254
قلیان می تواند دهها برابر مضرتر و مخرب تر از سیگار باشد و آسیب های زیادی به افرادی که آن را استعمال می کنند داشته باشد سعی کنید از دودکردن قلیان بپرهیزید

 اخیراً مصرف قلیان رواج بسیاری یافته و در بین همه اقشار جامعه، به ویژه جوانان به عنوان وسیله‌ای مرسوم قلمداد می‌شود. قلیان پای ثابت جمع‌های دوستانه و محافل مختلف قرار گرفته و بازار قهوه‌خانه‌ها را حسابی داغ کرده است.
روزانه بیش از 100 میلیون نفر در کره خاکی به مصرف قلیان می‌پردازند. این وسیله در آمریکا بیشتر در بین دانشجویان رواج دارد. علاوه بر آن، به گزارش مرکز «کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا» در سال 2010 تقریبا یک نفر از هر 5 دانش‌آموز دبیرستانی در این کشور به صورت مستمر قلیان مصرف کرده است.
مصرف قلیان منحصر به گروه سنی، طبقه اجتماعی، زمان و مکان خاصی نمی‌شود و تبعات آن متوجه شمار بسیاری از افراد است.
از جمله مهمترین مضرات دود قلیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
سرطان (لثه، ریه، معده و حنجره)
از کارافتادگی کامل ریه
ناباروری
کاهش وزن نوزاد در زنان باردار
تمامی موارد بالا برای افرادی که صرفاً در معرض دود قلیان قرا می‌گیرند (دود دست دوم) نیز صادق است.
اخیراً این موضوع بیش از پیش مورد تایید قرار گرفته است که مصرف قلیان می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مثل سل، آنفلوآنزا، هپاتیت شود.
محققان بر این باورند، شیلنگ آلوده قلیان عامل مهمی در انتقال بیماری‌ها محسوب می‌شود. از میان پنج نوع هپاتیت کشف شده، نوع آ و ب را می‌توان مستقیماً به مصرف قلیان ربط داد.
سرآخر بهتر است بگوییم این عقیده که قلیان می‌تواند به عنوان جایگزین مناسب سیگار مورد استفاده قرار گیرد، اساساً اشتباه است. تنباکوی قلیان درست به اندازه توتون سیگار حاوی مواد سمی است، با این تفاوت که هر یک سر قلیان (مصرف حدود یک ساعت) که تقریباً با 200 کام همراه است، 150 برابر هر سیگار دود وارد ریه‌ها می‌کند. در واقع هر یک ساعت مصرف قلیان معادل مصرف 100 نخ سیگار است. از طرفی، قلیان 25 برابر سیگار قطران دارد!
تصور اشتباه دیگر به این صورت مطرح می‌شود که آب قلیان باعث تصفیه نسبی دود شده و بسیاری از مواد سمی آن را فیلتر می‌کند. این در حالی است که بسیاری از مواد شیمیایی مثل کربن مونوکسید و فلزهای سنگین در آب به میزان کمتری نسبت به هوا جذب می‌شوند!
منبع: huffingtonpost
 injury.findlaw

ارسال شده در 13 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع مواد مخدر

پیشنهاد سردبیر

  • برنج نپخته نخورید
  • تغذیه مناسب برای داشتن احساسی بهتر
  • اطلاعات کامل درباره حجامت
  • انواع نقایص مادرزادی قلبی را بشناسید
  • کاهش پیدایش خشم در افراد
  • پریشان خاطری و بیماری فکری
  • داروهای خانگی برای پوکی استخوان
  • ورزش خانم ها و این تاثیرات مختلف
  • از درد های فانتوم چه می دانید؟
  • درخشانی و نگهداری از پوست با ثابت نگه داشتنPH
  • خانم هایی که در ترک سیگار ناتوانند
  • دارویی برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان
  • تک فرزندی و یک دنیا مخاطرات
  • چگونه با غم مرگ عزیزانمان کنار بیاییم
  • در مورد ورزش و تغذیه بانوان این دروغها بسیار متداول شده است
  • محبوبترین ها

  • فعالیت بدنی و تحریک کبد
  • فیلم آموزش پرس سینه دمبل
  • آسانترین شیوه برای کالری سوزاندن
  • مغز چگونه در طول انجام مراقبه (مديتيشن) فعاليت می كند
  • 5 فایده ورزش های آبی
  • با دکتر جیم استوپانی ورزش شکم را یاد بگیرید (1)
  • ورزش های ساکن و ورزش های پرتحرک
  • انجام حرکت اسکات و درد زانو
  • رونی کلمن در برنامه تمرین سرشانه اسرارش را بیان میکند
  • تمرینات تنفسی – تنفس عمیق و یوگا
  • نور طبیعی و مصنوعی در باشگاههای ورزشی
  • تمرین سرشانه دمبل طرفین را چگونه انجام دهیم؟
  • هم عضله داشته باشید و هم چربی ها را از بین ببرید
  • چگونه در عرض چند ثانیه قدرت را افزایش دهیم
  • چطوری پیاده روی یوگا اجرا کنیم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است