موانع و سدهای ارتباطی مهارت های مردمی مشکلات و سوءتفاهم رازهای شخصی زندگی برقراری ارتباط با دیگران ایجاد رابطه دوستانه اعتماد به نفس ارتباط دوستانه
برای بالابردن جرات و اراده تان پیشنهادات جالبی برایتان داریم می توانید از آن ها کمک بگیرید و سعی کنید در افزایش اعتماد به نفس خود پیشقدم باشید

 کمیل زاهدی تجریشی، روانشناس بالینی  با بیان اینکه ما معمولاً سه سبک اصلی پرخاشگرانه، منفعلانه و جرأتمندانه در برقراری ارتباط با دیگران داریم، گفت: افراد دارای سبک پرخاشگرانه معمولاً به حقوق دیگران احترام نمی‌گذارند و برای رسیدن به خواسته‌های خود دیگران را مورد آزار و اذیت قرارمی‌دهند.
زاهدی تجریشی،درباره سبک منفعلانه بیان کرد:از سوی مقابل، افراد دارای سبک منفعلانه معمولاً هیچ تلاشی برای رسیدن به خواسته‌های خود نمی‌کنند و این مسئله باعث می‌شود تا همیشه از حقوق خود برای راضی نگه داشتن دیگران بگذرند.
وی ادامه داد: افراد پرخاشگر دوستان خود را به مرور از دست می‌دهند و دیگران آن‌ها را افرادی عصبانی و خودخواه توصیف می‌کنند.
زاهدی تجریشی اظهار داشت:افراد منفعل نیز مجبورند تمامی خواسته‌های دیگران را اجابت کنند که این موضوع آنها را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد و همچنین دائماً احساس حقارت می‌کنند.
این روانشناس در ادامه به بهترین سبک ارتباطی اشاره کرد و افزود: بهترین سبک، سبک جرأتمندی است که در آن فرد نه پرخاشگرانه رفتار می‌کند و نه منفعل. جرأتمندی شامل احقاق حقوق خود، بیان نظر و احساس نسبت به موضوعات مختلف، درخواست کردن از دیگران و رد درخواست آن‌هاست مشروط برآنکه چهار اصل مهم مد نظر قرار گیرد.
وی ادامه داد:این چهار اصل مهم ؛رعایت احترام و صداقت، آگاهی به حقوق دیگران ، مسئولیت برای حفظ آن و آگاهی به حقوق خود و تلاش برای رسیدن به آن می باشد.
زاهدی تجریشی اظهار داشت: احتمالاً با خواندن این مطالب از خود پرسیده‌اید که آیا من جرأتمند هستم؟ برای اینکه بتوانید پاسخ این سوال را بدهید بهتر است این سوالات را از خود بپرسید. وی ادامه داد:آیا شما احساسات و توجیحات خود را به روشنی به دیگران بیان می‌کنید؟ آیا شما در صورت نیاز، از دیگران درخواست کمک می‌کنید؟ آیا وقتی نمی‌خواهید کاری انجام دهید، می توانید «نه» بگویید؟
این روان شناس در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توانم جرأتمندی خود را افزایش دهم؟، گفت: می‌توان چند مرحله را برای رفتار جرأتمندانه ذکر کرد؛
 1.زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید (مثلاً زمانی که فرد مقابل بسیار عصبانی است، زمان مناسبی نیست)
2.سعی کنید احساس فرد مقابل را منعکس کرده و با او تاحدی همدلی کنید.
3.رفتار موردنظر و احساس خود را در مورد آن به طور واضح بیان کنید.
4.از پیام «من» استفاده کنید(مثلا،ً به نظر من این خواسته تو غیرمنطقی است).
این روانشناس درپایان بیان کرد:از سرزنش فرد مقابل یا برچسب زدن به او خودداری کنید (مثلاً به فرد مقابل نگویید تو همیشه بدقول یا بی‌عرضه هستی) و در مواردی که اعتراض کرده یا می‌خواهید «نه» بگویید، میتوانید پیامد ادامه دادن به رفتار قبلی را بیان کنید (مثلاً با ادامه دادن به این رفتارت دوستی‌مان از بین خواهد رفت)نیز از مراحل دیگر جراتمندی است.
باشگاه خبرنگاران جوان؛

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 13 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • عوارض جانبی مصرف زیاد شکلات داغ
  • امسال به برنامه غذایی تان این خوردنی ها را اضافه کنید
  • عکس هایی از عمل جراحی بینی
  • رفع عارضه های مختلف بدن با کمک گیلاس
  • ازدواج با در نظر گرفتن این فاکتورها
  • با این جراحی دیابت را دور بزنید
  • بدون مواد شیمیایی فاضلاب را باز کنید
  • کاسته شدن از ویتامین های بدن
  • محبوبترین ها

  • اگر سردرد شما را آزار می دهد این درمان ها را امتحان کنید
  • مشکلات روحی و بروز آسیب های مختلف در بدن
  • تعریف بیهوشی و نوع بیهوشی
  • کوله‌پشتی باید به اندازه قد فرد باشد
  • طبیعی ترین و ساده ترین روشهای کاهش فشار خون بالا
  • درمان زخم های مزمن با فرکانس های متفاوت الکتریکی
  • در آمبولانس چگونه از سونوگرافی استفاده کنیم
  • از کنار این 7 درد، ساده گذر نکنید
  • رپورتاژ

  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    دکتر هومن عشقی
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است