metabolism

اگر میخواهید وزن کم کنید و یا به فکر سلامت بیشتر بدن خود هستید پیشنهاد می کنم که این مطلب را بخوانید. با بالابردن سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن، شما می توانید بازده بیشتری از فعالیت های مختلف خود دریافت کنید و همین مسئله سبب می شود که سریع تر به وزن و یا اندام ایده آل خود برسید. در ادامه 7 روش کارآمد برای افزایش سوخت و ساز بدن را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مقدار خواب شما تأثیر زیادی روی اندازه‌ی دور کمرتان دارد. تحقیقات نشان داده‌اند کمبود خواب می‌تواند هورمون‌های گرسنگی را اشتباهاً ارسال کند. این یعنی مشکل شما با سلول‌های چربی دو برابر می‌شود: شما بیشتر از حد نیاز می‌خورید و اضافه‌وزن در اندام شما نمودار می‌گردد.

زودتر بیدار شوید
کمی زودتر بیدار شده و در ابتدا صبحانه بخورید، قهوه در صبحانه‌ی شما جایی ندارد. با نخوردن صبحانه شما اولین شانس روز خود برای افزایش سوخت‌وساز را ازدست‌داده‌اید. سپس ورزش کنید. حتی یک پیاده‌روی 20 دقیقه‌ای تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد.

فعال باشید
شاید ورزش روزانه برای شما غیرممکن به نظر برسد، اما شما می‌توانید و باید این کار را بکنید. ورزش‌های قلبی عروقی ( پیاده‌روی، شنا، ایروبیک، دو ) محرک سوخت‌وساز بدن هستند، به سوزاندن کالری کمک می‌کنند و حتی موقتاً اشتهای شما را کاهش می‌دهند. وزنه‌برداری نیز برای شما ضروری است. زیرا حجم بافت‌های بدن و ماهیچه‌ها را بالا می‌برد و نتیجه‌ی آن سوزاندن کالری بیشتر است. هرچه بافت ماهیچه‌ای شما بیشتر باشد کالری بیشتری می‌سوزانید.

تمام روز بخورید
سه وعده‌ی بزرگ غذایی در روز را فراموش کنید. به‌جای آن سراغ وعده‌های غذایی کوچک‌تر یا میان وعده‌های سالم باشید. روزانه 5 تا 6 وعده‌غذای کوچک بخورید تا انرژی بدن شما حفظ شود. با این کار سوخت‌وساز بدن افزایش‌یافته و قدرت مغز بالا می‌رود. نخوردن غذا باعث می‌شود سوخت‌وساز بدن کند شده و به علت کمبود غذا کالری ذخیره شود.

آب بخورید
اگر بدن آب کافی نداشته باشد عددی که ترازو نشان می‌دهد درست نیست. با دریافت نکردن آب کافی شما در خطر افزایش وزن قرار می‌گیرید. کم‌آبی می‌تواند باعث شود مغز فکر کند شما گرسنه‌اید، بنابراین بجای دریافت آب کافی به دنبال هر خوراکی‌ای که نزدیک شماست می‌روید.

غذاهای تند بخورید
افزایش میزان تندی هر وعده‌ی غذایی چیزی فراتر از افزودن طعم است. غذاهای تند مانند فلفل تند و ادویه‌ها دمای بدن را بالا می‌برند. دمای بدن و سوخت‌وساز با هم ارتباط مستقیم دارند: همزمان با سوزاندن انرژی در بدن، گرما آزاد می‌شود.

کلسیم مصرف کنید
تحقیقات نشان می‌دهند کلسیم، یک ماده‌ی معدنی ضروری، می‌تواند میزان درصد سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد که این یعنی زیادشدن کاهش وزن. یک رژیم غذایی با کلسیم زیاد و کالری کم سوخت چربی در بدن را افزایش می‌دهد. دوستداران لبنیات کمتر مبتلا به سندروم سوخت‌وساز می‌شوند، سندرومی که با بالا رفتن فشارخون، کلسترول و تری گلیسیرید، عدم کنترل بدن بر قند خون و چاقی شکم همراه است – همه‌ی این فاکتورها خطر بیماری‌های قلبی و دیابت را بالا می‌برند.

ارسال شده در 20 تیر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • صحیح ترین روشهای نگهداری از زخم
  • یک دنیا فایده برای انواع تمرینات ورزشی
  • علت اینکه از ورزش های شکم، نتیجه ای عایدمان نمی شود؟
  • ماکارونی رژیمی با سبزیجات
  • از هاشیموتو چه میدانید؟ علل و راه های درمان
  • آموزش تصویری برداشتن پوست خشک از کف پا
  • سرطان را با مواد غذایی سالم از خود دورکنید
  • انواع رنگ های زبان و بیماری های مربوط به هرکدام
  • اثرات مطلوب رابطه جنسی بر بارور شدن زنان
  • از چرب شدن مو چطوری پیشگیری کنیم
  • مروری بر آکنه
  • اگر می خواهید جوان و شاداب بمانید ، به این نکات توجه کنید
  • هر آنچه باید درباره اندازه آلت تناسلی مردان بدانید
  • مصرف میوه و سبزیجات قرمز یا زرد رنگ
  • میوه هم تراز با متفورمین
  • محبوبترین ها

  • چرا کودکان باید موز بخورند
  • پیاز درمان کننده بیماری های زمستانی
  • چای جعفری بهترین راه حل برای درمان تورم پا
  • برخی از خاصیت های بادام زمینی
  • طبیعی ترین جانشین های امپرازول
  • 5 دلیل برای خوردن بیشتر خیار در این فصل
  • رفع دردهای ماهیچه‌ای با معجون هندوانه
  • 5 خوراکی که ویتامین ث آن بیشتر از پرتقال است
  • مواد خوراکی ممنوعه برای یخچال
  • خاصیت منحصر بفرد پرتقال
  • ویژگی های شفا دهنده موز
  • اختلاف در طعم و بوی میوه های حال با میوه های گذشته
  • فواید شگفت انگیز انار برای خانم های باردار
  • عکس هایی از ارزن و خواص آن
  • عکس هایی از سیب زمینی ترشی و خواص آن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است