egg-yolk-near-three-other-eggs

بارها در مورد خاصیت های مختلف و مفید تخم مرغ صحبت کرده ایم می خواهیم به ویژگی های خاص آن که کمتر کسی از آن ها اطلاع دارید اشاره کنیم ممکن است برخی از این نکات تا کنون به گوشتان نرسیده باشند پس بهتر است تخم مرغ را دست کم نگیرید و ارزش غذایی آن را نادیده نگیرید

تخم مرغ جزو مواد اصلی بسیاری از غذاها است. چون تخم مرغ به خاطر کلسترول بالایی که دارد در سرخط اخبار مربوط به کاهش وزن قرارگرفته‌است، به همین دلیل بسیاری از آدم‌ها از سایر مواد مغذی آن غافل هستند. خوشبختانه، تخم‌مرغ در سال‌های اخیر تا حدی شهرت از دست رفته‌اش را دوباره به دست آورده است. دلیل اصلی‌اش بحث و جدل درباره‌ی این موضوع است که آیا کلسترول موجود در تخم‌مرغ به همان بدی است که در ابتدا تصور می‌شد؟

در یک برنامه‌ی پژوهشی مشترک بین دانشگاه هاروارد ایالات متحده امریکا و کالج پزشکی تانگجی چین مقرر شد در سال ۲۰۱۲ رابطه‌ی بین مصرف تخم مرغ و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی آزمایش شود. در پایان آخرین مرحله‌ی پژوهش، مشخص شد مصرف روزانه‌ی یک تخم‌مرغ خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب یا سکته‌ی مغزی را افزایش نمی‌دهد. به علاوه، این عادت سالم کمک می‌کند تا احتمال سکته‌ی هموراژیک تا ۲۵٪. کاهش بیابد. حالا که این شواهد انکارناپذیر، افسانه‌ی مربوط به وجود کلسترول مضر در تخم‌مرغ را رد کرده‌اند، باید توجه‌مان را روی مزایایی که برای ما دارد، متمرکز کنیم.

۱. بالا بردن سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بیش‌ترین سود را از مصرف تخم‌مرغ می‌برد. ویتامین آ، ویتامین دی و فولات دیگر عاملان مهم در افزایش سطح ایمنی بدن هستند و سیستم بدن را برای مقاومت در برابر هر بیماری یا ویروسی، نیرومند می‌کنند.

۲. بهبود وضعیت پوست

ویتامین آ همراه با بیوتین و سلنیوم، یک بسته‌ی مراقبتی کامل برای پوست تهیه می‌کنند. این دفاع سه‌-جانبه به صورت هماهنگ عمل می‌کند. ویتامین آ به بازسازی و بهبود شرایط فعلی پوست کمک می‌کند. بیوتین اساسا تضمین می‌کند پوست موادمغذی‌اش را نگه می‌دارد. سلنیوم به عنوان خط اول دفاعی به عنوان محافظ پوست در برابر آسیب اکسیداسیون عمل می‌کند. لازم به ذکر است که بیوتین به حفظ مواد مغذی در مو نیز کمک می‌کند.

۳. سوخت‌وساز بیش‌تر و قوه‌ی بینایی بهتر

سطح بالای ویتامین ب۲ و بیوتین موجود در تخم‌مرغ کمک می‌کند میزان سوخت‌وساز بدن در یک سطح بهینه باقی بماند. از سویی دیگر، ویتامین آ و ب۲ می‌تواند قوه‌ی بینایی را بهبود دهد.

۴. تقویت تولید سلول‌های خونی

درباره‌ی سلول‌های خونی می‌توان گفت فولات به حفظ تولید خون در بدن کمک می‌کند، در حالی که ویتامین ب۲ تولید سلول‌های خونی را افزایش می‌دهد.

۵. تقویت ساختار استخوانی

تعداد غذاهایی که به تقویت ساختار استخوانی بدن کمک می‌کنند، چندان زیاد نیستند. ولی، ویتامین دی و فسفر این مزیت خاص را در تخم‌مرغ ایجاد کرده‌اند. به علاوه، فسفر عملکرد غشاء سلولی را بهبود می‌دهد.

۶. سالم نگه داشتن کبد

کولین یکی از مواد مغذی است که اخیرا وارد فهرست ویتامین‌ها شده‌است. در مقایسه با سایر منابع غذایی، تخم‌مرغ یکی از بالاترین اندازه‌های کولین را در هر وعده به بدن ما وارد می کند. این ماده‌ی مغذی، از عملکرد صحیح کبد حمایت می‌کند.

۷. ظرفیت ذهنی بالاتر

گذشته از مزایای جسمی، تخم مرغ می‌تواند نیروی ذهنی را به طور قابل توجهی بهبود دهد. ویتامین ب۲ محافظ معروف سیستم عصبی است در حالی که اسید پانتوتنیک می‌تواند ظرفیت ذهن را افزایش دهد.

مصرف درست تخم‌مرغ یعنی یک تخم‌مرغ در روز (نه بیش‌تر) مزایای زیادی برای بدن دارد که برای عملکرد طبیعی بدن ما لازم است. به علاوه کاملا روشن است که عناصر مثبت مصرف تخم‌مرغ، به تنها مشکل آن، یعنی داشتن کلسترول بالا، می‌چربد.

منبع: لایف‌هک

 

ارسال شده در 15 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تمرینات مهم برای بالا بردن قوای عضلات شکم
  • روش های سالم برای ایجاد حالت در موها
  • تقویت نشاط فردی با این دمنوش
  • با ورزش از بیماریهای قلبی ناشی از دیابت پیشگیری کنید
  • حفظ خویشتن داری و مهارت حرفه ای
  • عادات نادرست درمانی در منزل
  • نکات پزشکی برای سنین بالای پنجاه سال
  • دانش آموزان چه تغذیه ای داشته باشند بهتر است
  • دست دادن بهتر است یا ندادن!
  • وظیفه مردان در ماه سوم بارداری همسرشان
  • سالاد گل کلم لیوانی
  • 14 نوامبر برابر با 23 آبان روز جهانی دیابت
  • افزایش روزافزون مصرف نمک در میان مردم
  • برای کاهش کلسترول خون کدام داروهای از همه بهترند
  • با 5 ورزش عضلات سه سر بازو را تقویت کنید
  • محبوبترین ها

  • علت استفاده پروتئین توسط خانمها
  • در تاریخ المپیک برترین ها را بشناسید
  • چگونه باید در طول ورزش نفس بکشیم؟
  • ورود و خروج اکسیژن در بدن
  • لزوم مواد معدنی در ورزشکاران
  • بخاطر سلامتی بدوید
  • بدترین خطاها در ورزش هوازی
  • تحرک و فعالیت ورزشی در هوای سرد
  • چطوری پیاده روی یوگا اجرا کنیم
  • برای افزایش حجم عضلات ساق پا این نکات را بدانید
  • دور شدن از اضطراب با ورزش کردن
  • اهمیت این نکات در هنگام دویدن
  • تاثیر وزن کفش بر کیفیت دویدن
  • تماشای فوتبال با ما چه میکند ؟
  • اگر در دوران بارداری هستید این نسخه ورزشی را بخوانید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است