6

امراض قندی چه نوع ورزش هایی میطلبد و کسانی که به این عارهض دچارهستند از چه نوع تمرینات ورزشی می توانند کمک بگیرند ورزش چه سودی برای دیابتی ها دارد و توصیه های موثر  پزشکان برای بیماران دیابتی به چه صورت است فعالیت ورزشی چه کمکی به این بیماران میکند

ابتلا به دیابت نوع 2 یک دلیل دیگر به شما می دهد تا ورزش را در برنامه روزانه تان حتما بگنجانید. ورزش روزانه به شما این امکان را می دهد که کنترل قند خون موثر داشته باشید، فشار خون و کلسترول تان را مدیریت کنید و خطر عوارض دیابت از جمله عوارض قلبی، چشمی، کلیوی و عصبی را کاهش دهید.

،مزایای ورزش برای کسانی که همین حالا با دیابت نوع 2 مواجه هستند، از این قرار است:

کنترل بهتر قند خون: با ورزش کردن مقاومت سلول های بدن به انسولین کم می شود و اثر انسولین در بدن افزایش می یابد.

کاهش چربی: ورزش منظم باعث کاهش چربی خون مخصوصا تری گلیسرید می گردد، و میزان چربی مفید خون را افزایش می دهد.

تعادل وزن: ورزش نقش بسیار مهمی در کنترل وزن دارد، و کنترل وزن نقش بسیار مهمی در کنترل دیابت دارد.

برای شروع فعالیت ورزشی باید ابتدا با پزشکتان مشورت نمایید. چناچه شما دچار عوارض دیابت شده اید برخی فعالیت های ورزشی برای شما ممنوع است. بنابراین پزشک ممکن است در صورت نیاز برای شما قبل از شروع ورزش چکاپ در خواست کند. که شامل معاینات قلبی، کلیوی و معاینه چشم است.

همچنین شما نیاز دارید برای دریافت بهترین برنامه ورزشی با پزشک تان در تماس باشید. مطمئن باشید که بهترین گزینه های ورزشی شامل ورزش های هوازی برای تقویت قلب و عروق است. این ورزش ها بنا بر آخرین دستورالعمل ها باید حداقل 150 دقیقه در هفته انجام شود.

ورزش های استقامتی: در این نوع ورزش، فرد به مدت 20 تا 25 دقیقه با شدت کم تا متوسط به صورت مداوم ورزش هایی از قبیل شنا، پیاده روی، بالا و پایین رفتن از پله ها و باغبانی را انجام می دهد. این حرکات با افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس باعث بهبود سلامت قلبی عروقی می شوند. این نوع ورزش ها بهترین گزینه برای مبتلایان به دیابت هستند. فقط کافیست برای انجام هر نوع حرکت ورزشی جدید با پزشک تان از نظر امن بودن آن حرکت مشورت کنید.

تمرینات انعطاف پذیری عضلات: تمرینات قدرتی مانند وزنه برداری نه تنها منجر به تقویت عضلات و استخوان ها می شود بلکه حساسیت به انسولین را بهبود بخشید و به کنترل موثرتر قند خون کمک می کند. دستورالعمل های جاری تاکید می کنند که این ورزش ها باید حداقل دو تا سه بار در هفته به علاوه ورزش های هوازی انجام شوند.

ورزش های کششی: تمرینات انعطاف پذیری و کششی برای حفظ تناسب اندام در مبتلایان به دیابت نوع 2 بسیار موثرند و باید بعد از ورزش های هوازی و قدرتی انجام شوند. یوگا در این میان انتخاب مناسبی است و به کنترل قند خون کمک می کند.

اگر شما دارای فشار خون بالا هستید:

اگر شما دچار عوارضی از دیابت مانند فشار خون بالا هستید، نیازی نیست که از ورزش صرف نظر کنید، فقط ممکن است پزشک تان انجام برخی از ورزش های خاص را برای شما قدغن کند. برای مثال چشم پوشی از فعالیت های بسیار شدید مانند بلند کردن اجسام سنگین ضروری است اما ورزش های هوازی مانند پیاده روی و تمرینات قدرتی معتدل را می توانید به راحتی انجام دهید.

اگر شما مبتلا به پای دیابتی هستید:

اگر دچار آسیب عصبی دیابتی مانند پای دیابتی شده اید، از حرکات با تاثیر بالا باید جلوگیری کنید، مانند دویدن و پریدن. با این حال انجام ورزش هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا با شدت متوسط به طور کلی مفیدند. شما باید در انتخاب کفش مناسب برای انجام این حرکات ورزشی دقت کنید. بعد از انجام تمرینات ورزشی نیز حتما وضعیت سلامتی کف پای تان را چک کنید و هر مشکلی را به اطلاع پزشک تان برسانید.

اگر شما مبتلا به عوارض چشمی هستید:

در صورت ابتلا به رتینوپاتی دیابتی، که به شبکیه چشم صدمه می زند، از حرکات بسیار شدید مانند بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های با فشار بالا پرهیز کنید.

زمان مناسب برای ورزش کردن:

شما باید در هر هفته 3 تا 5 بار به انجام تمرینات ورزشی بپردازید.

بهترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی 1 ساعت بعد از صرف غذا است.

در صورتی که قند خونتان خیلی بالا و یا خیلی پایین است، از ورزش کردن خودداری کنید.

معمولا پیشنهاد می شود زمانی که قند خون کمتر از 100 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، بین 15 تا 30 گرم کربوهیدرات مصرف شود.

در صورتی که قند خون بالای 300 میلی گرم بر دسی لیتر باشد بهتر است هیچ گونه فعالیت ورزشی انجام نشود.

اقدامات لازم در حین ورزش کردن

برای افراد دیابتی رعایت یکسری نکات در طول انجام ورزش ضروری است مانند:

قبل و بعد از انجام فعالیت ورزشی قند خون خود را کنترل کنید.

شما باید همیشه قبل از شروع ورزش به مدت 5 تا 10 دقیقه با انجام حرکات کششی بدن خود را گرم کنید.

مصرف انسولین خود را با مشاوره پزشک تان تنظیم کنید.

کفش و جوراب مناسب برای ورزش کردن انتخاب کنید.

از یک دستبند و یا گردنبند که مشخصات شما و بیماری شما بر روی آن موجود است استفاده کنید.

در طول ورزش هر نیم ساعت یک لیوان آب بنوشید.

مقداری کربوهیدرات سریع الاثر(مثل قند ) همراه خود داشته باشید تا در صورت افت قند خون از آن استفاده کنید.

در طول ورزش با توجه به شدت و زمان ورزش میزان کالری دریافتی و انسولین را با توجه به قند خونتان تنظیم نمایید.

در صورت انجام ورزشهای سنگین مانند کوهنوردی باید میزان انسولین تزریقی شما کاهش یابد.

از ورزش دادن محلهای تزریق انسولین خودداری کنید.

نیم ساعت قبل از شروع ورزش یک میان وعده مصرف کنید.

منبع:healthguides.healthgrades

آوای سلامت

ارسال شده در 21 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • قند! شیرینی خانمان سوز
  • ریسک های اشتباه مردان بیشتر است یا زنان؟
  • افزايش اثربخشي داروها با پروتئين‌هاي جفت‌شده
  • میکاپ ساده و بی عیب و نقص در ۵مدت دقیقه!
  • دختران و پسران در سنین مختلف چه قد و وزنی باید داشته باشند ؟
  • دانستنی های مهم در مورد آلرژی
  • ۱۰ میلیون عدد داروی تقلبی کشف و ضبط شد
  • کودک کمرو و این بازی های موثر
  • برطرف کردن انواع سردردهای هورمونی
  • اصول مراقبتی برای سالمندان کم توان
  • نکات مهم قبل از سوراخ کردن گوش
  • مصرف داروهاي آرامبخش در ميان نوجوانان افزايش چشمگيري داشته است
  • تاثیرات مثبت استراحت خوب بر استرس
  • قطره آنتی‌ میگرن‌ چه کاربردی دارد؟
  • داروي ضد افسردگي، تاثير شيمي درماني را تقويت مي‌كند
  • محبوبترین ها

  • دوز بالاي آسپيرين مي‌تواند ميگرن و سردردهاي شديد را تسكين دهد
  • کاهش درد پس از سزارين با مسکن‌هاي خوراکي
  • مصرف مکمل ها و داروهای شیمیایی به طور همزمان
  • شبكه‌هاي زيرزميني مافياي دارو در ايران هم وجود دارد
  • مواد چربی سوز دارای افدرین
  • نوعي از داروهاي ديابت خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را افزايش مي دهد
  • اثربخشي داروهاي تزريقي لزوما بيش ازخوراكي‌ها نيست
  • انوکساپارین یا کلکسان چه کاری انجام میدهد؟
  • ساخت داروی کاهش اندازه غده پروستات در مردان
  • داروهای آرتروز
  • رابطه استامینوفن و آسم کودکان
  • آسانتریین شیوه برای درمان هیپوگلایسمی شدید
  • ریتالین دشمن سلامتی قلب
  • درباره داروی آلپرازولام‌ (ALPRAZOLAM) چه می دانید
  • سودمندی داروهای استاتینی در پیشگیری از سرطان پروستات
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است