whole grain cereal and yogurt

 موادغذایی حاوی فیبر چه فایده هایی برای بدنمان دارند فیبرها کمک زیادی به سلامت دستگاه گوارش می کنند و موجب پیشگیری از بروز یبوست در آن می شوند میزان دریافتی مهم و مفید فیبر برای بدن ما چگونه باید باشد توصیه های متخصصین تغذیه در این زمینه چیست؟منابع موثر برای دریافت فیبر مورد نیاز بدن کدامند؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه یبوست بیماری شایعی است که عوامل متعددی در بروز آن نقش دارند، افزود: مصرف روزانه فیبرهای طبیعی موجود در میوه ها، سبزی ها و برخی غلات در درمان این بیماری موثر است.

دکتر حافظ فاخری با بیان اینکه در بروز یبوست عوامل متعددی مانند کم تحرکی، مصرف کم مایعات و رژیم غذایی ناسالم نقش دارند، افزود: با این حال این بیماری به اقدامات درمانی ساده ای مانند مصرف فیبر و مایعات کافی و ورزش پاسخ می دهد.

فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه فیبر در غذاهای طبیعی متنوعی یافت می شود و در درمان یبوست در خط اول درمان قرار دارد، اظهار کرد: فیبرهای موجود در غلات دارای غشاء سلولی هستند که به هضم مقاوم بوده و آب را در داخل ساختارهای سلولی خود نگه می دارند اما فیبرهای موجود در مرکبات و حبوبات سبب تحریک فلور روده بزرگ و دفع بهتر می شود.

فاخری گفت: سبوس گندم یکی از موثرترین فیبرها است اما باعث تشدید نفخ و درد شکم در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر می شود بنابراین مصرف فیبر باید به مقدار کم شروع و به تدریج بر مبنای تحمل و اثربخشی، میزان آن افزایش یابد.

متخصص گوارش و کبد بیان کرد: ارتباط مستقیمی بین دریافت فیبر، دریافت آب و حجم مدفوع وجود دارد، علاوه بر فیبر سوربیتول و فروکتوز موجود در غذاهایی مانند سیب، هلو، گلابی، گیلاس، کشمش، انگور و آجیل نیز در درمان یبوست موثر هستند.

وی یادآور شد: میزان توصیه شده برای دریافت فیبر برای زنان 25 و برای مردان 35 گرم به صورت روزانه است و علاوه بر مصرف روزانه غذاهای پرفیبر می توان به بیماران توصیه کرد که روزانه 2 تا 6 قاشق سوپ خوری سبوس به غذا اضافه کنند و با مصرف همزمان یک لیوان آب یا نوشیدنی های دیگر به هدف درمانی مناسب از دریافت فیبر برسند.

فاخری ادامه داد: هر 10 گرم کربوهیدراتی که به روده می رسد، می تواند هزار سی سی گاز تولید کند بنابراین مصرف بیش از 50 گرم فیبر در روز سبب بروز نفخ می شود.

وی توصیه کرد: مصرف نان کامل سبوس دار، غلات به مقدار 6 تا 11 واحد (در افرادی که تمایل به مصرف کافی غذاهای پرفیبر ندارند)، ماست و سوپ، سبوس و فیبرهایی که به صورت پودر می توان آنها را مصرف کرد، نیز از دیگر راهکاری درمان یبوست به شمار می رود.

فاخری به مصرف میوه و سبزی تازه به عنوان موثرترین روش درمان اشاره کرد و افزود: در گروه میوه ها خرما و آلو، در گروه سبزیجات پخته نخود سبز و کلم بروکلی، در گروه سبزیجات خام اسفناج و در گروه حبوبات لوبیای پخته بیشترین میزان فیبر را در هر واحد دارند.

وی ادامه داد: همچنین انجیر، سیب با پوست، آلو (بخارا)، شلیل، گلابی، انبه، پرتقال، توت فرنگی، توت سیاه، کیوی، کشمش و توت سیاه به میزان زیادی حاوی فیبر هستند.

متخصص گوارش و کبد گفت: به طور کلی برای پیشگیری از بروز یبوست باید حداقل روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات نوشیده، از میوه ها و سبزی های فیبردار مصرف و پیاده روی انجام شود.

ایرنا،

 

ارسال شده در 16 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • شیر با مزه های مختلف
  • جنسیت نوزاد و عوارض حاملگی
  • عکس هایی از تصفیه کننده آب اسمزی معکوس
  • بهبود عملکرد غدد لنفاوی با پیاده روی ساده
  • چگونه خمیر تارت درست کنیم ( آموزش تصویری)
  • مرگ خوشمزه!
  • نظافت منزل با مواد طبیعی و سالم
  • كشف داروهاي جديد براي درمان بيماري شيزوفرني بدون عوارض جانبي
  • با پاپیلوما آشنا شوید – قسمت اول
  • ارتباط اندازه باکتریهای دستگاه گوارش با دیابت نوع 2 و چاقی
  • آتش‌ و اطفال
  • خوراکی هایی که کبد را پاکسازی میکنند
  • 5 فاکتور اصلی برای نابود کردن تشویشهای صبحگاهی
  • روش های ترک سیگار در افراد مشهور
  • فواید پوست پرتقال
  • محبوبترین ها

  • خوراکی های ممنوعه برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید
  • با فلفل از سرماخوردگی در امان بمانید
  • آشنایی با گیاه شاهدانه و خواص آن
  • لیست ضد سرطان ها را به خاطر بسپارید
  • خاصیت های بی شمار نهفته در پوست میوه
  • با ملکه میوه های پاییزی اشنا شوید
  • بهترین انتظارات از گوجه فرنگی
  • انگور بخورید تا سالم بمانید
  • جلبک ها را دریابید
  • رفع انواع تومورهای مغزی
  • ممنوع بودن این بخش از میوه ها چرا و به چه علت
  • در امان ماندن از انواع سرطان با لیموترش
  • بخوانید اطلاعاتی در رابطه با میوه ترنج و خواص آن
  • تاثیر گذاری کنگر فرنگی بر سلامتی بدن
  • تاثیر جوانه گندم بر سلامتی انسان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است