aid676829-700px-Be-Assertive-Without-Being-Arrogant-Step-10
برای بالابردن جرات و اراده تان پیشنهادات جالبی برایتان داریم می توانید از آن ها کمک بگیرید و سعی کنید در افزایش اعتماد به نفس خود پیشقدم باشید

 کمیل زاهدی تجریشی، روانشناس بالینی  با بیان اینکه ما معمولاً سه سبک اصلی پرخاشگرانه، منفعلانه و جرأتمندانه در برقراری ارتباط با دیگران داریم، گفت: افراد دارای سبک پرخاشگرانه معمولاً به حقوق دیگران احترام نمی‌گذارند و برای رسیدن به خواسته‌های خود دیگران را مورد آزار و اذیت قرارمی‌دهند.
زاهدی تجریشی،درباره سبک منفعلانه بیان کرد:از سوی مقابل، افراد دارای سبک منفعلانه معمولاً هیچ تلاشی برای رسیدن به خواسته‌های خود نمی‌کنند و این مسئله باعث می‌شود تا همیشه از حقوق خود برای راضی نگه داشتن دیگران بگذرند.
وی ادامه داد: افراد پرخاشگر دوستان خود را به مرور از دست می‌دهند و دیگران آن‌ها را افرادی عصبانی و خودخواه توصیف می‌کنند.
زاهدی تجریشی اظهار داشت:افراد منفعل نیز مجبورند تمامی خواسته‌های دیگران را اجابت کنند که این موضوع آنها را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد و همچنین دائماً احساس حقارت می‌کنند.
این روانشناس در ادامه به بهترین سبک ارتباطی اشاره کرد و افزود: بهترین سبک، سبک جرأتمندی است که در آن فرد نه پرخاشگرانه رفتار می‌کند و نه منفعل. جرأتمندی شامل احقاق حقوق خود، بیان نظر و احساس نسبت به موضوعات مختلف، درخواست کردن از دیگران و رد درخواست آن‌هاست مشروط برآنکه چهار اصل مهم مد نظر قرار گیرد.
وی ادامه داد:این چهار اصل مهم ؛رعایت احترام و صداقت، آگاهی به حقوق دیگران ، مسئولیت برای حفظ آن و آگاهی به حقوق خود و تلاش برای رسیدن به آن می باشد.
زاهدی تجریشی اظهار داشت: احتمالاً با خواندن این مطالب از خود پرسیده‌اید که آیا من جرأتمند هستم؟ برای اینکه بتوانید پاسخ این سوال را بدهید بهتر است این سوالات را از خود بپرسید. وی ادامه داد:آیا شما احساسات و توجیحات خود را به روشنی به دیگران بیان می‌کنید؟ آیا شما در صورت نیاز، از دیگران درخواست کمک می‌کنید؟ آیا وقتی نمی‌خواهید کاری انجام دهید، می توانید «نه» بگویید؟
این روان شناس در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توانم جرأتمندی خود را افزایش دهم؟، گفت: می‌توان چند مرحله را برای رفتار جرأتمندانه ذکر کرد؛
 1.زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید (مثلاً زمانی که فرد مقابل بسیار عصبانی است، زمان مناسبی نیست)
2.سعی کنید احساس فرد مقابل را منعکس کرده و با او تاحدی همدلی کنید.
3.رفتار موردنظر و احساس خود را در مورد آن به طور واضح بیان کنید.
4.از پیام «من» استفاده کنید(مثلا،ً به نظر من این خواسته تو غیرمنطقی است).
این روانشناس درپایان بیان کرد:از سرزنش فرد مقابل یا برچسب زدن به او خودداری کنید (مثلاً به فرد مقابل نگویید تو همیشه بدقول یا بی‌عرضه هستی) و در مواردی که اعتراض کرده یا می‌خواهید «نه» بگویید، میتوانید پیامد ادامه دادن به رفتار قبلی را بیان کنید (مثلاً با ادامه دادن به این رفتارت دوستی‌مان از بین خواهد رفت)نیز از مراحل دیگر جراتمندی است.
باشگاه خبرنگاران جوان؛

ارسال شده در 13 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • روغن وازلین پماد پر خاصیت
  • چند تکنیک ساده میکاپ برای عروس ها
  • آپارتمان نشینی و خرید گربه
  • چگونه به شیر طعم دهنده های سالمی اضافه کنیم؟
  • ۸ شیوه لاغر شدن بدون ورزش
  • فراموشی و آ لزایمر دو بیماری متفاوت هستند
  • هر آنچه لازم است درباره سرمها بدانید
  • افراط در مصرف مارگارین ممنوع
  • فشار روحی و روانی شما را می کشد!
  • 10 ماده غذایی که کلسترول را کنترل میکند
  • پلیپ در بینی و راههای پیشگیری از بروز آن
  • غذاهایی که خوردن زیادشان شما را لاغر می کند
  • 11 ماده غذایی مفید برای سلامت قلب
  • آپاندیسیت عامل اصلی دل درد و جراحی اطفال
  • از کجا بدانیم درست ورزش میکنیم
  • محبوبترین ها

  • عضله های باسن را با این ورزشها ورزیده کنید
  • یوگا سبب کاهش ریسک ابتلا به امراض قلبی و عروقی می شود
  • حرکات ورزشی موثر برای درمان نارسایی مزمن کلیوی
  • برای حجیم کردن عضلات بازو بخوانید
  • استراحت ماهیچه
  • با این ورزش ها، بیشتر از همیشه کالری بسوزانید
  • برنامه حرکتی را خودتان درست کنید (HLM )
  • سریعترین راه لاغری دویدن و پیاده روی
  • تمرین سرشانه دمبل طرفین را چگونه انجام دهیم؟
  • بهترین تغذیه برای یک بدنساز
  • آشنایی با دستگاه های انرژی در بدن انسان
  • ورزش بانوان و رعایت این نکات مهم
  • احساس ناراحتی زمان دویدن
  • با 5 ورزش عضلات سه سر بازو را تقویت کنید
  • برای عضله‌ سازی و چربی‌ سوزی این توصیه هارا بخوانید بخش 2
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است