905909_319
 اگر مایلید حس خلاقیت در شما شکوفا شود و نوآوری را در زندگی تان لمس کنید بهتر است به برخی فعالیت های موثر برای رسیدن به این امر روی بیاورید تا استعداد و توانایی های خودتان را کشف کنید  برای بهبود حس خلاقیتتان پیشنهادات جالبی داریم با ما همراه باشید و راهنمایی هایمان را مطالعه کنید.

 گاهی اوقات فکر می کنیم فقط یک سری افراد خیلی خاص دارای خلاقیت هستند. اگر شما یکی از این افراد نیستید این به معنی محکومیت شما به یک زندگی عادی نیست. خلاقیت درست مثل ماهیچه می ماند و می توان با کمی تلاش و سخت کوشی آن را تقویت کرد. به خاطر بسپارید که خلاقیت یک فرآیند غیرفعال نیست. نمی توان عقب نشست و منتظر الهام یود. این کار انگیزه را از شما گرفته و دلسردتان می کند. باید به دنبال روش هایی برای تقویت خلاقیت باشید. در جستجوی چیزهایی باشید که برای شما الهام بخش هستند و به شما کمک می کنند روی انرژی ذهنی و دقت تمرکز کنید.
این ترفندها به شکوفایی و بهبود خلاقیت شما کمک زیادی می کنند.
پیاده روی کنید
محققان در مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ دریافتند کسانی که راه می روند خلاقیت بیشتری نسبت به کسانی دارند که یک جا می نشینند. فعالیت های جسمی نقش بسیار مهمی در تقویت و حفظ توانائی های شناختی دارد. اما در این تحقیق ثابت شده است که یک پیاده روی ساده تفکر را به طور دائم بهبود می دهد. پس اگر به میز بچسبید و سعی کنید که به یک ایده خوب برسید موفق نخواهید شد. در عوض پیاده روی کنید تا الهامات در ذهنتان ایجاد شود. ترفندهای بهبودخلاقیت
به خودتان پاداش بدهید
پاداش دادن به برخی فعالیت ها نتیجه معکوس می دهد و انگیزه را از بین می برد و پدیده توجیه افراطی بوجودمی آید. بنابراین وقتی به خلاقیت ها و افکار خلاق پاداش می دهیم نتیجه معکوس می دهد. با این حال برخی محققان دریافتند هنگامی که به کودکان برای نقاشی های خلاقانه قول پاداش می دهند خلاقیت بیشتری از خود نشان می دهند. پس برای این که خودتان را تشویق کنید به خودتان در ازای خلاقیت های قول پاداش بدهید. فقط مراقب باشید که در این کار افراط نکنید زیرا انگیزه و خلاقیت را از شما می گیرد.
فاصله روانشناسی ایجاد کنید
معمولا وقتی خلاقیت شما کور می شود اطرافیان پیشنهاد استراحت به شما می دهند. ایجاد فاصله روانشناسی بین خود و مشکل نیز بسیار کارساز است. محققان در یکی از تحقیقات خود هنگامی که شرکت کنندگان بین خود و مشکل فاصله زیادی می دیدند بهتر می توانستند آن مشکل را حل کنند تا این که مشکل را بسیار نزدیک به خود ببینند. پس این بار اگر با یک مشکل سخت مواجه شدید سعی کنید آن را دور از خودتان تصور کنید تا به نتایج بهتری برسید.
خودتان را با الهامات احاطه کنید
روانشناسان می گویند محیط اطراف نقش بسیار مهمی در فرآیند خلاقیت ایفا می کند. مهیج کردن محیط فرآیند فکر خلاقانه را آسان می کند. پس محیط اطراف خود را با چیزهای الهام بخش انگیزه دهنده پر کنید.
محدودیت ایجاد کنید
معمولا افراد هنگام حل یک مشکل به ایده های بدیهی و فعلی موجود تکیه می کنند تا به آسان ترین راه حل برسند. این روش اغلب به نتایج خوبی می رسد اما می تواند منجر به تثبیت ذهنی شده و نتوانید به راه حل های خلاقانه فکر کنید. یکی از راه ها برای غلبه به این مشکل ایجاد محدودیت ها در تفکرات است که باعث می شود به راه حل های خلاقانه تری برسید. این بار که سعی در حل مشکلی داشتید سعی کنید افکاری که برای حل مشکل دارید را محدود کنید. این گونه به ایده های خلاقانه و مفیدی خواهید رسید.
رویا پردازی
در این دنیای ارتباطات و تکنولوژی خیال پردازی می تواند بسیار مفید باشد. به جای تمام لحظات زندگی خود را با اپلیکیشن ها، بازی ها، اینترنت، ایمیل و بازدید از سایت ها پر کنید به خودتان اجازه خستگی بدهید. خستگی برای شما یک زمانی برای رویا پردازی فراهم می کند و این شما را به سمت خلاقیت های عالی می کشاند. خستگی شما را تشویق به افکار خلاق می کند زیرا سیگنالی را به شما ارسال می کند که موقعیت کنونی ایده های جدید کم دارد.
مجسم کردن مجدد مشکل
یکی از کارهایی که انسان های خلاق معمولا انجام می دهند این است که مشکل را دوباره تصور می کنند. به جای این که تمام مدت به یک دیوار ذهنی بچسبید سعی کنید یک قدم به عقب برگردید و دوباره مشکل را از همان ابتدا تصور کنید. آیا روش متفاوتی برای فکر کردن به مشکل وجود دارد؟ آیا می توانید از یک بعد متفاوت به مسئله نگاه کنید؟ پس اگر از اول شروع کنید به افکار خلاقانه و راه حل های بهتری خواهید رسید.
احساساتی باشید
درست است که احساسات مثبت با خلاقیت در ارتباط هستند اما احساسات و عواطف منفی نیز هماند احساسات مثبت با افکار خلاقانه در ارتباط هستند. این را نگفتم که خودتان را به سمت افکار و روحیات منفی بکشانید تا به الهامات برسید. اما این بار اگر درگیر احساسات منفی شدید سعی کنید به جای این که بنشینید و حرص بخورید آن انرژی منفی را در جهت حل مشکل به کار ببرید.
اطراف خود را با رنگ آبی احاطه کنید
روانشناسی رنگ می گوید رنگ های مختلف تاثیرات مختلفی در روحیه، احساسات و رفتارها دارند. تاثیر رنگ آبی ایجاد خلاقیت است. چرا؟ رنگ آبی مرتبط با طبیعت، آرامش و آسایش خیال است و به انسان کمک می کند با احساس امنیت و اطمینان خاطر به جستجوی خلاقیت ها بپردازند. بنابراین این بار که به دنبال راه حل یا خلاقیت بودید خودتان را با رنگ آبی احاطه کنید.
مدیتیشن
محققان دریافته اند که برخی از انواع مراقبه باعث افزایش فکر خلاق می شود.مراقبه مدت هاست که به عنوان تکنیک ریلکسیشن به کار می رود. اما فواید سلامتی مراقبه فراتر از این هاست. در مدیتیشن فرد پذیرای تمام افکار و احساسات بدون تمرکز بر یک موضوع یا یک ایده خاص است و می تواند افکار و ایده های جدیدی را در ذهن ایجاد کند.
وب سایت بدونیم – مریم اسدی:

ارسال شده در 19 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • تستوسترون و رفع مشکلات روحی
  • تاثیرات بازی با عروسک بر روی رفتار کودک
  • ترس از غذاخوردن چگونه پدید می آید
  • لطفاً شکلات صبحانه نوتلا (Nutella) نخورید!
  • بررسی جزئیات رژیم مایعات
  • تغییر رنگ خارجی و داخلی دندان با این روش ها
  • طبخ براونی با کاکائو
  • پی بردن به راست و دروغ گفتن مردها
  • رابطه ماهی با شنوایی گوش
  • کنترل آسم تان را با این خوراکی ها بدست بگیرید
  • خلاقیت کودک در عرض 24 ساعت
  • سودمندی نوعی گیاه دارویی در كاهش وزن
  • راه های جلوگیری از پیری
  • آموزش تربیتی یک کودک آرام
  • ویتامین های ضروری برای بانوان سالمند و خواص هریک
  • محبوبترین ها

  • دانستنی هایی در مورد فواید و مضرات خوردن قند
  • ارتباط ماست وانیلی با روحیه
  • با غذاهایی که شما را خشمگین می کند آشنا شوید
  • کم اشتها هستید؟ راه حل مشکلاتان اینجاست
  • کالری پوره سیب زمینی
  • کاهش بیماریهای قلبی با سیر جوانه زده
  • آیا ترکیب چای با دارچین درست است؟
  • نکاتی در رابطه با مضرات خوردن کنسرو
  • اینطوری دسر بخورید تا چاق نشوید
  • مویز و خاصیت سلامت زای آن
  • دلیل زیان آور بودن پفک
  • قبل، حین و بعد از غذا “آب”ممنوع!
  • رژیم غذایی ضعیف در دوران بارداری چه پیامدی دارد؟
  • 4 عملی که سبب بدتر شدن سرما خوردگی آنفلوانزا می شوند
  • رسیدن به تناسب اندام با رژیم مایعات
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است