کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر محسن پور حقیقی
دکتر محسن پور حقیقی
متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
جراحى زيبايى بينى ( رينوپلاستى)
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر فرزاد حسینی
دکتر فرزاد حسینی
لیفت صورت

نامنظم بودن ساعت درونی کودکان کودکان شب زنده دار شب بیداری کودکان خواب شب کودکان چرت زدن کودکان بهم خوردن برنامه خواب کودکان

چگونه می توانیم به فرزندمان خوابیدن به صورت فردی را آموزش دهیم اطفالی که عادت به خوابیدن در کنار والدین دارند چگونه می توانند یادبگیرند به صورت فردی استراحت کنند چه روش هایی به آن ها کمک میکند چگونه و با در پیش گرفتن چه توصیه هایی این کار شدنی خواهد بود

 حتما تا به حال کودکانی را دیده اید و یا از والدینشان شنیده اید که هم صبح ها خیلی می خوابند هم شب ها. جالب اینجاست که برخی معتقدند این کودکان الگوی خوابشان را از مادر خود زمانی که هنوز در رحمش بوده اند به ارث برده اند. کودکتان اوایل بارها و بارها هنگام شب از خواب بیدارتان می کند و ممکن است دلتان برای یک خواب راحت لک بزند. اما بعد از مدتی می توان کاری کرد که او هم مثل خودتان شب را راحت تا صبح بخوابد ( یا حداقل کمتر بیدار شود ).

با این حال ثابت شده است که بیشتر کودکان از سن 3 تا 4 ماهگی به بعد می توانند شب ها کامل بخوابند البته اگر کمکشان کنید و اجازه دهید این کار را بکنند. فرزندتان این توانایی را دارد تا آموزش ببیند و از یک ساعت بیولوژیکی خاص پیروی کند. اگر موفق شوید او را از همین ابتدا آموزش دهید در واقع از الگوی بد خواب برای سال ها پیشگیری کرده اید. اگر فرزندتان تا شش ماهگی هنوز شب ها تا دیر وقت نمی خوابد باید شروع به برنامه ریزی برای او بکنید. در ادامه  توصیه هایی را ارائه خواهیم کرد که می توانید از آنها کمک بگیرید.

1- آموزش دهید که تشخیص دهد در چه زمانی از روز قرار دارید

ممکن است کودکتان در طول روز بخوابد و زمانی که وقت خواب شماست بیدار باشد. در درجه اول، کودکتان توان تشخیص بین شب و روز را ندارد و پیرو آن ریتم شبانه روزی خود را نیز نمی تواند تنظیم کند. با قرار دادنش در معرض نور خورشید هنگام روز و کاهش نور خانه هنگام شب می توانید کمکش کنید که تفاوت بین این دو زمان در روز را درک کند. همچنین بهتر است گهواره کودک در کنار پنجره باشد و پرده نیز کشیده نشود تا نور خورشید هنگام صبح به او بتابد. در طول یک هفته او را در زمانی مشخص از خواب بیدار کنید. بعد از مدتی می بینید خودش هر روز در همان ساعت از خواب بیدار می شود. شب ها وقتی می خواهید بخوابانیدش مطمئن شوید که این کار را با چراغ کم نور انجام می دهید. همچنین سعی کنید فضا آرام باشد تا کودک برای خواب آرامش داشته باشد.

2- به فرزند خود دلیل بدهید

قبل از خواب او را به حمامی گرم ببرید. لباسش را عوض کنید، خوب گرمش کنید و قبل از اینکه بخوابانیدش خوب تغذیه اش کنید. برای فرزندتان در هر سنی که باشد لالایی بخوانید و یا داستانی را آرام و با لحنی ریتمیک برایش تعریف کنید تا به خواب برود. فقط مطمئن شوید که او در راحت ترین فرم خود قرار دارد. کاری نکنید که کودک از نظر ذهنی تحریک شود چون با این کار به بیدار ماندن ادامه می دهد و به جای اینکه شما او را بخوابانید او این کار را با شما می کند!

3- کودکی که خوب تغذیه شده باشد خوب هم می خوابد

شاید بگویید کودکی که خوب غذا خورده باشد برای تعویض پوشک بیدار می شود. اما اینکه بعد از یک مدت طولانی برای پوشک بیدار شود خیلی بهتر از این است که هر نیم ساعت برای کمی شیر خوردن بیدار شود. کودکان وقتی در حال رشد هستند بیشتر گرسنه می شوند پس اگر خوب تغذیه شوند هم به رشدشان کمک کرده ایم هم اینکه باعث می شویم بیشتر در رخت خواب بمانند. این کار مخصوصا در کودکانی که دیگر می توانند غذاهای جامد بخورند خوب جواب می دهد، چون شیر مادر خیلی سریع هضم می شود اما غذای جامد اینچنین نیست و کودک برای مدت طولانی تری سیر می ماند.

4- گریه ها را نادیده بگیرید

اگر کودکتان در دستانتان به خواب رفت، بیدارش کنید تا متوجه شود که او را در گهواره اش می گذارید. قصدتان از این کار این است که متوجه شود محل خواب گهواره اش است. شاید با این کار کودک برای اعتراض شروع به گریه کند، و صدای گریه اش گوشتان را آزار دهد، اما تحمل کنید. اگر نتوانید معنای گریه های دیگرش را درک کنید جای نگرانی دارد و تا زمانی که پاسخ نیازهایش را می دهید گریه های اعتراضی نباید دلواپستان کند. کودک هرچه کم سن تر باشد تمرین دادنش نیز ساده تر است. اگر کودکتان پنج ماه یا بیشتر دارد، بیشتر به تغییراتی که انجام می دهید اعتراض می کند.

5- لباس مناسب فصل

لباس سبک با هوادهی مناسب برای تابستان و لباس گرم و پتوی نرم و راحت برای زمستان بسیار مهم هستند. فرزندتان باید در همه فصول احساس راحتی کند. اطراف کودکتان در گهواره کوسن های نرم و کوچک قرار دهید تا با هر چرخشی که می کند باز هم در جایی راحت فرود بیاید.

این دستورات را انجام دهید و خود خواهید دید که چگونه فرزندتان زمان خوابش تنظیم می شود. این تغییرات را می توانید در عرض یک هفته به ثبات برسانید.

وب‌سایت دکتر کرمانی

5 1000
ارسال شده در 18 تیر 1395 توسط با موضوع سلامت کودک

ارکید
تلگرام دکتر سلام
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x