موضوعات

ویتامین دی و عدم دریافت آن

7457

وقتی ویتامین دی بدنتان کاهش پیدا میکند دچار چه عارضه های جانبی خواهید شد توصیه های مختلف پزشکان در این زمینه چیست؟منابع مفید دریافت ویتامین دی را می شناسید؟

کمبود ویتامین دی با دریافت کمتر از ۶۰۰ واحد از این ویتامین در روز برای زنان و مردان مرتبط است و می‌تواند منجر به عوارض بسیار جدی و حتی مرگ زودرس شود.

سطوح مناسب ویتامین دی از اشکال مختلفی از سرطان مانند سرطان پروستات و سرطان سینه، افسردگی و ضعف سیستم ایمنی بدن پیشگیری می‌کند.

عوارض کمبود ویتامین دی
خطر بیماری‌های قلبی عروقی: بنا به اعلام کالج متخصصان قلب آمریکا، سطوح پایین ویتامین دی با خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب همراه است و شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا 32 درصد افزایش می‌دهد. از سوی دیگر سطوح کافی ویتامین دی و دریافت حداقل 600 واحد از این ویتامین در روز با کاهش خطر ابتلا به التهاب، بیماری‌های قلبی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن همراه است.

احتمال مرگ زودس: ارتباط قوی بین کمبود ویتامین دی و مرگ زودرس ثابت شده است. افراد با سطوح پایین ویتامین دی و کمتر از 30 نانوگرم در میلی متر تا حد زیادی در معرض خطر مرگ زودرس ناشی از ابتلا به چندین بیماری هستند. در حالی که سطح ویتامین دی بالاتر از 30 نانوگرم در میلی متر با طول عمر طولانی تر و خطر ابتلای کمتر به بیماری‌های مهلک در ارتباط است.

ابتلا به دمانس: سطوح پایین ویتامین دی با خطر ابتلا به زوال عقل و توسعه بیماری آلزایمر در ارتباط است. برخی آمارهای تکان دهنده حاکی از آنند که کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به آلزایمر را تا 122 درصد افزایش می‌دهد. حتی کمبود متوسط این ویتامین خطر ابتلا به فراموشی را در افراد بالای 55 سال تقویت می‌کند.
کاهش شانس زنده ماندن در اثر سرطان: تحقیقات برجسته منتشر شده در مجله بالینی غدد درونریز و متابولیسم اشاره می‌کند که در مبتلایان به سرطان، شانس بقا در صورت کمبود و فقر ویتامین دی کاهش می‌یابد. در عوض مبتلایان به سرطان‌های روده بزرگ، سینه و لنفوم در صورت دریافت سطوح کافی ویتامین دی، شانس بقای خود را تا دو برابر افزایش خواهند داد.

کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن: ارتباط بین سطوح ویتامین دی و سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده است و هرچه ویتامین دی بیشتری دریافت کنید، شانس ابتلای شما به بیماری‌های ناشی از ضعف سیستم ایمنی مانند پنومونی و ذات الریه کاهش می یابد. این در حالی است که کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به پنومونی را تا 2.5 برابر افزایش می‌دهد. خطر ابتلا به سایر بیماری‌های تنفسی نیز با فقر این ویتامین بالا می‌رود.

افسردگی: مطالعات منتشر شده در مجله انگلیسی روان پزشکی نشان می‌دهد که سطح ناکافی ویتامین دی در جریان خون شانس تشخیص افسردگی را دو برابر می‌کند.

سطوح بالاتر از درد و التهاب: کمبود ویتامنی دی در خون منجر به ایجاد پاسخ های التهابی در نتیجه حملات سیستم ایمنی بدن و ایجاد درد در مفاصل می‌شود. تقریبا 30 درصد از کسانی که از فقر ویتامین دی رنج می‌برند، مستعد ابتلا به یک بیماری خود ایمنی شناخته شده به عنوان ورم مفاصل پسوریاتیک هستند. به همین ترتیب، تحقیقات نشان داده است که 62 درصد افراد مبتلا به این بیماری خود ایمنی دچار کمبود ویتامین دی هستند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات: موسسه آمریکایی سرطان اعلام کرده که در افراد با سطوح بالای ویتامین دی سرطان‌های پروستات، روده بزرگ، و لوزالمعده کمتر اتفاق می‌افتد. با این حال شانس ابتلای مردان به سرطان پروستات 5 برابر می‌شود، اگر دچار فقر ویتامین دی باشند.

منابع ویتامین دی

کارشناسان انستیتو پزشکی دانشگاه بوستون 9 منبع مفید برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن را معرفی کرده ‌اند که عبارتند از:نور خورشید،شیرغنی شده با ویتامین دی که می‌‌توان از آن بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید کرد.

ماهی تن نیز یکی از منابع مفید ویتامین دی است و سطح ویتامین دی موجود در آن به مراتب بیشتر از ماهی ساردین است.مکمل‌ها می‌‌توانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند.

زرده تخم‌مرغ غنی از ویتامین دی است و به همین دلیل توصیه می‌‌شود زرده و سفیده تخم ‌مرغ را حتما با هم مصرف کنید.جگر گاو منبع سرشار از ویتامین دی به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین آ، آهن و پروتئین است.

روغن کبد ماهی که با طعم ‌دهنده‌هایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسول‌‌های مکمل ارائه می‌‌شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می‌‌آید.

آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی نیز برای دریافت دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین گزینه مفیدی است.غلات غنی شده با ویتامین دی نیز به همراه شیر یا آب پرتقال غنی شده منبع مفید این ویتامین هستند.

وزارت بهداشت،

 

همکار دکتر سلام

9 تیر 1395

مطالب مرتبط

  • راه های شادابی چشم
  • آشنایی با بیماری چشمی دویک
  • برگر بیماری در کمین دست و پای سیگاری ها
  • تکنیک های سلامتی دهان و دندان در سالمندی
  • خواص شگفت انگیز سیب برای مقابله با 5 نوع سرطان
  • آشنایی با مشکلات رایج مری
  • ارتباط بیماری های گوارشی و ایجاد باد گلو
  • درمان اختلالات روحی و روانی در بانوان یائسه
  • ۳ تاثیر باورنکردنی مادر، بر سلامت فرزند
  • پیشگیری از بروز آفت دهان و تبخال با درمان های خانگی آن ها
  • مقابله با انواع آسم و آلرژی
  • نکات مهم برای انتخاب پزشک
  • معرفی انواع فوق تخصص های پزشکی
  • سرماخوردگی را با چه چیزی درمان کنیم؟
  • بدن هدیه الهی است،آن را دوست بدارید
  • پربازدیدترین مطالب

  • ویتامین دی و عدم دریافت آن
  • مواردی که هر خانمی باید برای حفظ سلامتی و جلوگیری از سرطان بداند!
  • هورمون کورتیزول و کنترل سطح آن
  • تحریک رشد چربی قهوه ای در هوای سرد
  • چگونه برای سن پیری آماده شویم؟
  • اطلاعات تغذیه ای که نشان میدهد کلم بروکلی غذای خوبی است
  • عارضه های قلبی و عروقی با سر و صدای زیاد
  • اطلاعاتی در مورد پیچش ناگهانی تخمدان در خانم ها
  • با یک آمپول سطوح کلسترول خون برای همیشه پایین می آید
  • گريه كردن سوخت و ساز بدن را افزايش مي دهد
  • یبوست و علتها و درمانهای آن را باهم مرور میکنیم
  • به آنها که دوستشان داریم دود سیگار تحمیل نکنیم
  • واکسن آنفلوانزا برای این افراد مضر است!
  • ” نقشه حرکت ” در مغز ،نقش سلولهای مخچه و اثر تخریبی الکل
  • در این فصل ها نگران ام اس نباشید
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • راه های شادابی چشم
  • آشنایی با بیماری چشمی دویک
  • احتمال بروز سکته قلبی در افراد با سابقه خانوادگی
  • برگر بیماری در کمین دست و پای سیگاری ها
  • علل کاهش روابط اجتماعی بین ایرانیان
  • از مصرف شیرین بیان قافل نشوید
  • تکنیک های سلامتی دهان و دندان در سالمندی
  • غذا های تند مناسب برای سفره های پائیزی
  • صدمات باور نکردنی تصادفات در جاده های ایران!
  • درمان نازایی های حاصل از شیمی درمانی و رادیوتراپی
  • خواص شگفت انگیز سیب برای مقابله با 5 نوع سرطان
  • 8 نشانه خطرناک افسردگی که باید جدی گرفته شود
  • ۳ تاثیر باورنکردنی مادر، بر سلامت فرزند
  • فواید فوق‌العاده آب برای بدن
  • آشنایی با مشکلات رایج مری
  • پیشنهاد سردبیر

  • حلوای آرد سمولینا و پرتقال
  • صورت را چطوری ماساژ بدهیم که خطوط پیری از بین برود
  • تکنیک های موثر و مفید برای مطالعه
  • چای شیرین توصیه روانشناسان
  • تنبلی را فراموش کنید
  • عوارض پوشیدن کفش ورزشی
  • تحقیقات دلفین ها و کشفیاتی در باره ابتلا به دیابت نوع 2
  • سالم ترین سرکوب کننده‌های اشتها را بشناسید
  • واکسن جدید پیشگیری از انتشار بیماری های عفونی کشف شد
  • عوامل تاثیر گذار بر پف و تیرگی زیر چشم
  • افزايش سرسام آور تجويز آرام بخش در انگليس
  • آموزش تصویری تمرین مایورآسانا یا وضعیت طاووس در یوگا
  • سرطان های مهم برای خردسالان و اطفال
  • روش های اصلاح عدم تقارن در گوش
  • درباره مشخصات روانی سنین بلوغ در دخترها بیشتر بدانیم
  • 
       
    
    x