kolie

کلیه ها از اعضای بسیار پرکاربرد بدن هستند که وظیفه ی تصفیه خون تا حدی به گردن آن هاست. از همین رو عملکرد صحیح آنها بسیار حائز اهمیت است. کلیه ها جز اندام های آسیب پذیری هستند که بخاطر داشتن عادت های نادرست در سبک زندگی، زیاد دچار مشکل می شوند. در این مطلب درمورد حفظ سلامت این اندام به کمک رژیم غذایی مناسب صحبت خواهیم کرد. با دکتر سلام همراه باشید.

به گفته کارشناسان یک رژیم غذایی مناسب می تواند به سیستم بدن شما نیرو بخشد و آن را از ویروس، باکتری و انگل های مضر مصون نگه دارد. کارشناسان توصیه می کنند برای تقویت ایمنی و حفظ سلامت کلیه های خود بهتر است نکاتی را در رژیم غذایی تان رعایت نمایید.
آب گرم با آبلیمو بنوشید
روزتان را با نوشیدن یک فنجان آب گرم همراه با آب یک نصف لیمو آغاز نمایید. بدین ترتیب از همان ابتدای صبح، سموم از بدن تان دفع می شوند.
افزایش مصرف میوه و سبزیجات
گنجاندن میوه و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی، می تواند منجر به کاهش ریسک عفونت کلیه ها و اسیدی شدن متابولیسم بدن شود. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بسیار مستعد اسیدی شدن متابولیکی هستند. میوه ها و سبزیجات می توانند به حذف اسید اضافی از کیله ها کمک کرده و آن را از طریق ادرار دفع کنند. فلفل دلمه، کلم، گل کلم و پیاز می توانند به حفظ سلامت کلیه ها کمک کنند. همچنین سیب غنی از فیبر و آنتی اکسیدان های است که می تواند موجب بهبود عملکرد کلیه ها شود.
مصرف برگ های جعفری و گل قاصدک
یکی از بهترین مدّرهای طبیعی، برگ های گل قاصدک است که به تقویت کلیه ها کمک کرده و عملکرد مجاری ادراری را بهبود می بخشد. برگ های قاصدک را در چای ریخته و روزی یکبار بنوشید. جعفری هم به شستشوی سموم کلیه ها کمک می کند.
مصرف نوشیدنی های سالم
نوشیدن نوشیدنی های تازه شیوه عالی مصرف مایعات بیشتر و حفظ سلامت کلیه هاست. مایعات به سیستم گوارشی در استخراج اب بیشتر و دفع مواد زاید از بدن کمک می کنند. با این حال اگر از بیماری کلیوی رنج می برید، از مصرف اب سبزیجاتی نظیر اسفناج و چغندرقند پرهیز کنید. این سبزیجات غنی از اسیداوکسالیک بوده که موجب تشکیل سنگ کلیه می شوند. در عوض اب نارگیل بنوشید.
از خوردن کافئین، الکل و غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید
خوردن کافئین، الکل و غذاهای فرآوری شده فرایند تصفیه را دشوار می سازد. رژیم غذایی مملو از پروتئین مضرات زیادی دارد. خوردن پروتئین بیش از اندازه زیاد موجب عملکرد سخت تر کلیه ها شده و در نتیجه کلیه ها بد کار خواهند کرد.
محدودیت مصرف نمک
بدن برای دفع نمک اضافی، انرژی زیادی صرف می کند. زمانیکه نمک زیادی مصرف می کنید، کلیه های تان برای تصفیه آن، به مراتب سخت تر کار می کنند. از اینرو مصرف نمک روزانه تان را به ۵ تا ۶ گرم در روز، که حدود یک قاشق چایخوری خواهد بود، محدود کنید.

ارسال شده در 20 تیر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تخم مرغ داخل کاسه گوجه فرنگی
  • چند رفتارنادرست زوجین پس از دعوا کردن
  • افزايش مصرف داروهاي امراض رواني در آمريكا
  • تاثیرات مفید ورزش بر سلامت کودکان
  • تپش قلب به مدت طولانی خارج از بدن
  • شاخص هایی برای پیش بینی مشکلات دیابتی ها
  • زخم پوش های هوشمند دارای عصاره ضد میکروب
  • تاثیر تمرینات ورزشی در بیماران مزمن کلیوی
  • خوراکی های قاعده آور را بشناسیم
  • کارکرد صحیح معده باهلیله سیاه
  • انواع نان ها و تفاوت هر کدام
  • از کجا بدانیم چربی بدنمان کم است؟
  • تغییرات رفتاری نامزد
  • راه حل هایی برای تستوسترون پایین در آقایان
  • کرفس سبزی خون رسان
  • محبوبترین ها

  • پیامدهای خطرناک خوردن کاکائو
  • برای کاهش اشتها میوه خوبست یا آبمیوه
  • خوردن قند تمرکز حواس بچه ها را کاهش میدهد
  • با اسیدهای چرب بیشتر آشنا شوید؟
  • کالری پوره سیب زمینی
  • اضافه وزن در اطفال با مصرف بستنی
  • آیا شما هم وقتی ماهی می خورید دچار حالت تهوع می شوید ؟
  • همه چیز درمورد ارزش غذایی چغاله‌بادام و گوجه‌سبز
  • زمانیکه موز بجای دارو بکار می رود
  • خواص درمانی و ارزش تغذیه ای روغن کنجد
  • برای چاق شدن از مصرف مواد غذایی چرب مضر بپرهیزید
  • آیا سویا ارزش غذایی شیر را دارد؟
  • مرگ آورترین خوراکی های روزمره
  • اسفناج بخورید تا استرس نداشته باشید
  • بهترین اسموتی جهان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است