493x335_dealing_with_fatique_rmq

چرا گاهی اوقات مدام احساس خستگی می کنیم علت مهم برای این امر چیست چه عواملی در بروز این حالت ها در افراد مختلف نقش دارند با کمک گرفتن از چه توصیه هایی قادر خواهیم بود این عارضه را برطرف کنیم خستگی مزمن چه راه و روش های درمانی دارد توصیه های متخصصین و درمان های طبیعی در این زمینه را در ادامه شرح داده ایم

خواب زیاد، اضطراب، کم آبی بدن، مصرف نکردن پروتئین کافی، اختلال در عملکرد غده تیرویید، آپنه خواب، کمبود پتاسیم در بدن، نارسایی مزمن وریدی، رژیم غذایی گیاه خواری، افسردگی و خستگی آدرنال از مهمترین دلایل خستگی مزمن هستند.

برخی افراد به رغم تغذیه سالم و خواب کافی از خستگی مزمن رنج می برند. مطالعات نشان می دهد خستگی این افراد می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که عبارتند از:

– مصرف نکردن پروتئین کافی
پروتئین کافی یکی از مهمترین عوامل رفع خستگی مزمن است. بیشتر افراد از میزان پروتئین مورد نیاز بدن آگاهی ندارند. مطالعات نشان می دهد حجم ماهیچه های بدن پس از چهل سالگی، هر دهه به میزان 8 درصد کاهش می یابد. کاهش حجم عضلانی یکی از مهمترین دلایل آسیب به استخوان ها، به ویژه پس از زمین خوردن در سالمندان است.

هرچه میزان توده عضلانی در بدن بیشتر باشد، فرد سالمند احساس انرژی و سرزندگی بیشتری دارد و انجام امور روزانه ساده تر خواهد بود. به غیر از سالمندان، افراد در تمام سنین به پروتئین نیاز دارند. میزان پروتئین مورد نیاز بدن با توجه به وزن سنجیده می شود و به عهده متخصص تغذیه است؛ بنابراین باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کرد تا از میزان پروتئین مورد نیاز متناسب با وزن خود آگاه شد.

– اختلال در عملکرد غده تیرویید
اختلال در عملکرد تیرویید یکی از مهمترین دلایل احساس ضعف و خستگی است؛ بنابراین می توان با یک آزمایش ساده تیرویید وضعیت عملکرد آن را بررسی کرد.

– پنه خواب
به قطع موقت تنفس در خواب، آپنه گفته می شود. آپنه یکی از مهمترین دلایل اختلال خواب و احساس خستگی در طول روز است. موارد بسیاری از جمله سندرم روده تحریک پذیر، میگرن و ریفلاکس معده علایم آپنه را تشدید می کنند.

– کمبود پتاسیم در بدن
پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد صحیح سلول های بدن و تقویت عضلات است. کمبود پتاسیم یکی از مهمترین دلایل احساس خستگی است؛ می توان پتاسیم مورد نیاز بدن را از طریق موز، توت، اسفناج، آووکادو و هویج تامین کرد. مصرف حدود 9 واحد میوه و سبزی در روز (هر واحد یک فنجان است) پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین می کند.

– نارسایی مزمن وریدی
نارسایی مزمن وریدی (CVI)، بیماری ناشی از نارسایی یا انسداد وریدهای اندام تحتانی است که سبب بروز طیف وسیعی از علائم در ناحیه پاها می شود. این بیماری سبب می شود خون نتواند از پا به قلب باز گردد؛ بنابراین در جهت مخالف حرکت می کند و سبب تورم رگ می شود. نارسایی مزمن وریدی معمولا ارثی است، ولی بارداری و ایستادن طولانی مدت نیز می تواند عامل بروز این عارضه باشد.

تورم، احساس سنگینی در پاها، بی قراری پا و گرفتن عضلات پا به ویژه هنگام خواب از جمله مهمترین علایم این بیماری است که می تواند سبب احساس خستگی و بی انرژی بودن در طول روز شود. سونوگرافی و چندین گزینه غیرجراحی برای درمان این عارضه وجود دارد.

– خواب زیاد
خواب زیاد یکی از مهمترین دلایل احساس خستگی در طول روز است. هفت تا 9 ساعت خواب برای افراد 26 تا 64 ساله و هفت تا هشت ساعت خواب برای افراد 65 سال به بالا توصیه شده است.

– رژیم غذایی گیاه خواری
معمولا رژیم گیاه خواری سبب کمبود ویتامین B12 در بدن می شود و فقدان ویتامین B12 با احساس خستگی و ضعف همراه است.

– کم آبی بدن
کم آبی بدن تاثیر مستقیمی در تنبلی و احساس خستگی دارد. برای غلبه بر این مشکل باید روزانه حداقل هشت لیوان آب نوشید.

– افسردگی و اضطراب
افسردگی و اضطراب تاثیر مستقیمی بر خلق و خو و انرژی بدن دارد. یکی از موثرترین روش های غلبه بر این مشکل، فعالیت های ورزشی منظم است. استفاده از مکمل های ویتامین D در رفع افسردگی و استرس موثر است.

– خستگی آدرنال
پس از هر اتفاق استرس زا، هورمون های کورتیزول و آدرنالین وارد غدد فوق کلیوی می شوند و حدود هفت ساعت در بدن باقی می مانند. هورمون های استرس یکی از مهمترین دلایل احساس خستگی هستند؛ بنابراین باید با رژیم غذایی مناسب و فعالیت های ورزشی میزان ترشح این هورمون ها را کنترل کرد.

منبع: پایگاه اینترنتی هلث

ایرنا

 

ارسال شده در 15 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • افزایش استرس در میان مردم آمریکا
  • ارتباط رابطه جنسی با درآمد
  • آیا بیش از حد نگران میشوید؟
  • نکاتی برای دور ماندن از گرمازدگی
  • علل و درمان تنفر جنسی
  • مشکلات عاطفی و احساسی میان زوجین
  • چکارکنیم کالریها بهتر و بیشتر بسوزد قسمت دوم
  • زنان سیاهپوست شب کار و ابتلا به دیابت
  • سه سوته دندانتان را برق بیندازید
  • عوامل آسیب رسان به دندان
  • روانشناسی دور هم بودن خانواده در تعطیلات
  • كشف ژن عامل افزايش مقاومت قارچ‌ها در برابر داروها
  • دفتر کار آزمایشگاه چگونه باید مرتب شود؟
  • سودمندی ویتامین ب در پیشگیری از آلزایمر
  • نوزادان سزارینی و این هشدار
  • محبوبترین ها

  • توصیه های متخصصین برای از شیرگرفتن بچه
  • کدامیک مضرترند ؛مکیدن انگشت یا پستانک؟
  • حواستان به اشتها نداشتن فرزندتان باشد
  • آپاندیسیت عامل اصلی دل درد و جراحی اطفال
  • آی کیو نوزادان با روش زایمان طبیعی بیشتر است
  • اگر مایلید فرزندتان بخندد
  • موسیقی درمانی و تأثیر آن بر اوتیسم!
  • توصیه های روانشناسان برای رفع ترس از آمپول
  • پیشگیری از کودک آزاری با این آموزش ها
  • بهترین لیست ناشتا برای اطفال
  • پیشگیری از رشد و تکامل اطفال
  • لکنت زبان بچه و درمانش در خانه
  • برنامه صحیح شیر دادن به نوزاد
  • نگرانی های والدین برای زبان گشودن خردسالان
  • پرسش های کودکان و تکلیف والدین
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است