مقاومت به انسولین مصرف ویتامین D کمبود ویتامین D دیابت بالا رفتن فشارخون آرتریت روماتوئید

وقتی ویتامین دی بدنتان کاهش پیدا میکند دچار چه عارضه های جانبی خواهید شد توصیه های مختلف پزشکان در این زمینه چیست؟منابع مفید دریافت ویتامین دی را می شناسید؟

کمبود ویتامین دی با دریافت کمتر از ۶۰۰ واحد از این ویتامین در روز برای زنان و مردان مرتبط است و می‌تواند منجر به عوارض بسیار جدی و حتی مرگ زودرس شود.

سطوح مناسب ویتامین دی از اشکال مختلفی از سرطان مانند سرطان پروستات و سرطان سینه، افسردگی و ضعف سیستم ایمنی بدن پیشگیری می‌کند.

عوارض کمبود ویتامین دی
خطر بیماری‌های قلبی عروقی: بنا به اعلام کالج متخصصان قلب آمریکا، سطوح پایین ویتامین دی با خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب همراه است و شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا 32 درصد افزایش می‌دهد. از سوی دیگر سطوح کافی ویتامین دی و دریافت حداقل 600 واحد از این ویتامین در روز با کاهش خطر ابتلا به التهاب، بیماری‌های قلبی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن همراه است.

احتمال مرگ زودس: ارتباط قوی بین کمبود ویتامین دی و مرگ زودرس ثابت شده است. افراد با سطوح پایین ویتامین دی و کمتر از 30 نانوگرم در میلی متر تا حد زیادی در معرض خطر مرگ زودرس ناشی از ابتلا به چندین بیماری هستند. در حالی که سطح ویتامین دی بالاتر از 30 نانوگرم در میلی متر با طول عمر طولانی تر و خطر ابتلای کمتر به بیماری‌های مهلک در ارتباط است.

ابتلا به دمانس: سطوح پایین ویتامین دی با خطر ابتلا به زوال عقل و توسعه بیماری آلزایمر در ارتباط است. برخی آمارهای تکان دهنده حاکی از آنند که کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به آلزایمر را تا 122 درصد افزایش می‌دهد. حتی کمبود متوسط این ویتامین خطر ابتلا به فراموشی را در افراد بالای 55 سال تقویت می‌کند.
کاهش شانس زنده ماندن در اثر سرطان: تحقیقات برجسته منتشر شده در مجله بالینی غدد درونریز و متابولیسم اشاره می‌کند که در مبتلایان به سرطان، شانس بقا در صورت کمبود و فقر ویتامین دی کاهش می‌یابد. در عوض مبتلایان به سرطان‌های روده بزرگ، سینه و لنفوم در صورت دریافت سطوح کافی ویتامین دی، شانس بقای خود را تا دو برابر افزایش خواهند داد.

کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن: ارتباط بین سطوح ویتامین دی و سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده است و هرچه ویتامین دی بیشتری دریافت کنید، شانس ابتلای شما به بیماری‌های ناشی از ضعف سیستم ایمنی مانند پنومونی و ذات الریه کاهش می یابد. این در حالی است که کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به پنومونی را تا 2.5 برابر افزایش می‌دهد. خطر ابتلا به سایر بیماری‌های تنفسی نیز با فقر این ویتامین بالا می‌رود.

افسردگی: مطالعات منتشر شده در مجله انگلیسی روان پزشکی نشان می‌دهد که سطح ناکافی ویتامین دی در جریان خون شانس تشخیص افسردگی را دو برابر می‌کند.

سطوح بالاتر از درد و التهاب: کمبود ویتامنی دی در خون منجر به ایجاد پاسخ های التهابی در نتیجه حملات سیستم ایمنی بدن و ایجاد درد در مفاصل می‌شود. تقریبا 30 درصد از کسانی که از فقر ویتامین دی رنج می‌برند، مستعد ابتلا به یک بیماری خود ایمنی شناخته شده به عنوان ورم مفاصل پسوریاتیک هستند. به همین ترتیب، تحقیقات نشان داده است که 62 درصد افراد مبتلا به این بیماری خود ایمنی دچار کمبود ویتامین دی هستند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات: موسسه آمریکایی سرطان اعلام کرده که در افراد با سطوح بالای ویتامین دی سرطان‌های پروستات، روده بزرگ، و لوزالمعده کمتر اتفاق می‌افتد. با این حال شانس ابتلای مردان به سرطان پروستات 5 برابر می‌شود، اگر دچار فقر ویتامین دی باشند.

منابع ویتامین دی

کارشناسان انستیتو پزشکی دانشگاه بوستون 9 منبع مفید برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن را معرفی کرده ‌اند که عبارتند از:نور خورشید،شیرغنی شده با ویتامین دی که می‌‌توان از آن بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید کرد.

ماهی تن نیز یکی از منابع مفید ویتامین دی است و سطح ویتامین دی موجود در آن به مراتب بیشتر از ماهی ساردین است.مکمل‌ها می‌‌توانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند.

زرده تخم‌مرغ غنی از ویتامین دی است و به همین دلیل توصیه می‌‌شود زرده و سفیده تخم ‌مرغ را حتما با هم مصرف کنید.جگر گاو منبع سرشار از ویتامین دی به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین آ، آهن و پروتئین است.

روغن کبد ماهی که با طعم ‌دهنده‌هایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسول‌‌های مکمل ارائه می‌‌شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می‌‌آید.

آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی نیز برای دریافت دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین گزینه مفیدی است.غلات غنی شده با ویتامین دی نیز به همراه شیر یا آب پرتقال غنی شده منبع مفید این ویتامین هستند.

وزارت بهداشت،

 

5 1000
ارسال شده در 9 تیر 1395 توسط با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • استقرار 500 پزشک در روستاهای کرمان
  • با پوشش مناسب بلند قد شوید
  • اصول روان درمانی زوجین افسرده
  • آموزش خوب گوش کردن
  • به دنیا آمدن در زمستان و مزایای آن
  • خطراتی که از دادن شیر به کودک به وجود می آید
  • پوشیدن کدام کفش ها باعث بروز کمردرد می گردد
  • چگونه استعدادهای پنهان خود را شکوفا کنیم
  • محبوبترین ها

  • با لیمو شیرین معده خود را بیمه کنید!
  • 22 راه حل شگفت انگیز برای کاهش وزن در پاییز (قسمت اول)
  • راهکاری طلایی برای کنترل وزن
  • جنسیت معلم و تاثیرات مهم آن روی دانش آموز
  • کسلی و خستگی را از بین ببرید
  • ارتباط هوش کودکان با ژنتیک آن ها
  • 5 کلید طلایی برای حفظ تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی
  • چرت کوتاه و این همه فایده
  • رپورتاژ

  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • جراحی های پیشرفته زیبایی و پلاستیک
  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما