد
  • 
       
    
    x