Fruit-Vegetables-Healthy-Food

از ویژگی ها و شاخصه های اصلی رژیم میوه خواری چه میزان اطلاع دارید چرا این رژیم را برخی افراد انتخاب میکنند و روش ها و اوصل در پیش گرفتن این نوع رژیم غذایی به چه صورت است کسانی که تمایل به رژیم برای لاغری دارند و میوه خواری را انتخاب می کنند چه توصیه هایی را باید در نظر بگیرند

در میان انواع رژیم‌های متفاوتی که وجود دارد، رژیم میوه‌خواری یکی از محدودکننده‌ترین‌ها محسوب می‌شود. چون احتمال سوءتغذیه در این رژیم بالاست، چندان توصیه نمی‌شود. اما اگر شما علاقه مندید که امتحانش کنید چیزهایی هست که باید بدانید.

رژیم میوه‌خواری یعنی چه؟

میوه‌خوار بودن به این معنی نیست که شما فقط میوه می‌خورید. اصول این رژیم می‌گوید میوه خام نباید بیشتر از 75 درصد از غذای مصرفی‌تان را شامل شود. با این حال برخی کارشناسان عقیده دارند باید این میزان را به 50 درصد کاهش داد تا تعادل تغذیه‌ای حفظ شود.

شروع رژیم میوه‌خواری

اگر می‌خواهید رژیم میوه را شروع کنید، این پروسه باید به آرامی صورت بگیرد و طیف وسیعی از میوه‌ها را دربر داشته باشد. حتماً همراه هر وعده، مغزها، دانه‌ها و سبزیجات را هم فراموش نکنید چون این مواد، چربی و پروتئین مورد نیازتان را تأمین می‌کنند و همچنین مانع افزایش ناگهانی قندخون می‌شوند که معمولاً بعد از خوردن میوه خالی اتفاق می‌افتد.
یادتان باشد رژیم غذایی سالم شامل روزانه سه وعده میوه می‌شود. میوه‌های چرب مثل آووکادو، موز و نارگیل، منابع خوبی از چربی هستند.

مزایا

میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند مانند ویتامین ث و بتاکاروتن. تحقیقات هم نشان می‌دهد میوه‌ها می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های مزمن را کاهش دهند. شما ممکن است در یک رژیم میوه خواری وزن کم کنید اما خیلی از کارشناسان این را یک امتیاز نمی‌دانند. اگر شما تغذیه محدود و ناکافی داشته باشید، هر نوع کمبودی می‌تواند روی دهد که آن وقت کاهش وزنتان ابداً یک دست آورد مثبت نیست.

معایب

رژیم‌هایی که بر اساس میوه هستند بسیار محدود کننده‌اند و می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی شوند.

افزایش وزن: میوه‌ها قند طبیعی بسیار فراوانی دارند. هر چند هستند کسانی که می‌توانند با رژیم میوه خواری وزن کم کنند اما خوردن وعده‌های پر از میوه می‌تواند شما را در معرض افزایش وزن قرار دهد.

دیابت: برای بیماران دیابتی یا مستعد ابتلا به دیابت، رژیم میوه می‌تواند خطرناک باشد. میوه‌ها حاوی قند فراوان هستند که خوردن زیاد آن‌ها می‌تواند تأثیر منفی روی قندخون بگذارد. رژیمی که تنها میوه در آن مصرف می‌شود، برای افرادی که اختلالات کلیوی یا لوزالمعده‌ای دارند هم خطرناک است.

پوسیدگی دندان: قند زیاد میوه می‌تواند ریسک پوسیدگی دندان را بالا ببرد. مثلاً، سیب مانند نوشابه یا شکلات، پتانسیل فرسایش دندان‌ها را دارد. برخی میوه‌ها مثل پرتقال خاصیت اسیدی بسیار زیادی دارند و می‌توانند مینای دندان را فرسایش دهند.

کمبودهای تغذیه‌ای: میوه‌خوارها معمولاً میزان ویتامین ب 12، کلسیم، ویتامین د، ید و امگا 3 خونشان کم است که می‌تواند موجب کم خونی، خستگی، بی‌حالی و افسردگی و ضعف سیستم ایمنی‌شان گردد. کمبود کلسیم هم می‌تواند باعث پوکی استخوان شود.

مکمل‌های تغذیه‌ای که این کمبودها را جبران می‌کنند اغلب از منابع غذایی لبنی یا پروتئین سویا تهیه می‌گردند که در رژیم میوه‌خواری وجود ندارند.

ولع زیاد: محدود کردن تغذیه به میوه‌ها می‌تواند باعث ولع شدید یا وسواس غذایی شود.

گرسنگی: با تکیه بر تغذیه فقط با میوه و محروم کردن خودتان از ویتامین‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌های ضروری این احتمال زیاد است که بدنتان را در حالت گرسنگی قرار دهید. اگر بدنتان احساس گرسنگی کند، متابولیسم‌تان را کم می کند تا انرژی لازم برای عملکردهای حیاتی‌اش را ذخیره نماید.

پیش از شروع رژیم میوه خواری با پزشک مشورت کنید

پیش از این که این رژیم را آغاز کنید، توصیه می‌کنیم با پزشکتان مشورت نمایید تا در صورت نیاز، مکمل‌های مناسب را برایتان تجویز کند و دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی نشوید.
سایت تبیان

ارسال شده در 21 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • بارداری و ماه مبارک رمضان
  • اهمیت درمان سریع لنگش کودک
  • بررسی اختلال در عملکرد هورمون ها
  • پوستر در مورد خواص و فواید سبزی اسفناج
  • زمینه های علاقه مند شدن جوانان به مواد مخدر
  • رفتار انسانهایی که از لحاظ روانی قوی هستند چگونه است
  • برای دریافت ویتامین دی سراغ این مواد غذایی بروید
  • زنان در زمینه HIV آسیب پذیرترند
  • نحوه صحیح مصرف ویتامین ها
  • مهارت های افسردگی در زمینه شناختی
  • اختلالات روانی ناشی از تعارض
  • با خواص تمشک آشنا شوید
  • اعزام زوج‌ها براى درمان نابارورى به خارج معکوس شد
  • درباره ادراک‌پریشی چهره‌ای
  • با استفاده از قدرت بویایی بیماری آلزایمر را تشخیص دهید
  • محبوبترین ها

  • مقابل پارکینسون بایستید
  • عادتهای منجر به سالخورده شدن
  • افسردگی در کهنسالان
  • انتقال آلزایمر از طریق عوامل بیرونی
  • خطرات موجود در منزل برای سالخوردگان
  • گردو سدی در برابر پیری زودرس
  • از شکستن مچ دست خود جلوگیری کنید
  • برپا نگه داشتن ذهن تا آخر عمر
  • عفونت ادراری در دوران سالمندی
  • شرایط مهم برای نگهداری از افراد مسن
  • علل پیر شدن با سرعت زیاد
  • پیشگیری از کوتاه قد شدن در سالمندی
  • ادویه ای که دوست سالمندان است
  • مشکلات و پیامدهای مربوط به زوال عقل
  • همه تغییرات پوستی پیری
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است