maxresdefault اطلاعاتی جالب پیرامون ریحان

ریحان یکی از بهترین و پرفایده ترین سبزیجات مفید برای سلامتی مان است توصیه می کنیم مصرف آن را فراموش نکنید و بدنتان را از ویژگی های درمانی مهم آن محروم نسازید انواع ریحان و تاثیرات مختلف درمانی هریک را در ادامه مطلب مورد بررسی قرار داده ایم و نظر متخصصین تغذیه را در این باره جویا شده ایم

ریحان علاوه بر خوشبو و معطر بودن خواص درمانی زیادی دارد که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. از جمله خواص ریحان می توان به اثر کاهش وزن آن اشاره کرد.

 ریحان، نام گیاهی یکساله از تیره نعناعیان است و برگ های معطرش مصرف غذایی دارد و بیشتر به عنوان سبزی خوردن استفاده می شود.

دانه این گیاه سیاه و ریز است و تخم شربتی نام دارد که برای تهیه شربت به کار می رود و در درمان دل درد و ورم کلیه مفید است.

برگ ریحان در دو نوع سبز و بنفش وجود دارد. تخم شربتی همچنین در فصل گرمای سال برای خنک شدن بسیار موثر است.

ترکیبات شیمیایی ریحان

از ریحان اسانسی به نام بازیلیک و یا روغن ریحان تهیه می شود که مصارف درمانی گوناگونی دارد. اسانس ریحان دربرگیرنده موادی مانند استراگول و اوسی من است که بوی خوش ریحان از آنها ناشی می شود.

اثر ریحان بر عملکرد مغز و کاهش وزن

ریحان حاوی فلاونوئید (زردینه) هستند که می توانند از سلول های بدن محافظت کنند. فلاونوئیدها دارای اثرات قوی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که سبب کندشدن فرآیند کاهش توانایی مغز در اثر افزایش سن می شوند.

فلاونوئید ها موجب بهبود خون رسانی به مغز شده و در افزایش حافظه و توان یادگیری نقش دارند. از مکانیسم های احتمالی اثرات فلاونوئیدها در کارکرد مغزی، برهم کنش آن ها با فرایند های موثر در بقای سلول، تمایز و شکل گیری حافظه می باشد.

همچنین فلاونوئیدها می توانند از ساختار سلولی بدن محافظت کرده و جلوی رشد باکتری های مضر را بگیرند. محققان اخیرا به این نتیجه رسیده اند که فلاونوئید موجود در ریحان می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

ویژگی ضد التهاب ریحان

ریحان دارای ماده ای روغنی به نام اوژنول است که بنابر تحقیقات معلوم شده این ماده روغنی می تواند فعالیت آنزیمی به نام سیکلواکسیژناز را بگیرد.

این آنزیم در ایجاد التهاب در بدن نقش دارند. بنابراین ریحان می تواند با مسدود کردن این آنزیم، جلوی بسیاری از التهاب ها در بدن را بگیرد.

حافظ سلامت رگ های خونی

ریحان به دلیل دارا بودن کارتنوئیدها مانند بتاکاروتن، سرشار از ویتامین A است. در واقع بتاکاروتن می تواند به ویتامین A تبدیل شود. حتی بتاکاروتن اثرات آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به ویتامین A دارد.

این ماده علاوه بر اینکه از بافت پوششی سلول های رگ های خونی محافظت می کند، جلوی تشکیل رادیکال های آزاد را نیز می گیرد. در واقع اجازه اکسیده شدن کلسترول در رگ های خونی را نمی دهد و مانع از تصلب شریان می شود.

بدین ترتیب احتمال سکته های قلبی و مغزی به حداقل می رسد. از طرفی از آنجایی که حاوی منیزیم فراوانی است، با آرام کردن ماهیجه و رگ های خونی، سلامت قلب و عروق را افزایش می دهد.

ریحان منبعی عالی از ویتامین K، منگنز، مس، کلسیم، آهن، فولات، ویتامین C و اسیدهای چرب امگا3 است.

از دیگر خواص ریحان

دم کرده برگ ریحان، اثر ضدتشنج دارد، مقوی و مدر است. سردردهای عصبی و میگرن را درمان می کند. نفخ و گاز معده را از بین می برد.

در درمان برونشیت موثر است. برای درمان برونشیت باید جوشانده برگ ریحان را، سه بار در روز و هربار یک قاشق سوپخوری مصرف کرد.

چنانچه تخم ریحان را در آب خیس کنید، ژله و لعاب تولید می کند که ادرارآور و معرق است.

زندگی آنلاین

 

ارسال شده در 16 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • رویای شغل و درآمد و آینده ای مناسب در پایتخت
  • رژیم مدیترانه ای در صدر رژیم های غذایی
  • حساسیت های ناشی از استفاده از تیغ
  • زیبایی دو چندان با رعایت این نکات
  • فواید گردو برای زنان باردار
  • با این چیز برگر خانگی رو دست فست فود ها بزنید
  • ویتامین ث بخورید تا دچار سرفه های ناشی از ورزشی نشوید
  • راهی برای درمان جوش صورت اما به سبک خانگی
  • در گرد و خاک خانه چه سم هایی وجود دارد؟
  • اهمیت نفس کشیدن صحیح موقع ورزش
  • بیش فعالی و اهمیت دادن به آن
  • کتابی در خصوص گیاهانی که خاصیت دارویی دارند
  • سندرم خطرناک و نادر در دستان این پسر
  • مضرات کراتینه مو برای افراد مبتلا به آلرژی
  • رهنمودهای غذایی پیش از مسابقه
  • محبوبترین ها

  • افتادگی سینه خانمها در منزل چگونه درمان می شود
  • پرش باعث کوتاهی قد می شود
  • آموزش ورزشهایی در ارتباط با عضلات پشت (انواع بارفیکس)
  • کسب آرامش با برخی روش های موثر
  • چگونه تند تند قدم برداریم تا کلسترول از بین برود
  • در زمان بارداری، چگونه ورزش کنیم؟
  • در ورزش یوگا به چه نکاتی باید توجه کنید
  • دستگاههای بدنسازی مضر برای بدن
  • اطلاعات ورزشی برای خانم های بیش از 50 سال
  • کار با وزنه و مشکلات خانمها
  • ۷ نکته از خطاهای معمول در بدن سازی
  • چه مکملی را در چه زمانی باید مصرف کرد
  • آرنولد و برنامه حرکتی سرشانه
  • نقش سرعت در ورزش کردن
  • ارتباط میان فعالیت بدنی و فکری
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است