861705_552

علت کمبود خواب چیست چرا این حالت در برخی افراد ایجاد می شود کسری در خوابیدن را چگونه می توانیم برطرف کنیم چه عواملی در زندگی ما موجب بروز این حالت می شوند

زمانی شما مانند کودک به خواب می رفتید زیرا کودکی بیش نبودید. سال ها پیش به شب زنده داری و دیر خوابیدن وسواسیت داشتید اما اکنون به عنوان یک جوان به آن علاقه پیدا کرده اید. اکنون که انسان کاملی شده اید باز هم الگوها و روند خواب شما در حال تغییر است. به نظر می رسد آن چنان که باید استراحت نمی کنید و خواب کافی ندارید.

بسیار عادی است که با بزرگ شدن و بالاتر رفتن سن الگوهای خواب شما بی نظم تر و رضایت شما از آن کمتر شود. این شایعه ای بی اساس بیش نیست که با بالا رفتن سن نیاز ما به خواب کمتر می شود و خواب کم با بالا رفتن سن نشان دهنده سلامتی نیست. پیری با اختلالات خواب در ارتباط است اما دلیل مشکلات خواب نیست. همچنان که پیر می شویم نیاز ما به خواب هنوز هم برقرار است. بعضی اشخاص هفت الی هشت ساعت شبانه می خوابند و این برنامه خواب برای همیشه ثابت می ماند.

هم زنان و هم مردان تغییرات خواب را در طول زندگی و در دوره های مختلف زندگی تجربه می کنند اما اختلالات خواب در زنان زودتر شروع می شود. در سن ۱۱ سالگی میزان کم خوابی در دختران نسبت به پسران ۲ برابر است. این مسئله ممکن است هورمونی باشد اما بالا بودن میزان افسردگی و استرس را در دختران نسبت به پسران نشان می دهد و همین باعث کم خوابی آنان می شود. آن ها دچار تاخیر در ریتم سیرکادین می شوند به همین دلیل خوابیدن پیش از زمان خواب برایشان سخت می شود. این مورد را به لیست سختی هایی که زن بودن دارد اضافه کنید.

مهم ترین مشکلات مربوط به خواب که در دوره جوانی ایجاد می شود “جت لگ اجتماعی” یا اختلال و کم خوابی به دلایل اجتماعی می باشد. خیلی از جوانان کم تر از ۷ ساعت روزانه می خوابند و این در حالی است که در حالت نرمال باید بین ۸ الی ۱۰ ساعت باشد. زنان جوان ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بیشتر از مردان جوان نیاز به خواب دارند زیرا با انجام چند وظیفه و شغل با هم خود را خسته تر می کنند.

در سن ۲۰ سالگی سطح نیاز ما به خواب کمتر می شود و معمولا ۷ تا ۸ ساعت می خوابیم. اما افزایش تولید هورمون ها در دوره جوانی با این مقدار نیاز خواب تداخل پیدا می کند و این تداخل با دوره های قاعدگی آغاز می شود. نیمی از زنان در طول دوره قاعدگی دچار اختلال خواب می شوند.

بارداری نیز در ایجاد مشکلات خواب بی تاثیر نیست. در دوره سه ماه اول بارداری به علت بالا رفتن سطح پروژسترون فرد دچار خواب آلودگی می شود. در کنار درد و ناآرامی سندروم پاهای بی قرار شما را تا صبح بیدار نگه می دارد. این مشکل بیشتر در میان زنان رواج دارد و با پیری شیوع پیدا می کند. رایج ترین علل این مشکل در زنان کمبود آهن، تاثیرات هورمونی است و تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درصد زنان باردار سندروم پاهای بی قرار دارند. این مشکلات همچنان ادامه دارد. پس از زایمان دچار بیماری افسردگی می شوند که یکی از دلایل کم خوابی است.

با بالا رفتن سن ساختار خواب ما نیز تغییر می کند. خواب ما ضعیف تر می شود و مدام از خواب بیدار می شویم و این ها باعث کم خوابی و کسالت در روز می شود و صبح ها گویی اصلا نخوابیده ایم. یائسگی این مشکل را تشدید می کند. یکی دیگر از اختلالاتی که زنان دارند آپنه خواب است که آن ها را در طول روز کسل و خواب آلود می کند.

مشکل بی خوابی با گذشت هر دهه عمر افزایش پیدا می کند. از میان هر ۴ زن ۴۵ تا ۶۴ ساله یکی از آن ها مشکل بی خوابی دارد. تعداد آن ها در میان زنان بالای ۶۵ سال بیشتر می شود.

و اما خانم ها برای حل این مشکل چه کنند؟ ابتدا تنظیم کنید که در ساعات خاصی به خواب بروید و در ساعات خاصی از خواب بیدار شوید. اینگونه راحت تر می توان مشکلی که ایجاد بی خوابی می کند را مشخص کرد. هر نوع عادتی که در خواب مشکل ایجاد می کند را ترک کنید. به عنوان مثال مقدار مصرف کافئین، مقدار استفاده از موبایل و لپ تاپ و… اگر هیچکدام از این ها تاثیر گذار نبود با پزشک خود مشورت کنید تا مشکل شما را برطرف کند.

وب‌سایت بدونیم

ارسال شده در 11 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • دوری گرفتن از سیگار به خاطر مغز
  • رابطه ی پوکی استخوان، بیماری های هورمونی و پریودنتال
  • خانمها باید میان ورزش و رژیم غذایی موازنه ایجاد کنند
  • این مواد غذایی هیچ ضرری برای بدن شما ندارند
  • خرما و افراد دیابتی
  • غلظت خون چیست و چه علائمی دارد
  • برای افزایش وزن این 12 نکته را بخاطر بسپارید
  • تفاوت دیابت آغاز جوانی با دیابت نوع دو
  • بررسی رفتار کودکان در مدرسه
  • داروهای چاقی
  • آلوپسی بیماری مرموز این دختر
  • به این دلیل، بوسیدن لب و صورت کودکان ممنوع!
  • بیماری خاص و خواب آلودگی
  • حالتهای مختلف چهره ناشی از تغذیه
  • تازه ترین درمان با سلول های بنیادی
  • محبوبترین ها

  • افسردگی در مبتلایان به انواع سرطانها بیداد می کند
  • زردچوبه را بیشتر استفاده کنید
  • آشنایی با منابع ویتامین B12
  • داروی ضدسرطان توسط پژوهشگران کشورمان تولید شد
  • بازیابی سلولهای از دست رفته قلب با کمک سلول های بنیادی
  • عادات تغذیه ای ناسالم در بین ایرانی ها
  • مفصل های آسیب پذیر این خانم
  • اگر مسافر برزیلید بدانید
  • امداد رسانی به قلب ناتوان با یک پمپ جدید
  • ورود فاضلاب شهری در رودخانه کرج
  • الکل و عوارض جانبی میل کردن آن
  • تحریک احساسات عشقي مردان با داروهای ضد افسردگی
  • آشنایی با مصرف درست گیاهان دارویی
  • این بطری ها را بعد از یک بار استفاده دور بیاندازید
  • تولید ماده معجزه کننده برای خونریزی های شدید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است