104330609_XS

کسانی که به عارضه آسم دچار هستند از چه رژیم غذایی باید پیروی کنند باید و نباید های خوراکی برای این افراد چیست چه توصیه های تغذیه ای راباید در نظر بگیرند چه نوع مواد غذایی می تواند بیماری آن ها را تشدید کند نشانه های مختلف برای بروز آسم در بدن کدامند ؟

زمانی که عملکرد سلول‌ های عضلات در ریه ‌ها مختل شود و دچار انقباض و سفت شدن شوند، آسم بروز می ‌کند. این سلول ‌ها روی سایر سلول‌ ها نیز اثر می ‌گذارند و شروع به تولید بیشتر مواد مخاطی غلیظ و جذاب می ‌کنند.

علائم آسم شامل؛ کوتاه شدن تنفس، سفت شدن قفسه سینه، عطسه، سرفه، مشکل در صحبت کردن و حتی از حال رفتن فرد است. بنا به تحقیقات و آمار، حدود 300 میلیون نفر در سرتاسر دنیا از آسم رنج می ‌برند و حدود 250 هزار نفر سالانه بر اثر این بیماری جان خود را از دست می ‌دهند. از سال 1980 تعداد افراد مبتلا به آسم حدود 75 درصد افزایش یافته و میزان رشد بیماری در کودکان زیر پنج سال به 160 درصد نیز می ‌رسد.

توجه به توصیه ‌های پزشکان، مصرف برخی غذاها و میوه‌ ها به مقدار نیاز و کاهش مصرف غذاهای کنسروی و حاوی مواد نگه‌ دارنده تاثیر زیادی در کاهش علائم و حملات ناشی از آسم دارد.

در اینجا بهترین و بدتری گزینه های غذایی برای جلوگیری یا تشدید علائم آسم معرفی شده است:

بهترین؛ ماهی های چرب: منافع بهداشتی اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی ها، فراتر از حافظت در برابر بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، و آلزایمر است. این اسیدهای چرب در برابر حملات آسم نیز محافظت ایجاد می کنند. انواع ماهی های چرب خواص و اثرات ضد التهابی دارند و می توانند مانند التهاب برونش شوند که علامت شایع حملات آسم است. خطر ابتلا به آسم در کودکانی که مادران آنها در زمان بارداری دو بار در هفته ماهی مصرف می کنند نیز به مراتب کمتر از سایرینی است که ماهی را در رژیم غذایی خود ندارند.

بهترین؛ توت ها و سبزیجات تیره رنگ: انواع توت ها و سبزیجات تیره رنگ مانند اسفناج، مقادیر بالای ویتامین ث را دارند و مشخص شده که مصرف این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خس خس سینه در کودکان مبتلا به آسم کمک می کند. مصرف مکمل های ویتامین ث نیز خالی از فایده نیست و می تواند منجر به کاهش حملات آسم شود.

بهترین؛ نوشیدن شیر: شیر نه تنها منبع بزرگ کلسیم است، بلکه غنی از منیزیوم نیز محسوب می شود؛ یک ماده معدنی کاهنده علائم آسم که در دانه های بذر کتان نیز موجود است. منیزیوم باعث شل شدن عضلات اطراف برونش می شود و راه های هوایی را باز نگه می دارد.

بهترین؛ هویج: هویج فقط برای حفظ سلامت چشم مفید نیست بلکه بدن را در برابر آسم ناشی از ورزش نیز مصون نگه می دارد. بتاکاروتن موجود در هویج یک نوع آنتی اکسیدان است که در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود و باعث افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر حملات آسم خواهد شد. هویج هرچه پررنگ تر باشد، کاروتنوئید بیشتری دارد.

بهترین؛ آووکادو: یک دلیل دیگر برای اضافه کردن آووکادو به رژیم غذایی وجود دارد؛ آووکادو حاوی آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون است که نگهبان ریه های شما در برابر استرس راه های هوایی و آسیب بافت ها محسوب می شود. چربی های مفید در آووکادو محافظ سلامت قلب، است، کلسترول بد یا ال دی ال را کاهش داده و منجر به افزایش سطح کلسترول خوب یا اچ دی ال می شود.

بهترین؛ سیر و پیاز: پیاز حاوی مقدار زیادی ترکیبات ضد التهابی است که می ‌تواند آسم را درمان کنند و علائم آن را کاهش دهد. همچنین مقدار زیادی آنتی ‌اکسیدان فلاوونوئید کوئرسیتین دارد و به طور متوسط حاوی 50 میلی ‌گرم کوئرسیتین است؛ بنابراین اگر به طور روزانه پیاز مصرف کنید، شدت حملات آسم در شما کاهش خواهد یافت. پیاز، 9 گونه ترکیب ضد التهابی متفاوت دارد. مصرف آن کاملا بی ‌خطر است و به ندرت دیده شده که کسی در اثر مصرف پیاز دچار آلرژی شود. سیر به خاطر طبیعت گرم خود یک سبزی مناسب برای درمان آسم و آلرژی به شمار می ‌آید. در فلسفه چینی ‌های باستان، سیر جایگاه ویژه ‌ای دارد و در درمان گیاهی بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

بهترین؛ سیب: سیب و آب سیب حاوی فیتوکمیکال ‌ها و مواد آنتی ‌اکسیدانی است که عملکرد ریه را بهبود می ‌بخشند، بنابراین به افرادی که از آسم رنج می‌ برند توصیه می ‌شود هر روز یک عدد سیب بخورند. در ضمن مصرف روزانه سیب توسط زنان باردار، احتمال ابتلا و تولد فرزندشان با مشکل آسم و یا آلرژی را کمتر می ‌کند. پژوهش ‌ها نشان می ‌دهند مادرانی که در طول دوران بارداری دست ‌کم هفته‌ ای چهار عدد سیب می ‌خورند، از بروز آسم و آلرژی در کودکان شان پیشگیری می ‌کنند.

بدترین؛ فست فود: یک مطالعه بین المللی در بریتانیا روی دو میلیون کودک، ارتباط بین مصرف غذاهای سریع و خطر ابتلا به آسم را نشان داده است. مصرف سه وعده یا بیشتر فست فودها در هفته خطر ابتلا به آسم را در کودکان و نوجوانان 309 درصد افزایش می دهد. محققان تصور می کنند که دلیل این امر با سطح بالای چربی های اشباع شده در این غذاها ارتباط دارد و منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن و شروع حملات آسم می شود.

بدترین؛ الکل، میوه های خشک، سوپ فوری و سیب زمینی سرخ شده: تمامی این گزینه ها حاوی سولفیت هستند؛ ماده نگهدارنده ای که می تواند منجر به حملات آسم شده و حتی در کسانی که حساسیت غذایی دارند شروع کننده آنافیلاکسی باشد. سالیسیلات ترکیب دیگری در میوه های خشک و غذاهای فراوری شده است که منجر به تشدید حملات آسم می شوند.

بدترین؛ نمک: مطالعات دانشمندان نشان می ‌دهد که زیاده‌ روی در مصرف نمک نه تنها سلامت قلب را به خطر می ‌اندازد، بلکه باعث تشدید علائم آسم نیز می ‌شود؛ بنابراین کنترل و مدیریت مصرف نمک باعث کنترل علائم آسم و آلرژی می ‌گردد.

منبع: prevention

آوای سلامت

ارسال شده در 20 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • مشکلات تیروئیدی را جدی بگیرید
  • سیر اختلال خوردن و پیامد آن سیر اختلال خوردن و پیامد آن
  • رفلاکس معده در بزرگسالان
  • چیپس مضراست، چیپس خانگی مضرتر!
  • بدبینی با شما چه می کند
  • عوامل مختلف کبودی پوست را بشناسید
  • برای جوان تر شدن زغال اخته میل کنید
  • بررسی دارو های روزمره
  • معرفی برخی از مواد غذایی که باعث کاهش اشتها می شود
  • آسیب های ناشی از اعتیاد و خشونت در جامعه
  • دورکردن سرطان با اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان
  • معرفی ده بیماری که در اثر کمبود ویتامین D بوجود می آید
  • دیس تایمی چه نوع افسردگی است؟
  • برخی تجربیات افراد باهوش
  • توصیه های مهم برای تخمک گذاری
  • محبوبترین ها

  • این تست را قبل از باردارشدن انجام دهید
  • نازایی با این محصولات
  • فرزند دارشدن با رعایت این نکات
  • این مواد غذایی به باردار شدن کمک میکنند (بخش اول)
  • حاملگی موفق با برخی پرهیزات غذایی
  • خطر اقدام به بارداری در این ماهها
  • بالا بردن شانس بارداری با این توصیه ها
  • خواهان فرزند دختر هستید یا پسر؟
  • تجربه یک بارداری آسان با رعایت این نکات
  • افزایش قند خون در ماههای گرم سال
  • تاثیرات مختلف آپاندکتومی بر باردارشدن
  • دانستنی های مهم برای قبل از زایمان
  • این مواد غذایی به باردار شدن کمک میکنند (بخش دوم)
  • علائم اولیه باردارشدن را بدانید
  • ملاحظات مهم برای حامله شدن دیر هنگام
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است