موضوعات

افزایش قوه یادگیری با این روش ها

899377_277

برای تقویت ذهن و حافظه خود توصیه می کنیم به برخی راه و روش های موثر در این زمینه روی بیاورید و سعی کنید خلاق و پرکار باشید مهارت های یادگیری و یادآوری خود را بالاببرید

ظرفیت ذهن برای ذخیره سازی و به یادآوردن اطلاعات، فوق العاده است و در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم چگونه مطلبی را که می آموزید، به خاطر بسپارید:

1- به چیزی که یاد می گیرید، علاقه مند باشید:

همه ما چیزهایی را که به آن ها علاقه مند هستیم، بهتر به ذهن می سپاریم؛ مثلا کمتر کسی هست که اسم آدم هایی را که جذبشان کرده اند، فراموش کند. اگر به صورت ذاتی به چیزی که آن را یاد می گیرید یا سعی می کنید به خاطر بسپارید، علاقه ندارید، باید راهی برای علاقه مندشدن به آن پیدا کنید.

2- روشی برای اعمال نفوذ حافظه بصری خود پیدا کنید:

شگفت زده می شوید وقتی بدانید با این روش بیشتر می توانید مطالب را به یاد بیاورید؛ مثلا تصور کنید در یک مهمانی هستید و به 5 نفر پشت سر هم معرفی می شوید. چگونه می توانید به این سرعت اسامی آن ها را به خاطر بسپارید؟ بهتر است از هر نفر یک ویژگی خاص را که به چشم می آید، برداشت کنید و آن را به اسم هرکدام ربط دهید. این کار به تلاش ذهنی شما نیاز دارد اما اگر تمرین کنید، متعجب می شوید که چطور به راه حل های خلاقانه ای در زمینه تولید این تصاویر ذهنی دست پیدا کرده اید؛ مثلا چند بار پیش آمده است که فراموش کنید دسته کلید، عینک آفتابی یا کیف پولتان را کجا جا گذاشته اید. بهتر است دفعه بعد که آن را جایی می گذارید، یک لحظه مکث کنید و با حشمانتان ببینید که آن را کجا می گذارید. یادتان باشد حافظه به طور غالب، بصری است.

3- یک درخت حافظه ذهنی خلق کنید:

اگر سعی دارید حجم زیادی از اطلاعات را به خاطر بسپارید، راهی پیدا کنید تا آن ها را در ذهن خود به صورت یک درخت به هم ربط دهید. اول شاخه های بزرگی را طراحی کنید و بعد سراغ برگ ها بروید. شاخه ها و برگ ها باید برچسب هایی داشته باشند که به نوعی برای شما معنای شخصی را تداعی کنند و نیز مجموعه آن ها باید منطقی باشد. در سال 1950 مشخص شد اگر اطلاعات را تکه تکه کنیم، بهتر می توانیم آن ها را به یاد بیاوریم؛ مثلا اگر عددی مثل 467890 را به جای شش رقم، به صورت سه رقم سه رقم حفظ کنیم، یادآوری آن آسان تر خواهدبود.

4- چیزی را که می خواهید یاد بگیرید، به چیزهایی که در حال حاضر بلد هستید، ربط دهید:

هر قدر با اطلاعات جدیدمان ارتباط ذهنی بیشتری برقرار کنیم، در به خاطر آوردن آن موفق تر خواهیم بود. به همین علت است که ابزارهای تقویت حافظه می توانند به یادآوردن مطالب را تقویت کنند.

5- آنچه را که باید به خاطر بسپارید، بارها بنویسید:

من با همین روش در دانشگاه اسامی باکتری ها، عفونت ها و آنتی بیوتیک ها را حفظ می کردم. حتی نوشتن، موجب تقویت یادآوری مطالب می شود؛ به شرط اینکه یاد بگیرید فهرست نوشته شده را به خاطر بسپارید؛ به عبارت دیگر سعی کنید کپی نکنید و فعالانه هر مطلبی که می خواهید یاد بگیرید، به ذهن بسپارید و بعد آن را بارها و بارها روی کاغذ بیاورید. با این روش به خودتان هم نشان می دهید که کدام مطالب وارد حافظه بلندمدتتان نشده اند، تا با تمرکز بیشتر به آن ها توجه کنید، به جای اینکه وقتتان را برای تقویت چیزهایی که در حال حاضر می دانید، هدر دهید.

6- وقتی مطلبی را برای حفظ کردن می خوانید، هر پاراگراف را در یک گوشه خلاصه بندی کنید:

این کار نیازمند آن است که درباره آنچه می خوانید، بیندیشید و آن را بازیافت کنید و در نهایت هم یک بار دیگر آن را به خودتان درس بدهید. حتی بهتر است برداشت هایی از آن مطلب داشته باشید و برای آن دلیل بیاورید و سپس آن ها را به داستان تبدیل کنید تا پیوندهای عصبی بیشتری برای تقویت حافظه تان تشکیل شود.

7- بیشتر بعدازظهرها درس بخوانید:

مطالعات نشان می دهند توانایی حفظ کردن مطالب چندان تحت تاثیر ساعاتی از شبانه روز که فکر می کنید سرحال و هوشیار هستید، نیست. بلکه تحت تاثیر ساعاتی است که واقعا درس می خوانید و به نظر می رسد بعدازظهر، بهترین زمان روز است.

8- به اندازه کافی بخوابید تا خاطرات خود را مستحکم کرده و آن ها را حفظ کنید:

نه فقط شب بعد از مطالعه، بلکه روز قبل از درس خواندن هم باید خوب بخوابید. این کار را انجام دهید تا مجبور نباشید شب امتحان بیدار بمانید.

مجله موفقیت – ترجمه سولماز فروتن:

همکار دکتر سلام

10 تیر 1395

مطالب مرتبط

  • موفق بودن کدام فرزندان در مدرسه قطعی است؟
  • سال تحصیل آغاز شده،حالا چه کاری لازمه انجام بدیم؟
  • چگونه بازدهی سر کار را بالا ببریم؟
  • چرا انسان ها به موزیک غمگین علاقه زیادی دارند؟
  • 9 عامل تفرقه انداز در رابطه عاشقانه
  • از روی لباس به شخصیت افراد پی ببرید!
  • تنظیم شخصیت با کمک ورزش
  • ریشه یابی زخم زبان زدن
  • مشکلات روانی در افراد وسواس
  • رفع تنهایی در خردسالان
  • راه حل هایی برای رفع تنهایی در خردسالان
  • باید و نبایدهای موثر برای مقابله با خشم
  • تست جامع خودشناسی! تیپ شخصیتی شما
  • با دستی پر به مقابله با افسردگی به روید
  • با چند ترفند ساده، خلاقانه عصبی شوید!
  • پربازدیدترین مطالب

  • احساس گناه پس از جداشدن
  • آسیب به روحیات افراد مطلقه
  • علاقه بیشتر زوجین به خانواده ها پس از ازدواج
  • چگونه زندگی عاشقانه تری را تجربه کنیم؟
  • عدم موفقیت یک کارفرما
  • عصبانیت عامل خطر مهم برای بیماری قلبی
  • رابطه عاطفی عمیق قبل از رسمی شدن عقد
  • تمدید سلامت روان افراد افسرده جامعه
  • تاثیرات مثبت دین روی روح و روان
  • رنگ های شاد و کاربرد آن ها در هر قسمت از خانه
  • افسردگی اساسی همراه با ویژگی های روان پریشی
  • عوارض ناراحت کردن افراد سالخورده
  • روش هایی برای داشتن یک حافظه ی قوی
  • برای تنظیم خلق و خوی خود بخوانید
  • فوت و فن مواجهه با استرس
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • مهار فراموشکاری و پیشگیری از کم شدن حافظه
  • حرکات ورزشی در ساعات اداری
  • مواد تشکیل دهنده بطری های آب یکبار مصرف
  • راه حلی برای رفع آلرژی به بادام زمینی و تخم مرغ
  • اهمیت ورزش و تغذیه مناسب برای نوجوانان
  • مراقبت روحی و روانی از بزرگترها
  • توضیحات متخصص درباره پرکننده های پوست
  • افزایش تعداد مراجعین برای شیمی درمانی
  • بهترین عینک آفتابی کدام است؟
  • اثرات مخرب سیگار بر ژنتیک انسان
  • لرز های نشانه کم خونی
  • نکات ضروری درباره لایه برداری پوست
  • دلایل عدم تحمل سرما چیست؟
  • مهم ترین نشانه های سرطان
  • بخور هایی با طعم روغن های گیاهی
  • پیشنهاد سردبیر

  • اهمیت استراحت دادن به بدن پس از ورزش
  • پیشگیری از اختلال های خوردن
  • بزرگی خوش خیم پروستات باعث بوجود آمدن چه نشانه هایی در فرد می شود؟
  • چرا باید از داروی دورزولامید/ تیمولول استفاده کنیم
  • نوشیدنی کم کالری – سیب و شیر سویا
  • محکم کردن ریشه زندگی دونفره با این کارها
  • متعادل نبودن بیوانرژتیک در سلولهای بتا و مبتلا به دیابت نوع 2
  • مقایسه دستمال کاغذی و خشک کن برقی
  • سالمندان و مصرف آلوی خشک
  • تکان های شدید به اطفال در هنگام ناآرامی
  • مشکلات چشمی پنهان
  • بقچه مخصوص بچه هایی که پنیر دوست ندارند
  • رفع غبغب با این روش ها
  • ویژگی های مفید عرق کردن
  • اضافه وزن و پیاده روی
  • 
       
    
    x