2565
برخی خوردنی ها می توانند آرام شما را برهم بزنند و باعث افزایش استرس شما شوند توصیه می کنیم کمتر از آن ها استفاده کنید چون باعث تشدید اضطرابتان خواهند شد.

در حالی که مواد غذایی که مصرف می کنید، علت اصلی احساسات شما نیستند، ولی می توانند بر شدت و چگونگی این احساسات به طور کامل تاثیر بگذارند.

یکی از حالات روانی که با مصرف برخی غذاها تشدید می شود، اضطراب است. اضطراب را می توان با سطوح ناکافی سروتونین مغز که یک انتقال دهنده عصبی برای کمک به کاهش هورمون های استرس است، مرتبط دانست. سطوح اضطراب با تحریک بیش از حد هورمون هایی مانند گلوتامات و اپی نفرین که می توانند منجر به واکنش های شدید اضطراب شوند، ارتباط دارد.

در این میان برخی غذاها به تولید مواد شیمیایی که خلق و خوی را افزایش می دهند، کمک می کنند در حالی که برخی دیگر از غذاها تشدید کننده اضطراب هستند. غذاهای فراوری شده مقصران اصلی افزایش اضطراب شناخته شده اند. خبر خوب این است که با کاهش مصرف این محرک های غذایی می توان اضطراب را به کلی سرکوب کرد.

قهوه: کافئین دارای یک اثر محرک بر روی سیستم عصبی است و باعث آزاد سازی هورمون استرس به نام کورتیزول می شود. آزاد سازی این هورمون با بی خوابی و افزایش سطوح اضطراب ارتباط دارد؛ به ویژه در افراد مبتلا به اختلالات وحشت و اضطراب اجتماعی. در حالی که مصرف کافئین در ابتدا باعث افزایش سطح هورمون سروتونین می شود، اما مصرف بیش از حد آن منجر به کاهش نفوذ کافئین برای ایجاد احساس خوب می شود.

نوشابه های انرژی زا: مصرف این نوشابه ها می تواند دوز اضطراب را دو برابر کند. این نوشیدنیها نه تنها حاوی کافئین است بلکه شیرین کننده های مصنوعی به نام آسپارتام دارد که به طور قابل توجهی منجر به کاهش سطح سروتونین در مغز می شود.

گوشت گاو: اگرچه گوشت قرمز حاوی ویتامین های گروه ب است و باعث کاهش سطح استرس می شود، اما افزودنی های موجود در این گوشت از قبیل منو سدیم گلوتامات منجر به افزایش سطح گلوتامات در مغز می شود؛ یکی از هورمون های تحریک کننده اضطراب و استرس بالا. در انتخاب گوشت گاو از فروشگاه های مواد غذایی باید نوع کم سدیم و بدون افزودنی آن انتخاب شود.

لبنیات پرچرب: این نوع لبنیات حاوی چربی های ترانس باعث اختلال جریان خون به مغز می شوند و یکی از پیامدهای مصرف آنها افسردگی، اضطراب و دیگر مسائل مرتبط با بهداشت روانی است. یکی از مطالعات نشان داده افرادی که به طور عمده از غذهای سرخ شده، گوشت های فراوری شده، لبنیات با چربی بالا و دسرهای شیرین استفاده می کنند، 58 درصد بیش از سایرین در معرض خطر افسردگی و اضطراب قرار دارند.

ماکارونی: کربوهیدرات های تصفیه شده مانند ماکارونی سفید، نان سفید، نان شیرینی، آب نبات و نوشیدنی های شیرین، می توانند با افزایش ناگهانی قند خون و افت سریع آن خلق و خوی را تحت تاثیر قرار دهند. محققان دانشگاه کلمبیا نیز معتقدند در عوض رژیم های غذایی سرشار از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، کوینولا و … خطر ابتلا به افسردگی را به میزان زیادی کاهش می دهد.

سس گوجه فرنگی: این نوع سس منبع پنهان فروکتوز بالا است که درست مانند کربوهیدرات های ساده منجر به افزایش سریع قند خون و کاهش ناگهانی آن می شود که خود اضطراب شدید را به همراه دارد. یک ضرر دیگر این نوع سس نیز ایجاد هوس دائمی مصرف آن، و ابتلا به افزایش وزن است.

الکل: حدود 20 درصد از مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی از وابستگی به الکل رنج می برند. این در حالی است که اگر چه الکل در کوتاه مدت موجب کاهش علایم اضطراب می شود اما مصرف دایمی آن باعث تشدید اضطراب در طولانی مدت می گردد، آنهم از طریق دستکاری سیستم عصبی مرکزی و نرخ های پایین قند خون. علاوه بر این الکل ادرار آور است و می تواند منجر به کم آبی بدن شود. اختلال در عملکرد شناختی و عدم توانایی در تمرکز ناشی از مصرف الکل می تواند منجر به بروز اضطراب دائمی شود.
منبع:www.prevention.com

آوای سلامت

ارسال شده در 9 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • خستگی از نشانه های کلاسیک کم کاری تیروئید
  • کروموزوم های والدین و انتخاب جنسیت
  • 6 مزیت روغن نعناع
  • امروزه آقایان چه جراحی زیبایی انجام می‌دهند؟
  • دسر متفاوت فنجانی ترکیه
  • مهم ترین موارد تاثیرگذار بر سلامت روان اطفال
  • سرنوشت قدتان در دست شماست!
  • سخنان وزیر بهداشت در مورد شرایط این وزارت
  • همه چیز درباره روی و منابع آن
  • همه چیز در مورد رابطه پدر و فرزند
  • تجويز دوز آنتي‌بيوتيك متناسب با وزن بيمار
  • تاثیر ویتامین B12 بر کم خونی
  • قلیان یکی از دشمنان دندان
  • ورزش برای رسیدن به وزن مطلوب چه میزان باید باشد؟
  • تاثیرات دیابت به عصب پا
  • محبوبترین ها

  • تاثیرات مثبت مواد لبنی غنی شده با ویتامین دی
  • رژیم فورمولا دایت کم انرژی و دیابت نوع 2
  • مبتلایان به امراض قندی و این باورهای غلط
  • فعالیت و تمرینات مختلف ورزشی برای امراض قندی
  • با همکاری شرکت دکسکام و گوگل محصول تازه برای دیابت ابداع شد
  • خواب نیمروزی طولانی و ارتباط آن با دیابت
  • دیابت را چگونه مهار کنیم
  • بررسی داروی متفورمین به عنوان درمان کننده دیابت
  • درمان نفروپاتی دیابتی با داروی آتراسنتان
  • مواد شیرین بدست آمده از گیاه تکیلا برای اشخاص دیابتی
  • درمان زخم دیابتی با بکاربردن لارو اصلاح شده حشرات
  • نرم افزار اندازه گیری قند خون از طرف FDA تأیید شد
  • اسنک های میوه ای زیادتر از شیرینی ها قند دارند
  • اشتباهات مربوط به انسولین و هیپوگلایسمی
  • برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 چه روغنی خوب است؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است